Val av packväskor till F750GS

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Val av packväskor till F750GS

Inläggav Joones » 2020-08-09/09:18

Kort presentation Jag är ny på forumet och relativt oerfaren i MC-världen.
(Längre presentation finns längre ner i inlägget)

Vi, jag och min fru, har ju två F750GS men bara väskor till den ena, vario-väskor, så min plan är att skaffa ytterligare en uppsättning väskor. Hur ska man tänka och vad ska man välja.
Flera Vario-väskor blir det inte, mina funderingar handlar om mjuka eller hårda väskor.
Som jag förstått det är egentligen mjuka väskor att föredra. Säkrare för föraren och mindre risk att skada cykeln om man lägger den på sida. Här hade allt varit frid och fröjd om det inte vore så att jag alltid gillat de hårda presenterna bättre än de mjuka.

Jag har läst några gamla trådar i forumet och det verkar i alla fall som att det för ca fem år sedan fanns ytterligare några som föredrog korvlådor. Men hur är det idag? Finns det fortfarande någon som kan hitta argument för att välja hårda väskor framför mjuka?

När det gäller hårda väskor har jag kikat lite på Bumot, har någon här erfarenhet av dessa. När det gäller mjuka har jag inte tittat på några ännu så länge.
Tacksam för argument och infallsvinklar som kan övertyga mig åt ena eller andra hållet.

//Jonas



(Här kommer en längre presentation)

Hej,
Jag är ny här på forumet, men har besökt forumet till och från i några års tid.
I våras köpte jag och min fru varsin F750GS, det är första gången vi äger BMW cyklar. Vi är båda relativt färska MC-förare, 2014 resp 2015, men åldersmässigt ligger vi strax över och under 50 så vi tillhör dem som skaffat A-kort och MC i ”vuxen ålder”.
Övningskörningen skedde främst på trafikskolans F650GS och i viss mån privat övningskörning på en Yamaha 650dragstar. Efter godkänt körprov skaffade vi varsin Yamaha 950 Bolt. En relativt liten cykel med ABS. Med dessa har vi kört några lite längre resor i Norge och lite kortare turer hemma i Sverige totalt lite drygt 2000mil. Nu har jag kort sammanfattat hela min MC-erfarenhet.

Att vi Uppgraderade till F750GS var för att få cyklar som var lite mer anpassade för våra MC turer till Norge och lite längre turer i Sverige. Jag var även sugen på en cykel som var lite bättre lämpad för körning på grusväg än Bolten. Med det menar jag inte offroad-körning eller Grusbus utan snäll körning. Jag är även lite vertikalt handikappad med ca 29tum ”in seam” så F850GS föll bort även om den möjligtvis passar något bättre för mina önskemål.
1200GS eller 1250GS hade förstås varit trevliga cyklar, men prislappen är ju en annan och när man ska köpa två cyklar kan man inte bortse från priset.

Frugans 750 var en Demo-cykel med strax under 5km på mätaren och min 750 har varit nere i Fuengirola i Spanien och rullat ca 270mil och sedan kommit hem på grund av Corona-utbrottet. (Nu kan kanske någon observant person pricka in MC-handlaren geografisk).

Till min cykel följde det med BMW-vario väskor, dessa är stora på utsidan och minimala på insidan..... Nej de passade inte riktigt mina behov. Bor man på hotell funkar de nog men ska man ha tält och sovsäck, liggunderlag och kök med sig lämnar de en del att önska.

På Boltarna körde vi med hemmagjorda ”korvlådor” tillverkade av ammunitionslådor samt tankväskor och ”kanotsäckar” från biltema.

//Jonas
Joones
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-07-20/12:10

Re: Val av packväskor till F750GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-09/11:21

Joones skrev: Som jag förstått det är egentligen mjuka väskor att föredra. Säkrare för föraren och mindre risk att skada cykeln om man lägger den på sida. Här hade allt varit frid och fröjd om det inte vore så att jag alltid gillat de hårda presenterna bättre än de mjuka.

Det där är inte självklart. Claes Karlén, som mekat BMW i Linköping i 50 år, fällde för 15 år sedan en klok kommentar: Hårda packväskor kan fungera som kraschpuckar, som tar upp smällen och lämnar själva hojen oskadd. Det kan bli billigare att reparera/lacka om väskan - eller köpa ny. Onekligen en aspekt att fundera på.
(På min förra hoj - BMW K 1200 RS - satt sidoväskorna praktiskt taget alltid monterade. Under de 12 år och 15 000 mil, som jag körde den, vurpade jag aldrig, men jag råkade ett par gånger ut för att tappa den. Sidoväskorna fick ett och annat märke, medan själva hojen förblev tämligen oskadd - så på den fungerade kraschpucksfilosofin.
Jag är ingen varm anhängare av att översålla hojen med dekaler, men en del av märkena på väskorna doldes med någon passande dekal, från klubbens årsträffar eller något av de kända alppassen.)

Eftersom du och livskamraten åker på var sin hoj, bör ni inte ha bekymmer med packningsvolym. En BMW Softbag monteras enkelt på passagerarsadeln (eller på toppboxfästet, men som jag uppfattat det, har ni toppboxar?).
BMW Softbag finns i två storlekar - c:a 35 l och c:a 50. Båda håller vätan ute. Finns hos märkeshandlarna.
En billigare variant är en kanotsäck, som likaså enkelt surras tvärs över passagerarsadeln (om ni alltså har toppboxar sedan tidigare) - garanterat vattentät, finns i de flesta välsorterade hojbutiker, i volymer upp till drygt 50 l. Köp i så fall en säck med öppning på långsidan, så är det enklare att både hålla ordning i säcken och komma åt olika delar i packningen. (Softbagen gör allt detta ännu enklare.)

En annan hake med mjuka väskor är, att de står sig slätt mot en företagsam tjuv med vass kniv. Å andra sidan är de hårda väskornas lås knappast några under av säkerhet utan forceras nog lätt av en målmedveten tjuv, så man skall inte överdriva skillnaderna.

Lycka till - vilken lösning du än väljer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av packväskor till F750GS

Inläggav Joones » 2020-08-09/14:30

Jag har topbox på min cykel BMV-vario (väskorna är kodade till min cykel men går förstås att sätta på båda).

Enkel kanotsäck från biltema har jag sedan tidigare cyklarna. De är både helt suveräna i sin enkelhet och samtidigt lite opraktiska. Att exempelvis stanna längs vägen och fiska fram regnställ vid regn låter sig nästan inte göras. Följden blir ju att hela packningen måste göras om. Där kanske en säck där man öppnar på längden är bättre.
Kamera utrustning vill man gärna transportera skyddat, en komprimerad kanotsäck känns inte optimal. Även gaskök och lite kaffepulver och vatten vill man ju också ha tillgängligt så man kan koka sig en kopp kaffe längs vägen.

Vi gjorde en kortare tur med MC denna sommar, tältet fyllde den stora vario-boxen och kamera och elektronik fyllde den lilla. Mycket outnyttjat utrymme bedömer jag men sidoöppningen på väskorna gör dem opraktiska. Jag upplever också att variofunktionen tar upp minst 25-30% av väskornas volym.
Topboxen är väl OK, även om den är liten på insidan kommer man över de rekommenderade 5kg innan boxen är full.
Joones
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-07-20/12:10

Re: Val av packväskor till F750GS

Inläggav Ecklesiastik » 2020-08-09/14:31

Joones skrev:Jag har läst några gamla trådar i forumet och det verkar i alla fall som att det för ca fem år sedan fanns ytterligare några som föredrog korvlådor. Men hur är det idag? Finns det fortfarande någon som kan hitta argument för att välja hårda väskor framför mjuka?

När det gäller hårda väskor har jag kikat lite på Bumot, har någon här erfarenhet av dessa. När det gäller mjuka har jag inte tittat på några ännu så länge.
Tacksam för argument och infallsvinklar som kan övertyga mig åt ena eller andra hållet.

//Jonas


Hej Jonas

Välkommen till klubben. Själv har jag en BMW K1100LT från -94 med BMW orginal plastväskor väskor samt en Africa Twin från -03 med touratechs aluminiumlådor. Jag har även innan haft dessa aluminiumlådor på min R1150GS. Med mina "grushojjar" har jag åkt lite överallt och i minst sagt växlande väderlek. Jag funderar själv på att köpa ett par mjuka Mosko väskor eller touratech klick som passar på touratech hållarna då jag vid några tillfällen när jag åkt i lite mer avancerad terräng i skogen hållt på att fastna med benen under mina väskor. Jag skulle dock inte välja mjuka över mina hårda väskor för långresor då dom varit otroligt stöttåliga och än så länge klarat omkullåkningar som jag misstänker skulle ta kål på dom flesta andra väskor. Som jag ser det borde du fundera på hur ni kommer åka. Om ni ska sätta på nabbadäck på era hojjar och åka i riktigt avancerad terräng 90% av tiden hade jag rekomenderat mjuka väskor medans om ni kommer åka långturer och endast vanlig grusväg så tror jag mer på dom hårda. Sedan om du har djupa fickor kan man alltid köpa både och :D

Vad det gäller bumotväskorna kan jag inte uttala mig mer än att jag funderar på om konstruktionen och metallerna i dom är stryktåliga nog att klara några ordentliga smällar och sedan kunna bli bankade tillbaka till sin orginalform som jag gjort med mina touratech lådor.

Ett tips som jag kan komma med att skit i plastväskor. Har några bekanta som lyckades slå hål på sin ena packväska i tyskland och fick en stor del av deras semester förstörd. Om ni åkt vanlig hederlig tourer och inte skulle ut på grus så kan dom mer aerodynamiska och smidiga plastväskorna vara bra men det krävs ofta inte en stor smäll för att slå sönder dom på ett sätt som en aluminiumväska inte går sönder.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Val av packväskor till F750GS

Inläggav Joones » 2020-08-09/15:08

Någon offroad blir det nog inte tal om, det är ju inte cyklarna byggda för i övrigt.
Grusväg blir nog det mest avancerade, skulle det röra sig om traktorväg, sämre grusväg med gräs i mitten, blir det högst tillfälligt och i låg fart. I princip ingen väg som jag inte skulle våga köra en vanlig personbil på.

Mestadels vanlig asfalterad landsväg eller hårdpackad grusväg, ytan på en grusväg kan förstås variera från ena kilometern till den andra och från dag till dag.
Joones
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-07-20/12:10


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst