Däckslitage

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Däckslitage

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-22/08:47

Däcktrådar brukar ju kunna sticka iväg så ska försöka ställa min fråga så koncist som möjligt.

Bytte däck på min K1100LT i våras och har sedan dess kört c:a 600mil och har på senare tid tyckt att framhjulet blivit mycket vagt. Såg idag att däcket skrynklats eller sprukit på utsidan av mönstret. Dessa slitage syns på båda däckhalvorna men mest på högra delen. Däcken producerades V18 2019. Jag har kollat däcktryck hyfsat ofta och kör med 2.3 fram och 2.5 bak.
20200922_083500.jpg

Någon som förstår sig på vad detta kan vara ett tecken på?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Däckslitage

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-09-22/09:13

Sprickor förekommer bla när gummit "torkar", men däcket är inte direkt gammalt.

För lågt lufttryck?
Olika hojar, men ändå.
Själv kör jag 2.7 fram (2.5 rekommenderat av BMW gällande R1200/1250-versionerna).

Sväng mer åt vänster? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Däckslitage

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-22/10:43

Dina angivna tryck låter låga. Min referens är K 1200 RS (vikt fulltankad och med tomma sidoväskor c:a 285 kg och framtung). Den mådde bra av 2,9/3,2 även med extra styva stommar. Rekommenderade tryck var "som vanligt" 2,5/2,9, men då försvann särskilt framdäcket irriterande raskt. Dessutom var den instabil, exempelvis i turbulensen bakom en tradare. Med högre tryck blev den helt stabil.

Hur mycket av detta, som gäller för K 1100 LT, vet jag inte.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-09-22/12:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däckslitage

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-22/11:04

Måns Ulveståhl skrev:Sprickor förekommer bla när gummit "torkar", men däcket är inte direkt gammalt.

För lågt lufttryck?
Olika hojar, men ändå.
Själv kör jag 2.7 fram (2.5 rekommenderat av BMW gällande R1200/1250-versionerna).

Sväng mer åt vänster? :D


Tack för svar. jag lurar också på däcktrycket. Jag lite osäker då K1100LT har diagonal däck så vet inte om man kan använda högre tryck än rekommenderat. Det här med däck är inte riktigt mitt gebit.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Däckslitage

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-22/12:12

Här är jag ute på tunn is, men det borde rimligen inte vara något problem att höja trycket några tiondels bar i ett diagonaldäck.
I The Grand Prix Motorcycle avhandlar Kevin Cameron alla tänkbara aspekter av roadracingens utveckling 1949 ff - även däcksutvecklingen.
När det begav sig, fanns bara diagonaldäck. Äldre däckstommar hade många lager i corden, eftersom den tidens textiltrådar inte var särskilt starka. När däcket rullade, gneds lagren mot varandra, vilket alstrade värme.
Utvecklingen gjorde tråden i stommarna allt starkare, så att färre lager behövdes för att åstadkomma samma eller bättre hållbarhet - vilket i sin tur alstrade mindre värme och gav (ännu) längre livslängd.
Högre lufttryck gör, att däcket deformeras mindre, när det rullar, vilket minskar värmeutveckling och slitage.
Baksidan av myntet är, att högre lufttryck ger en mindre kontaktyta mot underlaget och därmed (något) sämre grepp vid kurvtagning och maximalt inbromsning.
Sedan är det väl en fråga om, hur man kör.

Du anger inte vilka tryck, som rekommenderas i instruktionsboken.

En annan reflexion är, att de däck, som en gång i tiden var optimala för K 1100 LT, högst sannolikt är tämligen mediokra idag. Modellen tillverkades fram till april 1999, om jag läst rätt, och sedan dess har däcksutvecklingen varit avsevärd.
Men vad som bör väljas i dagens utbud är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däckslitage

Inläggav Håkan » 2020-09-24/06:25

Du kör med för lågt däcktryck. 0,2 bar till föreslår jag (minnst). :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst