har börjat planera kopplingsjobbet som skall ske under vintern, byte av lameller men även av fjädrarna.
Bytet av fjädrarna i korgen ställer till det lite, den är ju nitad ihop, att hitta nitar, verktyg att slå ihop dom med och hur mycket de skall knackas osv är ju en hel del om något jag inte har en susning om.
Vet 2 firmor i utlandet som kan åta sig jobbet, men då vill de bygga om hela korgen, ena firman tar 5500kr + frakt (ej inkluderat lameller), andra tar ca 10,000kr inkl allt.
Fjädrarna kan den ena firman sälja lösa för ca 700kr med frakt, en lamellsats kostar ca 2000kr.
Fått tips av en kille i Polen som bytt fjädrar själv och han gjorde helt sonika så att han gängade hålen där nitarna suttit till M8 och satte sen ihop med 12,9 bult och loctite.
Den starka loctiten klarar en temp över vad oljan blir, men hur står sig loctitet mot just olja, i samband med värme ?
Är det en stor risk att gänga korgen och sätta 12,9 bult istället för nitar månne?