Sida 1 av 1

Ombyggnad kopplingskorg k1300s, rådfrågning

InläggPostat: 2020-09-27/21:09
av F800åkare
har börjat planera kopplingsjobbet som skall ske under vintern, byte av lameller men även av fjädrarna.
Bytet av fjädrarna i korgen ställer till det lite, den är ju nitad ihop, att hitta nitar, verktyg att slå ihop dom med och hur mycket de skall knackas osv är ju en hel del om något jag inte har en susning om.

Vet 2 firmor i utlandet som kan åta sig jobbet, men då vill de bygga om hela korgen, ena firman tar 5500kr + frakt (ej inkluderat lameller), andra tar ca 10,000kr inkl allt.

Fjädrarna kan den ena firman sälja lösa för ca 700kr med frakt, en lamellsats kostar ca 2000kr.

Fått tips av en kille i Polen som bytt fjädrar själv och han gjorde helt sonika så att han gängade hålen där nitarna suttit till M8 och satte sen ihop med 12,9 bult och loctite.

Den starka loctiten klarar en temp över vad oljan blir, men hur står sig loctitet mot just olja, i samband med värme ?
Är det en stor risk att gänga korgen och sätta 12,9 bult istället för nitar månne?

Re: Ombyggnad kopplingskorg k1300s, rådfrågning

InläggPostat: 2020-09-27/21:34
av booste
Hör med Rickard på RG Engineering i Falkenberg.
Han bygger en hel del motorer för både dragracing och roadracing och borde kunna nita om kopplingskorgen till dig.

Re: Ombyggnad kopplingskorg k1300s, rådfrågning

InläggPostat: 2020-09-27/22:11
av F800åkare
Har mailat dit men ej fått svar tidigare.

Re: Ombyggnad kopplingskorg k1300s, rådfrågning

InläggPostat: 2020-09-28/06:59
av Håkan
F800åkare skrev:Bytet av fjädrarna i korgen ställer till det lite, den är ju nitad ihop, att hitta nitar, verktyg att slå ihop dom med och hur mycket de skall knackas osv är ju en hel del om något jag inte har en susning om.



Fått tips av en kille i Polen som bytt fjädrar själv och han gjorde helt sonika så att han gängade hålen där nitarna suttit till M8 och satte sen ihop med 12,9 bult och loctite.

Den starka loctiten klarar en temp över vad oljan blir, men hur står sig loctitet mot just olja, i samband med värme ?
Är det en stor risk att gänga korgen och sätta 12,9 bult istället för nitar månne?

Jag har nitat drivfläns i bakhjul på R60, R100 med flera, någon gång, det har funkat. :)

När jag byggde om min R100 med sidvagn, köpte jag ett begagnat kit med ombyggnadssats och 15" hjul från Holländska EML. Bakhjulet hade drivflänsen skruvad med M6x20 kvalitet 12.9, det har hållt i 20 år, med trimmad motor för mig...

Loctite och olja är inga problem. Den är gjord för det.

Re: Ombyggnad kopplingskorg k1300s, rådfrågning

InläggPostat: 2020-09-30/08:40
av F800åkare
Jag kommer gänga korgen M8x1,25 och köra med 12.9 bult och loctite 243. Avsevärt enklare i framtiden om man vill byta fjädrar igen.