Bromsbelägg bak, byta sort?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav F800åkare » 2020-09-01/16:01

Original på k1300 så sitter det ju sintrade belägg både fram och bak, jag funderar dock på om byte till en mindre aggressiv blandning bak inte skulle vara bra.
Övar en del panikstopp och finner att eftersom fram och bakbroms är kopplade att bakhjulet alltid låser och abs kickar in.
Min tanke är att jag bör få en mer effektiv broms om abs inte går in, tror aldrig jag lyckats göra en panikstopp där bakhjulet inte låst, extremt svårdoserat.

Är jag helt galet ute i mina tankar?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Kovlingen » 2020-09-01/21:33

Inte galet men kan det inte vara en mening med detta .
Tar bromsen mer än vad hojen klarar av blir det kanske en framlängerstur .
Frambromsen klarar mycket men bak är det väl några få %
JAG skulle inte testa .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav F800åkare » 2020-09-02/00:18

Hur menar du med framlängestur? jag vill ju bara stoppa bakhjulet från att låsa, dvs ge den en aning mindre bett för att kunna dosera den lättare. Frambromsen kommer ju inte bita hårdare för detta, den har jag än så länge inte ens fått in abs på. Det är duktigt med bett i grejjerna fram.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Håkan » 2020-09-02/06:26

Vill du att bakhjulsbromsen skall ta sämmre kan du ju slipa bort en del av friktionsmaterialet så bromsbeläggens yta blir mindre. Tänk bara på att ta jämnt så att inte beläggen snedställer sig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-02/07:07

Nutida BMW-modellers bromssystem lär avsiktligt vara så konstruerade, att även när man bara använder handtaget, "tar bakbromsen först lite lätt och rätar ut cykeln", varpå frambromsen går in och gör huvuddelen av jobbet. Huruvida detta gäller K 1300-modellerna, som har några år på nacken, vet jag inte. (På min R 1250 RT Sport 2019 märks detta på följande vis: Om jag bromsar ordentligt med handbromsen och trampar ner bromspedalen, börjar pedalen pulsera. Systemet verkar säga till mig att låta bli bromspedalen, så att det kan sköta sitt jobb ifred!)

Men är det du beskriver något egentligt problem? Om frambromsen är fullgod och inte låser - spelar det då någon roll, ifall bakhjulets ABS går in? Jag är inte ute efter att skapa en träta utan vill bara ställa en fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav BrooklynS » 2020-09-02/09:34

Redan 2004 konstruerades bromssystemet så hos BMW. Dvs bakhjulet försöker bromsa så mycket det kan men inte mer = på gränsen till hjullåsning/ABS-ingripande.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav F800åkare » 2020-09-02/10:41

Bror Gårdelöf skrev:Nutida BMW-modellers bromssystem lär avsiktligt vara så konstruerade, att även när man bara använder handtaget, "tar bakbromsen först lite lätt och rätar ut cykeln", varpå frambromsen går in och gör huvuddelen av jobbet. Huruvida detta gäller K 1300-modellerna, som har några år på nacken, vet jag inte. (På min R 1250 RT Sport 2019 märks detta på följande vis: Om jag bromsar ordentligt med handbromsen och trampar ner bromspedalen, börjar pedalen pulsera. Systemet verkar säga till mig att låta bli bromspedalen, så att det kan sköta sitt jobb ifred!)

Men är det du beskriver något egentligt problem? Om frambromsen är fullgod och inte låser - spelar det då någon roll, ifall bakhjulets ABS går in? Jag är inte ute efter att skapa en träta utan vill bara ställa en fråga.

Jodå, även k1300 är kopplade så frambromsen tar båda, men när man går kurser trycks det på att lära sig använda båda, då låser alltid bakhjulet och abs kickar in, det är extremt svårdoserat. Man kan ju alltid bara bruka frambromsen och ha optimalt bromsande, men det lär även in ett felaktigt beteende utifall man kör en hoj som inte har kopplade bromsar.

Därav min tanke på mindre aggressiva belägg bak just för att kunna använda båda bromsarna och lära sig rätt.

Ingen fara för träta, det är bara en fundering om det är galet eller ej.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-02/12:23

Vi befinner oss i den egenartade paradoxen, att BMW:s ABS-system bromsar bakhjulet åt oss bättre, än vad vi själva kan! Det, som lärs ut under nämnda körutbildning, förutsätter, att hojen INTE har ett bromssystem á la modern BMW!
Min förra hoj (2002) hade delintegralbromsar men inte den tidiga anläggningen av bakbromsen. Trots att det egentligen inte behövdes, körde jag som tidigare och använde även pedalen, vilket gick utmärkt. Men den nya hojens system säger ifrån, och jag har arbetat om motoriken - vilket tog sin tid.

Den givna nackdelen är, att den dagen man sätter sig på en hoj utan detta förnämliga system, måste man "lära tillbaka"!
Men på bankurser etc är det nog bara att inte lyda instruktionen att använda pedalen. (Intressant, för övrigt, för jag gick några kurser för många år sedan, där vi mer eller mindre uppmanades att strunta i bakbromsen! Jag lydde aldrig det rådet - då.) I den mån instruktören envisas, får man väl förklara för honom/henne, hur det egna bromssystemet fungerar.
På kurs med min K 1200 RS klippte jag i ordentligt med handtaget. Instruktören skrattade och sade: "ABS är bra - eller hur?"

(Salig Bosse Rindar har berättat, hur en instruktör vid något tillfälle hade synpunkter på hans bromsteknik. ABS-bromsar var ovanliga på den tiden, men Bosse hade sådana - och talade i väl valda ordalag om det för instruktören ifråga. Med tanke på Bosses långa erfarenhet bakom styret, är det inte svårt att föreställa sig situationen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Fredrik J » 2020-09-02/17:22

F800 tänker nog inte fel i princip, med lite mindre aggressiva belägg bak torde absens tendens att gripa in minska.

Av vad jag förstått genom åren av hur stor del av bromsverkan som sker fram resp bak även under helt optimala förhållanden så är min kvalificerade gissning att även om du lyckas höja bromsverkan bak med några procent så är sannolikt påverkan på den totala bromsverkan högst marginell.

Min killgissning är således att det sannolikt inte är värt besväret;) Men nästa gång du byter belägg bak lär det inte skada att välja en något mindre aggressiv variant.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-02/20:19

Till TS, innan du byter: Har du de facto problem med, att bakhjulets ABS går in, om du INTE rör bakbromsen?
Om du INTE har problem i det läget, indikerar det rimligen, att systemet bromsar optimalt, som det är.
Varför försämra effekten genom att byta belägg?
Kör du någonsin med passagerare och/eller rejäl packning? Då behövs mer bromseffekt bak i en kritisk situation. Även i det läget sköter systemet bromskraftsfördelningen automatiskt. Varför försämra detta?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav F800åkare » 2020-09-06/14:24

Nej, inget problem så länge jag håller fossingen borta från pedalen. Inga passagerare och ytterst sällan någon last att tala om viktmässigt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-06/15:34

Då har du rimligen optimerade bromsar. Mitt råd är, att du behåller befintliga belägg och låter bli bromspedalen.
(En analogi är, att innan bilarna hade ABS-system, rekommenderades man att pumpbromsa - med snabba korta impulser på pedalen - när det var halt. Med ABS-system faller den rekommendationen bort. Systemet optimerar pumpningen. Då verkar det inte särskilt smart att bromsa, som om bilen inte hade ABS!)
Men du fattar dina egna beslut. (Skulle någon baninstruktör komma med synpunkter, kan du vänligt informera vederbörande om, hur ditt bromssystem fungerar.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bromsbelägg bak, byta sort?

Inläggav Kovlingen » 2020-09-06/16:31

Har den vanliga ägaren av en BMW-hoj ett bättre alt. på bromsar ?
Ja det kanske finns , men när jag inte litar på sk. panikbromsningar
så kanske det är att ta det lite lugnare .
TS. är säkert bättre än mej att framföra em MC men jag känner ibland
att det är dags att "tagga ner". Det är lätt att ligga över gränsen
och jag överskattade en omkörning EN gång och lärt mej.
Kul att köra aktivt men det har ibland ett pris .
OBS Bara min fundering :? :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst