Frågor om hoj igen...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-02-25/18:21

Jag är helt utan hoj sedan i höstas och det var helt rätt att sälja min 1200 GS från 2011 för dom senaste åren har jag knapp kört alls, och jag tror jag kan ha kommit till en viss insikt om vad det beror på?

Jag har försökt att passa in mig själv i min bild av hur jag borde vara och vad jag borde göra med sagda hoj och det har inte funkat så bra.
(Kan berätta mer om detta på annan plats någon gång)

Jag är inte intresserad i nuläget av LÅNG touring.
Ser mig köra till och från jobbet ToR 8 mil
Dags utflykter kanske några dagars tur.
Årsmöten med klubben

Min 1200 GS var för stor och tung för mig OCH lite för hög, jag kände mig aldrig riktigt säker med den.

Den nya GS 2021 är makalöst cool och det är den nya RT också som jag fått tips om, men priset är för högt för mitt behov i dag det är EN av insikterna.

Så jag har funderat på en annan hoj ur BMWs katalog (jo jag fick ett tips om en i november här på forumet) och det är en hoj jag aldrig över huvud taget tittat åt...
BMW F 900 R :o
Det som talar för den som jag kan se är, höjd 815 mm inte 850 mm som en GS
Vikten på 211 kg inte 249 kg som GS

Det finns en sak som jag verkligen skulle vilja ha och det är den där TFT skärmen för att slippa en separat GPS och den navigeringen jag tror mig behöva är inte så avancerad, det är typ ta mig från A till B eller hitta HEM

Vet ni när denna hoj fick TFT? var det 2020?

Någon som har erfarenhet av och kan jämföra dessa? det är inte viktigt eller bråttom för denna gång vill jag fundera i lugn och ro och köra hoj av rätt orsak och hitta rätt hoj för mig inte vad jag tror att jag skall leva upp till (att jag tog lite fel vägval var bara mitt och ingen annans!)

och det är inte säker ATT det blir en hoj igen, men kanske ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-02-25/18:31

Tycker du ska tänka utanför BMW-lådan :)
De har väl inte blivit lättare och mera användarvänliga?
Titta till exempel på Honda 500x.
Itchy Boots filmer från Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=g6ht4-iXv9I
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-02-25/18:44

F900R verkar vara en toppenhoj om man vill ha en modern, relativt lätt hoj med trevlig karaktär och till mycket bra pris!

En kompis hade en 900XR som lånehoj någon vecka och han var imponerad av den!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-02-25/19:14

Jag har inte sett den live så jag googlade lite bilder. Snygg! Vill du ha en hoj utan vindskyddande kåpor? Jag kör ibland en Kawasaki ER6 som ser ut lite som den där. Den är rolig att köra men det blir väldigt blåsigt och livat i hjälmen. Man får liksom hålla fast sig i styret för att stå emot vindtrycket.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-25/20:56

Den hette nog F 800 R, när jag provade, i samband med att min ordinarie hoj genomgick service, så det var några år sedan. Totalintrycket var gott, och motorn har gott om knuff för en singelåkare, MEN jag upplevde fjädringen som stötig.
Avsaknaden av kåpor ger förstås mer vindtryck på kroppen, men det är inte säkert, att det blir bullrigare i hjälmen. Min erfarenhet av kåplösa hojar är, att det blir mer "rent brus" och mindre turbulens kring skallen. Men det är som alltid individuellt.
Slutsatsen blir den gamla vanliga: Provkör, provkör, provkör.

Du har även PM inom kort.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-02-25/21:06, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BmwMats » 2021-02-25/20:56

Roligt att du börjar fundera i dessa banor igen Peter !
Hoppas att du hittar något trevligt till våren ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-02-25/21:09

@Hasse

Jag är inte alls inställd på specifikt BMW men gillar ju dom av en orsak, jag är helt sjukt nöjd med min gubbtjänstebil BMW 320D från 2012, aldrig haft en bil som tilltalat mig så mycket, och jag har inget att klaga på min förra GS, det var ju inte hojens fel att den var hög och tung för mig.

Men det är ju ett bra tag innan jag kan provköra en F 900 R så därför frågar jag nu.

Den du länkade till har jag ingen koll på alls, har sett lite av IB och hon är lite kul att kolla på men aldrig funderat på hennes hojar, mer på vad hon gör.

Kollade en film på MC Commute på YT och den verkar ju helt ok och billig!

@BrooklynS
Ah där hör man!.

@Bengt-Åke
Det du tar upp är bra saker, speciellt tänker jag på knä vinkel och hur framåtlutad man är när man ser på filmer, men å andra sidan så är det ju i någon mån kortare turer jag tänker på i första hand.

Vinden också, har aldrig kört en nakenhoj så vet inte, tänker på vindskydd för händerna tex också så hantagsvärmare skall det vara.

Om/När det blir ny hoj så blir det nog en helt annan utstyrsel än touring kläder som jag har nu (Rukka Armaxion)
Och tänker mer i mjuka väskor för lite bagage snarare än hårda, åtminstone går funderingarna så.

@Bror
Jo jag har läst mänga diskussioner om just vind här från alla möjliga håll och jag måste nog prova innan jag vet precis som du säger.

@BmwMats
Tack :D



Funderar också på det här med kedja, nytt för mig och kräver att man har det i åtanke kan jag tro.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav MichaelWa » 2021-02-25/23:48

Jag köpte syskonet F900XR för den gillade jag bättre än F900R, tycke och smak. Jag hade innan den 3 GS1200:or av årsmodell 13,15 och en 17 så ja har kört båda hojtyperna.
Kedjan va inget jag tänkte på utan tar och smörjer lite i princip efter varje "hemma" tur, dvs när jag är tillbaka i garaget och när kedjan fortfarande är varm.
F900R/XR kom som årsmodell 2020 och har då TFT-skärmen, tror inte den finns utan den. Jag ville ha något sportigare än GS:n och som ändå passa mig i försäkringskostnad, 1000XR gick bort pga försäkringen i Sthlm men 900:an är en trevlig hoj. Provkör en och skapa dig en egen bild den är värd det.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-26/10:06

Till i alla fall S 1000-serien har BMW lanserat den nya DLC-kedjan (diamond like carbon) - med extremt hård yta, lång livslängd och minimalt underhållsbehov. Hur det blir med den saken i praktiken, får framtiden utvisa.
Och jag vet inte, om den finns till 900-modellerna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Ecklesiastik » 2021-02-26/12:05

Tog MC kortet på en F800R för ett par år sedan och var mycket nöjd med den hojjen. Enda nakdelarna med den var bristen på vindskydd samt att jag såg ut som den klassiska bilden på världens största tvillingar med relativt vällbyggda hydda på 186cm. men då du tidigare sagt att du är av en mer blygsam uppbyggnad är det nog inget problem för dig.
Bild
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-26/16:38

Själv tog jag körkortet på en F750GS och halvvägs genom på en sprillans ny F800GS under 2017.

Jag skulle inte rekommendera F750/F800 från denna tidsperiod.
En trött motor med en kedja som högg och slamrade under stadskörning då utväxlingen inte passade denna slags körning.
Något bättre under landsvägskörning.
Underdimensionerad för motorvägskörning.
Inget jag skulle vilja köra under längre sträckor.
Kanske tom aldrig köra igen.
Skillnaden mot "storebror" R1200 GS/R/RS/RT var oerhörd till R1200GS/R/RS/RT:s favör.
En billig klen känsla vs en påkostad ordentlig känsla.
R1200 ett bättre alternativ alla dagar i veckan om begagnat är av intresse.

Nya F900R/RX verkar mer lovande.
Säkert ett vettigt alternativ till S1000R/XR.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-01/17:34

*Liten uppdatering*

Idag hade jag ett ärende till Hufvudstaden och då det var soligt och varmt hamnade jag helt utan egen förskyllan hos BMW Motorrad Center Stockholm...(lika smart som att åka och kolla på hund och kattungar :? )

Nåja jag har inte varit i deras nya butik, och den var ju rätt stor!

Gick fram till en F 900 R (Ny) som dom vill ha 114K för och man satt ju lågt och bra men lite framåtlutad med benen lite i vinkel som väntat.

Och en säljare kommer fram och frågar om jag behöver hjälp medans jag kollar på resten av hojarna, och jag faller in i gamla invanda svar...
"Jo jag skulle vilja köra lite grus men mest asfalt och inte köra lång touring, vikt och sadelhöjd är viktigt"

Min skalle tror fortfarande jag är en grusåkare, men det är mer att jag kommer köra 95-98% asfalt tror jag och kanske några hundra mil per år i bästa fall, så han föreslår en F700 GS tror jag det, och den var ju låg och lätt, kändes ok.

Den säljaren blir upptagen så en yngre kille kommer fram och vi pratar allmänt och jag omformulerar min önskemål och tar bort Grusbiten för det är ju onödigt att nämna när jag nästan aldrig kör där...

Lång historia kort han föreslår inte en F900R utan en R1250R som enligt honom är ganska underskattad hoj som i princip är en GS som är lägre och lite lättare, så jag provsitter den med, när ner 100% och känner mig mycket stabilare.
(Provar ochså en "låg" GSA 1250 med väskor och jag når ner där med :o )

Nåja jag kan såklart inte provköra än på någon vecka pga grus på gatorna och ärligt så vet jag inte.

Får ett erbjudande på en 2020 R 1250 R (Byggd 19 men helt ny) Performance -paket för för 164 900 kr.
Det är ganska mycket mer i alla avseenden....får fundera, lätt att fladdra iväg.

Vet ni vad jag skulle kunna se mig själv på? står i deras entré

Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-01/17:41

Om du ändå överväger "landsvägshoj" så ta en titt på R1200 ST.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... t/94350545

En fantastisk hoj på många sätt, och pengarna du sparar kan du fondera för framtida svängningar i håg och humör.

Jag har haft en, kört mycket grus också med den. Otroligt underskattad hoj som ger mycket körglädje till mycket låg pekuniär insats.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/17:42

Tack för din berättelse Peter, kul att du åter har fått lite lust att sadla en hoj.
Ja det är lätt att det bär iväg gällande kostnaden på en hoj, men måste det vara en ny ?
En begagnad BMW 20-30 år gammal kostar inte så vansinnigt mycket och levererar mycket körglädje och kvalitet i många år till.
Dessutom så är ju försäkringspremierna lägre på en sådan hoj.

Trevlig hoj på din bild, varför inte slå till på den om den är vettig i priset ?
Det är väl inte någon modell som tillverkas längre ?
Ser ut att vara bestyckad med förgasare, mer problemfritt får man nog leta efter.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Fredrik J » 2021-03-01/18:57

En 2007 års R1200R har jag haft och kört en 5000mil på, trevligt roligare alternativ till GS om man inte kör så långt åt gången vilket ju TS säger att han inte gör. Helt problemfritt ägande för mig under den tiden, enda icke standard service relaterat var ett hjullager fram vid 9800 mil som behövdes bytas a 216:- om jag inte minns fel ;)

Inte för att vara sån men om du inte vet att du kommer köra jättemycket, varför titta på nya eller nästan nya hojar?
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-02/09:30

*Försök att förtydliga denna tråd och mina allmänna funderingar*

Mitt sätt att fundera sker igenom att jag diskuterar mig fram med personer i min omgivning, inte genom att sitta hemma på kammaren och grubbla , komma till ett svar och mer eller mindre presentera det, därav mina många frågor här, om nu någon är med på det?

Denna tråd handlade mest om just hojen R 900 R i förhållande till min förra 1200 GS, jag blev överraskad att man kunde få så mycket hoj för mindre än hälften av en GS kostar.
Jag letade inte egentligen efter en NY eller nästan ny hoj som min möjliga nästa hoj utan jag hamnade här för att den var full med så mycket kul teknik och flera reportage/recensioner av den gav den mycket gott betyg.

Jag mer eller mindre lagt R 1200 GS/A, R 1250 GS/A eller R 1250 RT åt sidan på grund av pris men också tyngd och användningsområde som jag upplever som lång touring som jag mest troligt aldrig kommer att göra.

I vinter hittade jag ett Instagram konto med en svensk snubbe som gjort om en Honda NX 650 Dominator
https://www.gormtaube.com/bikes/honda-dominator/
Den är ju så frän att man bara dör! :o

Så jag kontaktade honom och frågade lite saker nybörjarsaker och kollade vad en dylik maskin kostar
Hojtorget https://www.hojtorget.se/honda/nx650_dominator
En sån hoj skulle jag ju kunna köpa utan att ruinera mig för pris mellan 10-20 000 kr och börja öva på att fixa med men jag kan inte hitta någon plats att vara, garage eller klubb att gå med i här i Strängnäs så det känns lite långt borta.
Samma sak med vinterförvaring av vilken hoj det än är, så det är en käpp i hjulet.

Så vad betyder detta? jo att jag uppskattar er som orkar med mina frågor och funderingar och respekterar er som kanske stör er på mina drömmar, orealistiska eller ej, det är ok.

och allt ovan skall hålla en rimlig budget, vi får se var jag landar? :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-02/09:34

@Mats tack :oops:

@BrooklynS
Är inte det rätt mycket framåtlut på den? sportig körstil lätt ihopkrupen?
bra tips!

@Fredrik J
Jag kan tänka mig många väldigt begagnade hojar! även om jag inte kan modeller.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-02/09:47

Peter Nordlund skrev:@BrooklynS
Är inte det rätt mycket framåtlut på den? sportig körstil lätt ihopkrupen?
bra tips!


Nope, det är en ganska rymlig hoj, den i annonsen har dessutom styrhöjare. Jag är 189 cm och satt bra. Sadelhöjden är justerbar och jag hade den alltid i högsta, men min 160cm långa dotter nådde enkelt ned med sadeln i lägsta läget. Kåpglaset också justerbart. Det är en relativt lätt hoj med låg tyngdpunkt, väger in på 223 kilo fulltankad om jag minns rätt. Priserna är så låga att du kan köpa, köra en säsong och sälja utan att ha förlorat en enda spänn. Den är väldigt rolig att köra dessutom, funkar med väskor, drar lite bensin och har ett magiskt bra hel- och halvljus. Enda anledningen till att jag bytte hoj var att den blev stulen och inlöst av försäkringsbolaget.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-02/10:02

Önskas "bara" något litet och kul för kortare lyckostunder på asfalt så finns ju nya och hyfsat begagnade G300R.
Den perfekta hojen för bus i trång stadsmiljö, och små korta asfaltsstumpar till touring.

...tills du vet vad du verkligen vill ha (R1250RS) :D


R342903323d522dd4eb67b70e1eea2f10.jpg
R342903323d522dd4eb67b70e1eea2f10.jpg (118.4 KiB) Visad 12857 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-03-02/11:07

Avråder starkt från BMW med servobromsar!
14 år gammal elektronik
Likaså för gamla polishojar.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Håkan » 2021-03-02/11:41

Hasse Gustafsson skrev:Avråder starkt från BMW med servobromsar!
14 år gammal elektronik
Likaså för gamla polishojar.

Kan bara hålla med Hasse här. Har tyvärr sett många tekniska problem med BMW bromsservo (årsmodellerna 2001-2006) som gör att hojen inte går att besiktiga.
Det enda som är värre är importhojar från england...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-02/12:18

Peter Nordlund skrev:Så jag kontaktade honom och frågade lite saker nybörjarsaker och kollade vad en dylik maskin kostar
Hojtorget https://www.hojtorget.se/honda/nx650_dominator
En sån hoj skulle jag ju kunna köpa utan att ruinera mig för pris mellan 10-20 000 kr och börja öva på att fixa med men jag kan inte hitta någon plats att vara, garage eller klubb att gå med i här i Strängnäs så det känns lite långt borta.


Nu ska jag inte vara sådan men den hojjen du länkade till har nog norr om 40 000 i delar på sig (bara väskorna är 4-5000 och ett par omekrade fälgar är ~10 000 till) därtill om du inte är duktig på att skruva så ser jag många tusenlappar som försvinner i att låta någon annan leka med förgasare och dylikt. Om du som du själv säger inte har någonstans att vara och inte gillar att meka kan det vara en tanke att undvika hojjar som du nr1 vill bygga om nr2 är äldre än 7-8år. Kan tillägga att min Africa Twin från 2004 kostat mig runt 20 000 i delar på 2 år och det endast i utbyte av slitdelar. Vill inte veta vad jag skulle få ge om jag skulle betala för arbetet med :D

Om du vill ha lite offroad stuk men kanske inte är så intresserad av att åka offroad skulle en Triumph Scrambler vara något (den gamla devisen med "är det ingen olja under motorn så är det ingen olja i motorn" stämmer inte längre). Verkar vara tunt med dom på blocket nu men har sätt flera 2-3 år gamla för runt 70-80 000
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... r/84750604
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav GSven » 2021-03-02/14:42

Peter Nordlund skrev:*Liten uppdatering*


"Jo jag skulle vilja köra lite .....
Vet ni vad jag skulle kunna se mig själv på? står i deras entré

Bild


har du tittat på R nine T? 1200 boxer, ingen vattenkylning, kardan! nätt i måtten
lagom inkörd:
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw ... s/92327775

Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-02/15:02

Här är du något på spåren, Peter. Den allra första R 80 G/S var med dagens måttstock en liten, lätt, nästan nätt hoj. Sedan vet vi, hur det gått. Efterföljarna har blivit allt större och tyngre. Även om R 1200/1250 GS är häpnadsväckande lättkörd för sin storlek, skulle nog ingen idag komma på att kalla den vare sig lätt eller nätt.

En äldre GS är, hur man än ser det, en äldre hoj - men retromodellerna är lite av att äta kakan och ha den kvar! (Fast jag bryter ändå en lans för R 1200/1250 R utifrån din kravspec.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-02/18:01

GSven skrev:
har du tittat på R nine T? 1200 boxer, ingen vattenkylning, kardan! nätt i måtten
lagom inkörd:



...och det är en mycket snygg tidlös varelse.
Absolut på min egen lista om jag köper en andrahoj.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-03-03/09:59

Möjligen onödig input då jag inte har någon erfarenhet av hojarna i fråga, men jag vill också lägga en röst på R1200R eller R Nine T. Kan tänka mig att båda är riktigt trevliga maskiner. Begagnade R1200R (typ samma årsmodell som din gamla GS) har sett väldigt prisvärda ut när jag stött på annonser på sådana.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-03-03/10:40

Peter, jag kan till fullo relatera till dina inledande tankar. Kör man mycket är det inga större problem med en tyngre motorcykel, man blir liksom ett med hojen. Nu har jag haft några år när det inte körts så mycket och då blir motorcykelns storlek en nackdel. När man väl är på rull är det inga problem men när den ska hanteras i garage, långsam stadstrafik mm känner jag mig klumpig och osäker.

I mitt fall brukar hustrun åka med ibland. Det gör att jag inte vill ha för vek hoj, att den ska ha god komfort för henne och ha plats för en hel del packning om vi ska åka på nån lite längre tur. Jag har så här långt landat i att jag behåller min motorcykel och får stå ut med att den är lite för tung och otymplig i vissa situationer.

Det jag inte förstår av många svar ovan är att så många tycker att du ska ha en 1200 när du är ute efter en lite lättare hoj. Du åker väl ensam på den dessutom? Hur kan standarden ha blivit att en så stor motor ses som miniminivå?
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-03/12:31

Bengt-Åke Vestman skrev:Det jag inte förstår av många svar ovan är att så många tycker att du ska ha en 1200 när du är ute efter en lite lättare hoj. Du åker väl ensam på den dessutom? Hur kan standarden ha blivit att en så stor motor ses som miniminivå?


Med risk för att anses som OT tror jag det är för att för somliga är pengaskillnaden mellan en F900 och en R1250 så "liten" medans R1250 är så bra att man inte ser efter vad man behöver/använder utan bara vad man vill ha. Man får kanske också komma ihåg att MC intresset är relativt mans dominerat och vilket resulterar i total nummerkåthet. På samma sätt som att det oftast är män som plogar sig ned för skidbacken iförd proffsgrejjer så är det vanligt med män som köper en S1000RR och full kroppsstrumpa för att åka i 50 till korvmojjen. Alternativt att man inte kan tänka sig en Elbil för att man vart annat år åker man till "Norrland" (läs Sälen) och då kommer aldrig räckvidden räcka.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-03/12:43

Ad Bengt-Åke: Information, som jag fått från välunderrättat håll, anger, att åtskilliga övriga komponenter (framgaffel, transmission mm mm) håller högre klass på boxrarna och radfyrorna/-sexorna än på F-maskinerna. Mina tips handlar alltså inte om större slagvolym utan om ett bättre totalt koncept - alltid något att reflektera över inför köp.
Men "det finns många sidor på ett spett". Om ödets kortlek hade blandats lite annorlunda, kunde jag ha åkt omkring på en F 800 GT sedan ett antal år tillbaka. Den var på sin tid mycket trevlig att provköra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-03/13:47

BMW 1200 boxer är inte särskilt tung, dessutom mycket lätthanterlig. Därför är de bra val i sammanhanget.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-03/14:01

Bror Gårdelöf skrev:Ad Bengt-Åke: Information, som jag fått från välunderrättat håll, anger, att åtskilliga övriga komponenter (framgaffel, transmission mm mm) håller högre klass på boxrarna och radfyrorna/-sexorna än på F-maskinerna. Mina tips handlar alltså inte om större slagvolym utan om ett bättre totalt koncept - alltid något att reflektera över inför köp.
Men "det finns många sidor på ett spett". Om ödets kortlek hade blandats lite annorlunda, kunde jag ha åkt omkring på en F 800 GT sedan ett antal år tillbaka. Den var på sin tid mycket trevlig att provköra.

Bror du som är fäst vid citat jag tror det var Voiltair som sa "Det bästa är fienden till det bra"

Tänker att om Peter bara ska puttra fram och tillbaka till jobbet samt lite solskensturer kanske en maskin som kostar 150 till 200 000 som gör allt det Peter behöver plus en god dos till inte är mer lämplig än maskin som kostar runt 100 000 som gör det Peter behöver och bara lite mer än det.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-03/14:17

No argument. Jag utgår från, att Peter är fullt kapabel att fatta egna beslut. Här har han bett om synpunkter - och fått en trave. Min - och säkert många andras - filosofi är, att det är bra med lite hjälp att tänka utanför det egna referensområdet. När man gjort det, kan man mycket väl hamna inne i sitt eget referensområdet igen. Men man har haft ett lite bredare beslutsunderlag - och kanske roligt under tiden?

Dessutom instämmer jag helhjärtat i BrooklynS senaste inlägg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-03/17:48

jag skrev ett längre inlägg till Peter på PM med mina tankar men en sak som slår mig är följande och som går i Ecklesistik's fotspår.

Eftersom jag i mitt CV har titlar som räknenisse, säljslusk och väskedängare bland annat så börjar jag min argumentation från det hållet.

Det första man som säljare måste säkra upp att man förstår är kundens budget för affären. Alla begriper att en BMW 540i med allt lull-lull som finns att köpa för nästan en mille är en bättre och bekvämare bil än en flera år begagnad VW Golf med enklaste utrustning och motor. Finns inte pengarna blir det ändå ingen affär på den dyra bilen och därför måste man börja i den änden och kolla vad det får kosta, sedan tittar man på urvalet att köpa och prioritera på viktiga funktioner (i en bil är det ofta transporten som kommer som nr 1).
Vill du som kund hjälpa en riktig säljare på traven så ger du ett budgetspann ganska snart. Annars kommer ni bara att slösa varandras tid.

Därför är det med viss förundran man ser hur det ibland konsekvent föreslås alternativ som "skulle vara så mycket bättre" och "så lite dyrare att det är värt det", detta av yrkesmän som dessutom borde begripa bättre. Rent proffesionellt betraktar jag det som ett korkat beteende, jag har helt enkelt inte tid eller ork spilla kraft på att övertyga någon om vad hen ändå inte har råd att realisera. Basta!

Problemet är ofta två saker:

1. Många är rädda att om man ger ett budgetspann så blir man lurad. Till motmedel finns alltid konkurrensens vackra skapnad, kolla på olika ställen och ex.vis Blocket så får du bra grepp om var marknaden ligger.
2. Att ha en budget (begränsat med pengar) är inte skamligt, släpp det. Att gå in i en butik och köpa en Ferrari utan att pruta är bara korkat. Att visa att man inte bryr sig om pengar är också korkat. Att visa att man har en budget ger respekt och visar att man har kunskap.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Konsument » 2021-03-03/20:11

Kronor per använd timma brukar jag ta till när jag är tveksam om något.

Samt, inte alls oviktigt, hur mycket vårdtid kräver prylen som då riskerar att inkräkta på tid som jag hellre lagt på något annat?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-03/20:22

Konsument skrev:Kronor per använd timma brukar jag ta till när jag är tveksam om något.

Samt, inte alls oviktigt, hur mycket vårdtid kräver prylen som då riskerar att inkräkta på tid som jag hellre lagt på något annat?


+1
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-04/01:22

Appropå att göra analyser och beräkningar innan ett hojköp.

Garanterat fler köper fordon baserat mer på vad hjärtat säger än vad hjärnan säger.
Alla skulle annars köra RS/RT i stället för GS.... eller mest troligt ingenting alls :D
Jag gissar med stor sannolikhet att det är mer sällsynt med en potentiell kund som kommer in med en lista eller ett Excelblad med prioriteringar etc oavsett hur logiskt och ekonomiskt sunt det hade varit för individen.

Finansieringsalternativ finns alltid (oftast).
"Lyxfällan" är ett utmärkt exempel på det.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-04/08:32

Måns Ulveståhl skrev:Appropå att göra analyser och beräkningar innan ett hojköp.

Garanterat fler köper fordon baserat mer på vad hjärtat säger än vad hjärnan säger.
*SNIPP*

Finansieringsalternativ finns alltid (oftast).
"Lyxfällan" är ett utmärkt exempel på det.


Det är exakt därför som jag pratar om begåvade och korkade yrkesmän i mitt eget gebit. En nöjd kund kommer tillbaka. En ekonomiskt havererad kund med betalningsanmärkningar, oavsett antalet finansieringsalternativ (med minsta heder så kanske SMS lån skulle kunna förlänga/förvärra plågan), blir bara något att öda värdefull tid på. Det finns inga pengar på bankkontot och ingen som vill stå som finansiär gång 2. Bättre då att lära sig vad långsiktighet betyder.

På forum som detta så blir det ofta att när någon ställer en fråga så blir svaren man får sådana som försvarar det egna valet.

Jag har storlek 43 på skor och allt annat blir trångt, ger skav eller som när man var 5 år och provade pappas 44:or - en glidande tur med kanoten. Det vore naturligtvis befängt om jag jämt skulle svara 43 på frågan om vilken sko storlek man skall ha, det kan inga Hjärna och hjärtakänslor ändra på.

Likadant är det med MC, allt har sin publik och tillhör man inte den så kollar man bäst på en annan modell (eller skostorlek) istället för att välja "som kompisen". Man skall inte glömma det faktum att en väldigt stark drivkraft för många (alla men få medger det) vad amdra tycker, man vill vara en i gruppen. För att få den på riktigt nöjda kunden så gäller det väl att få kunden att våga gå på sitt eget hjärta och hjärnas väg.

Att köpa en GS i BMW klubben är ett säkert val för att inte sticka ut 2och bli en i gruppen", att välja en RS tyder på att våga välja det som passar en själv bäst, även om man inte blir som alla andra.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-04/11:10

Peter! En händelse, som ser ut som en tanke, är, att alldeles nyutkomna "Allt om MC" provkör Yamaha MT-07 av senaste modell. Den får överlag mycket fina omdömen och klassas med 7 på en tiogradig skala. Inte illa för en hoj med nypriset 79 900:-.
Då gissar jag, att den är rätt basic. Den är naken, förefaller inte ha värmehandtag osv.

Samma nummer har även en översikt av BMW RnineT som begagnad! Även där är omdömena överlag (mycket) positiva.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-04/11:54

BMW F800 ST är en toppenhoj till reapris som jag tror skulle passa dig utmärkt. Dessutom är den rätt proper, extremt billig i drift och belönande att köra. :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-04/12:51

Helt enig. Hittar du en fin sådan, Peter, får du mycket hoj för pengarna. Dessutom är den legendariskt snål på soppa, som regel under 0,4 l/mil.
Det riktigt fina i kråksången är, att den är lika förnämlig för pendlande och dagsturer som för touring - även lång sådan - i alla fall så länge du håller dig på anständiga vägar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:26

Ecklesiastik skrev:
Peter Nordlund skrev:Så jag kontaktade honom och frågade lite saker nybörjarsaker och kollade vad en dylik maskin kostar
Hojtorget https://www.hojtorget.se/honda/nx650_dominator
En sån hoj skulle jag ju kunna köpa utan att ruinera mig för pris mellan 10-20 000 kr och börja öva på att fixa med men jag kan inte hitta någon plats att vara, garage eller klubb att gå med i här i Strängnäs så det känns lite långt borta.


Nu ska jag inte vara sådan men den hojjen du länkade till har nog norr om 40 000 i delar på sig (bara väskorna är 4-5000 och ett par omekrade fälgar är ~10 000 till) därtill om du inte är duktig på att skruva så ser jag många tusenlappar som försvinner i att låta någon annan leka med förgasare och dylikt. Om du som du själv säger inte har någonstans att vara och inte gillar att meka kan det vara en tanke att undvika hojjar som du nr1 vill bygga om nr2 är äldre än 7-8år. Kan tillägga att min Africa Twin från 2004 kostat mig runt 20 000 i delar på 2 år och det endast i utbyte av slitdelar. Vill inte veta vad jag skulle få ge om jag skulle betala för arbetet med :D

Om du vill ha lite offroad stuk men kanske inte är så intresserad av att åka offroad skulle en Triumph Scrambler vara något (den gamla devisen med "är det ingen olja under motorn så är det ingen olja i motorn" stämmer inte längre). Verkar vara tunt med dom på blocket nu men har sätt flera 2-3 år gamla för runt 70-80 000
https://www.blocket.se/annons/vasternor ... r/84750604


Jo jag har mer eller mindre förstått det om kostnaden men inte fått det bekräftat, som jag sa så var den en ren känslomässig dröm inte realitet, och OM jag fick tag i ett garage eller mindre utrymme så skulle jag ju kunna köpa något vrak och testa på, det var mer det som var tanken :)
Men också ditt svar och beskrivning är jättebra, tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:29

GSven skrev:
Peter Nordlund skrev:*Liten uppdatering*


"Jo jag skulle vilja köra lite .....
Vet ni vad jag skulle kunna se mig själv på? står i deras entré

Bild


har du tittat på R nine T? 1200 boxer, ingen vattenkylning, kardan! nätt i måtten
lagom inkörd:
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw ... s/92327775

Sven


Njaä inte riktigt förrän nu faktiskt, hojen på bilden var såklart ett skämt med glimten i ögat, men det ÄR snygg och ser smidig ut storleksmässigt ut.
men R nine T finns NU p min radar absolut, dock måste jag fundera på hur mycket grus jag vill och kan köra, få mina prioriteringar rätt :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:30

Fredrik Olsson skrev:Möjligen onödig input då jag inte har någon erfarenhet av hojarna i fråga, men jag vill också lägga en röst på R1200R eller R Nine T. Kan tänka mig att båda är riktigt trevliga maskiner. Begagnade R1200R (typ samma årsmodell som din gamla GS) har sett väldigt prisvärda ut när jag stött på annonser på sådana.

Intressant! tack :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:38

Bengt-Åke Vestman skrev:Peter, jag kan till fullo relatera till dina inledande tankar. Kör man mycket är det inga större problem med en tyngre motorcykel, man blir liksom ett med hojen. Nu har jag haft några år när det inte körts så mycket och då blir motorcykelns storlek en nackdel. När man väl är på rull är det inga problem men när den ska hanteras i garage, långsam stadstrafik mm känner jag mig klumpig och osäker.

I mitt fall brukar hustrun åka med ibland. Det gör att jag inte vill ha för vek hoj, att den ska ha god komfort för henne och ha plats för en hel del packning om vi ska åka på nån lite längre tur. Jag har så här långt landat i att jag behåller min motorcykel och får stå ut med att den är lite för tung och otymplig i vissa situationer.

Det jag inte förstår av många svar ovan är att så många tycker att du ska ha en 1200 när du är ute efter en lite lättare hoj. Du åker väl ensam på den dessutom? Hur kan standarden ha blivit att en så stor motor ses som miniminivå?


Du har helt klart en poäng och är nog inne på hur jag upplever det också, R1200GS upplevs av mig som långt ifrån omöjlig att köra (även med mina blygsamma 175 cm) men i allt annat än slät och fin asfalt så är det en balansakt, vanliga grusvägar, en parkering på en gräsmatta eller att bara rulla runt cykeln kan vara lite otäckt om man inte håller tungan rätt i munnen, har tex aldrig "vågat" skjutsa någon ännu.
Nu skall inte detta låta som gnäll jag har kört ett par tusen mil utan problem men jag kanske skulle börjat med en längre hoj framförallt för även om tyngden är densamma så tycker jag att den upplevs som säkrare.
tex hade jag haft nära bekanta som jag åkte med regelbundet så hade vi kanske i vår dagliga samvaro kunat utveckla min "MC skills" nu har jag kört solo 95% av tiden.

tack för dina input! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:43

Magnus Brobeck skrev:jag skrev ett längre inlägg till Peter på PM med mina tankar men en sak som slår mig är följande och som går i Ecklesistik's fotspår.

Eftersom jag i mitt CV har titlar som räknenisse, säljslusk och väskedängare bland annat så börjar jag min argumentation från det hållet.

Det första man som säljare måste säkra upp att man förstår är kundens budget för affären. Alla begriper att en BMW 540i med allt lull-lull som finns att köpa för nästan en mille är en bättre och bekvämare bil än en flera år begagnad VW Golf med enklaste utrustning och motor. Finns inte pengarna blir det ändå ingen affär på den dyra bilen och därför måste man börja i den änden och kolla vad det får kosta, sedan tittar man på urvalet att köpa och prioritera på viktiga funktioner (i en bil är det ofta transporten som kommer som nr 1).
Vill du som kund hjälpa en riktig säljare på traven så ger du ett budgetspann ganska snart. Annars kommer ni bara att slösa varandras tid.

Därför är det med viss förundran man ser hur det ibland konsekvent föreslås alternativ som "skulle vara så mycket bättre" och "så lite dyrare att det är värt det", detta av yrkesmän som dessutom borde begripa bättre. Rent proffesionellt betraktar jag det som ett korkat beteende, jag har helt enkelt inte tid eller ork spilla kraft på att övertyga någon om vad hen ändå inte har råd att realisera. Basta!

Problemet är ofta två saker:

1. Många är rädda att om man ger ett budgetspann så blir man lurad. Till motmedel finns alltid konkurrensens vackra skapnad, kolla på olika ställen och ex.vis Blocket så får du bra grepp om var marknaden ligger.
2. Att ha en budget (begränsat med pengar) är inte skamligt, släpp det. Att gå in i en butik och köpa en Ferrari utan att pruta är bara korkat. Att visa att man inte bryr sig om pengar är också korkat. Att visa att man har en budget ger respekt och visar att man har kunskap.

MVH Magnus


Magnus har inte hunnit svara på dit grymma meddelande, jobbat som fasiken och vill inte slarva bort ett svar och ordentlig genomläsning!
Men du har nästan otäckt nära tillfört info som är otroligt bra!
TACK!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:45

Konsument skrev:Kronor per använd timma brukar jag ta till när jag är tveksam om något.

Samt, inte alls oviktigt, hur mycket vårdtid kräver prylen som då riskerar att inkräkta på tid som jag hellre lagt på något annat?

Precis något jag börjar lära mig sakta och det var det delvis det som fick mig att sälja mina 2 hojar förra året, en rimlig tanke och kan tyckas enkel men tål att upprepas speciellt för mig själv!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:47

Magnus Brobeck skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Appropå att göra analyser och beräkningar innan ett hojköp.

Garanterat fler köper fordon baserat mer på vad hjärtat säger än vad hjärnan säger.
*SNIPP*

Finansieringsalternativ finns alltid (oftast).
"Lyxfällan" är ett utmärkt exempel på det.


Det är exakt därför som jag pratar om begåvade och korkade yrkesmän i mitt eget gebit. En nöjd kund kommer tillbaka. En ekonomiskt havererad kund med betalningsanmärkningar, oavsett antalet finansieringsalternativ (med minsta heder så kanske SMS lån skulle kunna förlänga/förvärra plågan), blir bara något att öda värdefull tid på. Det finns inga pengar på bankkontot och ingen som vill stå som finansiär gång 2. Bättre då att lära sig vad långsiktighet betyder.

På forum som detta så blir det ofta att när någon ställer en fråga så blir svaren man får sådana som försvarar det egna valet.

Jag har storlek 43 på skor och allt annat blir trångt, ger skav eller som när man var 5 år och provade pappas 44:or - en glidande tur med kanoten. Det vore naturligtvis befängt om jag jämt skulle svara 43 på frågan om vilken sko storlek man skall ha, det kan inga Hjärna och hjärtakänslor ändra på.

Likadant är det med MC, allt har sin publik och tillhör man inte den så kollar man bäst på en annan modell (eller skostorlek) istället för att välja "som kompisen". Man skall inte glömma det faktum att en väldigt stark drivkraft för många (alla men få medger det) vad amdra tycker, man vill vara en i gruppen. För att få den på riktigt nöjda kunden så gäller det väl att få kunden att våga gå på sitt eget hjärta och hjärnas väg.

Att köpa en GS i BMW klubben är ett säkert val för att inte sticka ut 2och bli en i gruppen", att välja en RS tyder på att våga välja det som passar en själv bäst, även om man inte blir som alla andra.

MVH Magnus


verkligen Spot on!
Lärde mig det på flera säljarkurser när jag jobbade på numera försvunna butikskedjan Expert ;)
Att det skall vara spå förb..svårt att leva efter det själv.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:49

Bror Gårdelöf skrev:Peter! En händelse, som ser ut som en tanke, är, att alldeles nyutkomna "Allt om MC" provkör Yamaha MT-07 av senaste modell. Den får överlag mycket fina omdömen och klassas med 7 på en tiogradig skala. Inte illa för en hoj med nypriset 79 900:-.
Då gissar jag, att den är rätt basic. Den är naken, förefaller inte ha värmehandtag osv.

Samma nummer har även en översikt av BMW RnineT som begagnad! Även där är omdömena överlag (mycket) positiva.


bro tack också till dig för meddelandena kommer svara så fort jag hinner!
Angående tidningen så åkte jag en omväg hem för att hitta den i förrgår men den hade inte alls det du nämnde i den så jag kollade på nätet och det verkar som du är prenumerant? då kommer det numret ut i handeln den 11 mars om jag läst rätt, den skal jag absolut snappa upp!
Tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/07:56

BrooklynS skrev:BMW F800 ST är en toppenhoj till reapris som jag tror skulle passa dig utmärkt. Dessutom är den rätt proper, extremt billig i drift och belönande att köra. :D


Jag har sett den hojen men har fått uppfattningen att den också är relativt framåtlutad sittställning? Streat Touring?
Sedan när jag söker på tex blocket så finns det 1 vad jag kan se så inte så vanlig.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_800_st/94349851
Enligt wikipedia gjordes den fram till 2013?
Den är rätt snygg tycker jag!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-06/08:33

Peter Nordlund skrev:
BrooklynS skrev:BMW F800 ST är en toppenhoj till reapris som jag tror skulle passa dig utmärkt. Dessutom är den rätt proper, extremt billig i drift och belönande att köra. :D


Jag har sett den hojen men har fått uppfattningen att den också är relativt framåtlutad sittställning? Streat Touring?
Sedan när jag söker på tex blocket så finns det 1 vad jag kan se så inte så vanlig.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_800_st/94349851
Enligt wikipedia gjordes den fram till 2013?
Den är rätt snygg tycker jag!


Efter 2013 heter den GT.

Körställning mycket behaglig, snygg, extremt billig i drift, stabil, bra bromsar. Låg tyngdpunkt, värmehandtag, finfin kåpa, gör inte bort sig på sämre vägar. Dessutom kul att köra! Motorkaraktären påminner om boxerns, förutom att den har lättare svänghjul och inte lika tjock botten. Men mjuk och fin kraft på alla varv och brukar lämna 82-86 hk på bakhjulet vid bromsningar så effekt finns det tillräckligt av!

En doldis i BMW-s sortiment som många fler borde prova innan de slentrianmässigt köper en hoj för +200'.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Nästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst