Val av K modell

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Val av K modell

Inläggav Phontabiker » 2020-09-23/07:10

har funderingar på att utöka med en MC till, En K modell står på önskelistan, dels för att den torde vara helt annorlunda med en rakfyra än den boxer jag nu har. Frågan är vilken/vilka årsmodeller jag skall unvika, Det jag söker är en äldre maskin utan några krånglande extrafinesser. En maskin att lita fullt ut på långkörningar ex ner till Grekland som jag planerar om mitt älskade Thailand förblir stängt. Vissa påstår ju att dessa fyror är som man säger "bulletproof "

Tacksam för alla synpunkter om detta, 1100, 1200 etc samt årmodeller att undvika

/Nils
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Val av K modell

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-23/08:15

Phontabiker skrev:har funderingar på att utöka med en MC till, En K modell står på önskelistan, dels för att den torde vara helt annorlunda med en rakfyra än den boxer jag nu har. Frågan är vilken/vilka årsmodeller jag skall unvika, Det jag söker är en äldre maskin utan några krånglande extrafinesser. En maskin att lita fullt ut på långkörningar ex ner till Grekland som jag planerar om mitt älskade Thailand förblir stängt. Vissa påstår ju att dessa fyror är som man säger "bulletproof "

Tacksam för alla synpunkter om detta, 1100, 1200 etc samt årmodeller att undvika

/Nils


Låter som du vill ha en K100 eller K1100. Båda är relativt enkla maskiner som går smärtfritt. Om man undantar från startreläet och avgasröret så känner jag inte riktigt till något "typfel" och att byta startrelä är ju inte direkt en enormt svår uppgift. Jag hade dock undvikit dom tidiga K100 maskinerna som inte hade paralever (har för mig att dom gjorde bytet 92) då dom tidiga monolever är kinkiga för splines smörjningen dock ser den kardanen klart lättare ut att plocka ned så your miles may vary.
Vilken modell är svårare för mig att säga. Jag har en K1100LT och har ägt en K1100RS och tycker båda är trevliga maskiner. K1100LT har knepigare med däckvalen då du blir låst till diagonaldäck av tråkiga dimensioner. K1100RS har däremot mer vibrationer i styret och mer framåtböjd sittställning. Sedan är vindskyddet mycket bättre på LT modellen dock tycker jag det blir rätt varmt bakom kåpan.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Val av K modell

Inläggav CG Arvidsson » 2020-09-23/08:21

Kan du hitta en lågmilad 1100 med bra historik, borde det inte vara några problem. Undvik före detta polishojar. Dessa kan vara tufft hanterade, trots regelbunden service. Kolla olje och vattenläckage. Vattenpumphuset kan läcka ur skvallerhålet,likaså packboxen bakom svänghjulet kan läcka olja. Ventilspelen ska kollas. Ev. Justering innebär att kamaxlarna måste demonteras. Har själv både en 1000 och en 1100, men dessa körs väldigt sparsamt. Skulle nog välja en boxermodell, då dessa är något enklare ur servicesynpunkt.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Val av K modell

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-23/09:17

Är du intresserad av 1200-modellerna med längsställd vev och liggande cylindrar, finns redan "hur mycket som helst" att läsa här på Forum.
Har du någon specifik fråga, får du återkomma.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Val av K modell

Inläggav Taurus » 2020-09-23/21:37

Kika på K 1200 GT modell 2002-05.
Samma maskin som K 1200 RS som kom 1997 men touringutrustad från fabrik

Såldes med bättre vindskydd, lackade packväskor, elruta och bättre sadel med värme som standard.
Många extrautrustades från fabrik med farthållare.

Motorn är vidareutvecklingen av K 1100-spisen. 136 hk med ett bra vrid som lätt orkar packning och passagerare.
Som sagt, mer eller mindre skottsäker maskin. Men kolla noga packningar och allt material som åldras, speciellt om den körts lite och stått still flera år.
Min uppfattning är att många hojar som ser fina ut och körts lite under många sår sällan skötts ordentligt, i alla fall inte enligt instruktionsbok.
ABS-systemet måste vara i bra skick. Kostar annars mycket att renovera, främst relativt värdet på en hoj från dessa år.
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Val av K modell

Inläggav Phontabiker » 2020-09-24/08:51

Mycket info , jag tackar Er alla som svarat, jag har ett par k1100lt som jag funderar på, knappt 9000 mil på bägge , men skiljer 5 tusen , skicket verkar vara bra på bägge , dock den med lägre pris mycket gjort och massor med service enligt uppgift är gjort, villket tilltalar mig . Detta med läckande P boxar är väl standard på alla modeller antar jag, precis som på bilar då det är samma teknik med separat växellåda samt vanlig torrkoppling. Någon skrev att Boxer var mer lättservad, är det verkligen så ? Jag trodde i min okunskap att dessa raka fyror skulle vara mindre komplicerade.
Nåväl , har inte kört en K modell ännu , skall se om jag ges tillfälle till det i helgen kanske.
Stort tack för alla info, det som jag ser som vettigast för min ekonomi som pensionär är en äldre K1100LT, början av 90 tal. Priser ligger från 20 till 30 k vilket passar mig,med eller utan ABS, finns både och

//Nils
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Val av K modell

Inläggav Ecklesiastik » 2020-09-24/09:37

Om du inte sätt det så säljs det en K1100LT här på forat som verkar minst sagt välskött. Om inte frugan hade avlivat mig om jag kom hem med en till hoj hade jag varit frestad att ha en till K1100LT i garaget :D

Personligen hade jag inte betalat över 25k för en K1100LT om den inte var i ett absurt bra skick och kom med en reservdelshojj. Man vill ju kunna sälja hojjen för det man köpte den för om man får för sig att testa något annat.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Val av K modell

Inläggav Håkan » 2020-09-24/09:55

Phontabiker skrev: Någon skrev att Boxer var mer lättservad, är det verkligen så ? Jag trodde i min okunskap att dessa raka fyror skulle vara mindre komplicerade.

Hej Nils.
Justering av ventilspel är mycket enklare på boxer.
Nu pratar jag inte om kontroll, här är det lika. Men just justering, på K1100 och uppåt, behöver du lyfta ur kamaxlar, mycket meck....

Framför allt Boxer från 2010, har en mycket enkel shimsjustering. En klippsäker konstruktion, min R1200GS 2012 har givet fått ventilkoll var 1000mil, men ännu efter 10000mil inte behövt justering/byte av shims.

Även en äldre boxer med skruvjustering är så klart enkel att justera ventilspel på. Här får du däremot räkna med justering var 1000mil. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Val av K modell

Inläggav Phontabiker » 2020-09-24/14:42

Den boxer jag kör nu är ju inga problem med just av ventiler, Den har jag snart skruvat ner ett par ggr redan :D kollat det mesta nu och är nöjd med den, Antar att K modellerna har brickor till justering av ventil efterssom man tydligen måste skruva bort kammarna, blir ju lite meck, men skall ju å andra sidan inte behövas speciellt många ggr. Vad har jag annars för problem på tillex en gammal K1200RS med många mil ca 12000 mil , är den servad så skall man väl kunna få ordning på den, kikat lite på den där gamla polishojen med singelsadel (blocket ), ABS lampan lyser men annars går den som den skall tydligen, Frågan är hur kostsamt detta kan vara, att skicka in ABS enheten för rep eller kontroll. Jag har ju massor av tid och är nog en hyfsat duktig mek. enligt andra.
Men just ABS är en lite knepigare sak
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Val av K modell

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-24/15:23

Du har så rätt. Sannolikt har nämnda K 1200 RS servobromsar. Kolla upp det! Servosystemet är komplicerat uppbyggt och omständligare att underhålla. Det lär finnas företag, som renoverar servoenheten, om den fallerar(?). En ny sådan är INTE gratis.
I övrigt har du själv nämnt den andra akilleshälen - att packboxen mellan vev- och kopplingshuset börjar läcka in olja på torrkopplingen, som då behöver bytas samtidigt med monteringen av ny packbox. Det lär inte vara svårt för en duktig mek, men cykeln måste delas på mitten, så det tar tid. Om en verkstad skall göra det, kostar det alltså många pengar. (Jag hörde 15 000:- för knappt tio år sedan, och priset lär inte ha gått ner.)

Gamla polishojar kan vara pärlor, men de kan också ha fått en hel del stryk i tjänsten.
Slutsats: En ifylld servicebok säger inte hela sanningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst