Frågor om hoj igen...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-13/13:16

Peter Nordlund skrev: Igår på garageplanen så blev jag lite förvånad över hur snabbt styret når maxläge när man gör en 180 graders sväng, tror aldrig jag upplevt det på min GS men så är det ju olika hojar.

Det beror högst sannolikt på, att din tidigare GS har Telelever, medan F 800-maskinerna har teleskopgaffel.
Med Telelever överförs bromskraften via triangellänken - från strax ovanför framskärmen till motorblocket.
Därmed blir påkänningarna på styrhuvudet mycket mindre, så det kan byggas slankare = större styrutslag.
Med teleskopgaffel överförs bromskraften via styrhuvudet, som alltså måste dimensioneras mycket kraftigare, eftersom hävstången (hela framgaffeln) dessutom är mycket längre. Styrutslaget blir mindre.

Jag känner igen det, som du beskriver, från min Aprilia RST 1000 Futura. Det var den första fullvuxna hoj jag köpte, och styrutslaget på den var synnerligen begränsat. Man fick tänka efter före.
Som kontrast har K 1200 RS/GT/LT och R-maskinerna med Telelever mycket mindre vändradie.

Kompisen, som numera åker RT, hade tidigare en Honda VFR VTEC (teleskopgaffel, förstås). Under en hårnålsrik resa i Alperna 2013 behövde han planera kurvtagningen noggrant. Annars blev det till att stanna och baxa - nog så besvärligt i utförslöpa.
Men med RT är det aldrig några problem.

Vikt och hanterbarhet är intressanta. F 800 GT anges väga 213 kg fulltankad (utan packväskor), och R 1200 GS, 2011, 229 kg (dito). Bara 16 kg skillnad - men höjden över havet spelar förstås också in.
Sedan är frågan, om du hade monterat något extra på GS:en.
Å andra sidan: om packväskor och toppbox var monterade, när du hanterade hojen, blev det kanske tio kilo till.
Men min begränsade erfarenhet av F 800 S/R/GT är samma som din: Lätthanterlig!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-03-13/14:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-13/14:06

Peter Nordlund skrev:*En stund över på jobbet* ;)
Tack för alla lyckönskningar (låter som jag fått barn haha..)

Fått barn :? Jo det kanske känns så . Vad vet jag :shock:
Det kan ju vara svårt att få stora barn först .
Det ska ju starta med dom små och det kanske är därför den känns rätt :mrgreen:
Kör fint nu med "plastraketen" :mrgreen:

Med snöskoterhälsningar !
Kovling utan plast ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-13/14:22

Peter Nordlund skrev: Igår på garageplanen så blev jag lite förvånad över hur snabbt styret når maxläge när man gör en 180 graders sväng, tror aldrig jag upplevt det på min GS men så är det ju olika hojar.

Denna hoj måste väl ha ett kortare styre mätt mellan styrändarna .
Kan tänka mej att en GS har likt ett krokigt kvastskaft till styre medan din hoj har bara
en liten kort pinne . (Jämförelsen är inte vetenskapligt testad :? )
Kanske helt feltänk från mej :shock:
Inte helt ovanligt :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-13/14:26

Kovlingen skrev:
Peter Nordlund skrev:*En stund över på jobbet* ;)
Tack för alla lyckönskningar (låter som jag fått barn haha..)

Fått barn :? Jo det kanske känns så . Vad vet jag :shock:
Det kan ju vara svårt att få stora barn först .
Det ska ju starta med dom små och det kanske är därför den känns rätt :mrgreen:
Kör fint nu med "plastraketen" :mrgreen:

Med snöskoterhälsningar !
Kovling utan plast ;)

Jag försöker göra mig lustig över mitt eget ordval "lyckönskningar" mest kanske används när man fått barn ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-13/14:36

Jag skämtar också lite men det har varit så "tullinuttigt" nu ett tag så jag måste hitta på nått :D

Vad ska minstingen heta nu då ! :? :mrgreen:

Hade gött !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-13/15:14

Kovlingen skrev:Jag skämtar också lite men det har varit så "tullinuttigt" nu ett tag så jag måste hitta på nått :D

Vad ska minstingen heta nu då ! :? :mrgreen:

Hade gött !
Håkan

ja jag är också (positivt) förvånad över den trevliga tonen i denna tråd ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-13/15:28

Apropå eventuellt namn: Mina hojar har fått namn efter något på registreringsskylten.
Aprilian hade SLM 666 - och fick således heta Vilddjuret (referens Uppenbarelseboken).
K 1200 RS hade SZE 964. Vid bokstavering blev det "Sigurd Zäta Erik ...", så det blev Sigurd.
Och sista bokstaven på RT-skylten är W - således Willie.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-03-13/21:16

Nisse Eriksson skrev:Tips på spännband som komplement https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000021678

Jag prövade såna där på min S1000R. Bekvämt men problemet var att dom effektivt demolerade min tut-knapp.

Sensmoral, innan nåt spänns åt, kolla exakt vad den spänner åt.

Har en liggande om nån vill ha...
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-14/10:21

Peter Nordlund skrev: Bra tips med skärmskyddet ...

Apropå skärmskydd: Har ditt nyförvärv framskärmförlängare? Med reservation för att jag inte känner till F 800 GT:s design i detalj, anser jag, att en skärmförlängare som regel är en god investering. Jag lät montera en på Sigurd, och Willie fick sin monterad i butiken, vid nyleverans.

Korta framskärmar på asfaltmaskiner är en designmässig gåta! Varför motorns framsida skall skitas ner mer än nödvändigt - och eventuellt kylaren, som i värsta fall måste demonteras för separat rengöring! - har jag aldrig begripit. En skärmförlängare reducerar problemet påtagligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-14/10:44

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev: Bra tips med skärmskyddet ...

Apropå skärmskydd: Har ditt nyförvärv framskärmförlängare? Med reservation för att jag inte känner till F 800 GT:s design i detalj, anser jag, att en skärmförlängare som regel är en god investering. Jag lät montera en på Sigurd, och Willie fick sin monterad i butiken, vid nyleverans.

Korta framskärmar på asfaltmaskiner är en designmässig gåta! Varför motorns framsida skall skitas ner mer än nödvändigt - och eventuellt kylaren, som i värsta fall måste demonteras för separat rengöring! - har jag aldrig begripit. En skärmförlängare reducerar problemet påtagligt.


Jodå det finns med i "att kolla upp-listan"
men jag skall börja med att köra och få lite feeling, jag har i princip inte alls köpt något tillbehör till mina hojar, på denna modell har flera på tex Youtube talat om just skärmförlängare fram, har dålig koll på firmor men vet att många handlar från Wunderlich har en för 50 euro

Sadel är en annan sak, vissa säger att en komfortsadel ger en stor skillnad? samma företag har en för 400 euro vilket är en redig slant.
Så jag får prova som den är och lägga upp en prio lista och framför allt se hur mycket jag vill och kommer köra.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-14/10:57

Du kan kolla med Tom på Alternativ1 MC, om de gjort ren kylaren. Då har du ju en optimal möjlighet att bibehålla den i det skicket.
Sadeln, däremot, är det ingen brådska med. Jag körde Willie i en hel säsong, 1 400 mil, innan jag fattade beslut att byta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-15/09:59

*Lite skrivbordsfrågor* (innan jag kört mer)

Manualen saknas när jag hämtade cykeln så nu letar dom efter den eller beställer en ny, så jag har hämtat den digitala och läser den :oops:

Några frågor för den som fortfarande orkar.

På min GS från 2011 var det så att handbromsen fram också bromsade delvis på bakhjulet, är det likadant på denna? kan inte hitta den informationen?

Däcktryck, är det ett fast däcktryck som står på hojen man skall gå på eller det det däcket du har som du skall gå efter, förutsatt att lasten är densamma? har Michelin road pilot 4 tror jag och i boken står på kalla däck 2,5 bar fram och 2,9 bak.

Komfortsadel, har fått ett PM på forumet från en medlem som har en sadel till försäljning till bra pris, när jag försöker hitta den på ordernummer 52538528623 så är det mest Ebay och likande och BMW Motorrad Sverige kan jag inte söka på det numret, har ni något tips hur man söker på BMW delar från BMW?
Vet att det finns en PDF man kan ladda ner men är det den enda? ingen websida?
Vet någon om skillnad på denna komfortsadel och original, höjd, mjukhet osv?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Håkan » 2021-03-15/10:21

mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-15/10:22

Peter Nordlund skrev:*Lite skrivbordsfrågor* (innan jag kört mer)

Manualen saknas när jag hämtade cykeln så nu letar dom efter den eller beställer en ny, så jag har hämtat den digitala och läser den :oops:

Några frågor för den som fortfarande orkar.

På min GS från 2011 var det så att handbromsen fram också bromsade delvis på bakhjulet, är det likadant på denna? kan inte hitta den informationen?

Däcktryck, är det ett fast däcktryck som står på hojen man skall gå på eller det det däcket du har som du skall gå efter, förutsatt att lasten är densamma? har Michelin road pilot 4 tror jag och i boken står på kalla däck 2,5 bar fram och 2,9 bak.

Komfortsadel, har fått ett PM på forumet från en medlem som har en sadel till försäljning till bra pris, när jag försöker hitta den på ordernummer 52538528623 så är det mest Ebay och likande och BMW Motorrad Sverige kan jag inte söka på det numret, har ni något tips hur man söker på BMW delar från BMW?
Vet att det finns en PDF man kan ladda ner men är det den enda? ingen websida?
Vet någon om skillnad på denna komfortsadel och original, höjd, mjukhet osv?



Inga integralbromsar på F800 vad jag vet. Däckstryck är liiite individuellt beroende på vikt, körstil, däck mm. Jag tycker att man kan prova med 2,5 resp 2,7 och studera hur slitaget ser ut efter 2-300 mil, sedan justera om det känns fel eller ser märkligt ut.

Komfortsadel tycker jag att du kan köpa om du upplever sadeln obekväm efter första säsongen. Oftast kan man justera körställningen och små förändringar i sadelhöjd eller styrets position gör att man sitter annorlunda.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-15/12:05

2,5 resp. 2,9 är däckstrycket som tycks rekommenderas av BMW oavsett modell.
Samma för R1200 och R1250.

Något högre fram (2,7) än rekommenderat (2,5) tycks vara konsensus från R1200/1250-publiken.

Vikten på 800GT skiljer inte mycket från R1200/1250 (enligt Bror) så kör på det tills du själv känner vad som passar dig bäst.

(Gäller asfalt så alla grusåkare kan sitta still i båten.....eller grusgropen)

Sedan så kan däckstrycket variera mycket under resan gång.
En stor skillnad om däcken är varma eller kalla, och om det är +-0 eller +30 grader ute.
Mitt däckstryck har varierat +/- 0,3 under en och samma dag beroende på yttre faktorer.
Mao att slaviskt följa rekommenderat däckstryck behövs inte.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-15/12:17

Peter! Om däcktryck finns gamla trådar, och du kanske har läst dem - men om inte ...
Sammanfattningsvis: Om du noterar påtaglig trappstegsslitning av mönstret, kan det vara klokt att höja trycket några tiondels bar. Även Sigurd, som var påtaglig framtung, hade rekommenderade tryck 2,5/2,9. Då käkades framdäcket upp snabbt. Höjning till 2,9/3,2 - plus däck med styvare stommar - gav ytterligare sådär 200 mil.
Men det är skillnad på 285 och 213 fulltankade kilon, så en gissning är, att 2,5/2,9 blir rätt bra på din hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-15/12:25

1. F800 GT väger typ 50 kilo mindre än R1250 RT.

2.F800 GT har inte Telelever eller Paralever vilket också spelar in hur chassit beter sig under olika förhållanden.

3. Kör man största delen ensam eller även med viss packning, kan man ofta gå ned lite grann i däcktryck för att få önskade egenskaper. Det beror på körstil, vilka däck man använder på hojtypen och självklart vilka underlag man kör på.


Jag tycker inte att man skall dra några slutsatser alls kring F800 baserat på upplevelser av R1200/1250 av vilken modell som helst. Det är större likhet med en Honda eller Kawasaki i så fall.


Jag tror heller inte alls att det finns någon konsensus hos R1200-ägare att höja trycket i framdäcket till 2,7. Snarare finns det en hyfsat spridd erfarenhet av att man beroende på däck, hastighet, vikt, underlag osv har ett idealt däcktryck som ligger någonstans mellan 2,2-2,7 fram och 2,4-3,1 bak beroende på bland annat faktorerna ovan.



EDIT: När jag läser inlägget i efterhand så framstår det som ganska trist och i en rentav lite mästrande ton. Skäms på mig!

Jag ber förbehållslöst om ursäkt för det - jag skrev inlägget kort och i mestadels andra tankar och borde ha formulerat det mjukare och rentav med någon smiley så att det framstår så vänligt som jag faktiskt ville att det skulle uppfattas. :D


(Även om min åsikt i sakfrågan är densamma)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-15/14:42

Se ovan tillagt i svaret. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-15/15:49

...så med andra ord är BMW:s rekommenderade 2,5 fram och 2,9 en bra start även enligt Brooklyns "toleransnivå" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-15/16:38

Måns Ulveståhl skrev:...så med andra ord är BMW:s rekommenderade 2,5 fram och 2,9 en bra start även enligt Brooklyns "toleransnivå" :mrgreen:


Tja, jag tycker att man kan börja lite lägre om man är själv på hojen, tänker hålla sig under 160 km/h och använder Michelins däck...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-15/17:44

Har kört på Michelins PR däck några tusen mil .
Rekommenderat lufttryck resulterar i att däcken får trappsteg på klackarna .
Höjde 2 - 3 hg fram och bak vilket resulterade i att däcken klarade detta problem mycket bättre .
Lågt tryck är väl bättre grepp . Större slitage pga. däcken blir varm och mjuk .
Högre tryck är kanske marginellt sämre grepp men hur ofta är det knäskrap i kurvorna .
Jag har aldrig haft problem med greppet .

OBS försök inte att övertala mej att sänka trycket . Jag kanske höjer istället :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-15/17:45

Man kan absolut höja, men risken är att man får plattslitna däck i stället...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-15/17:57

BrooklynS skrev:Man kan absolut höja, men risken är att man får plattslitna däck i stället...

Äh Stefan . Du kör för raka vägar . Skämt åsido . Platta blir de nog först för vi har så långa
raksträckor i Norrland . Svårt att slita på däcksidorna när det är 2 - 3 km mellan kurvorna :D
Första gången med trappsteg så trodde jag att det var slutväxeln som var på väg till
dom sälla jaktmarkerna :o (Jäklar vad det durrade när jag svängde i korsningar)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-15/18:48

Jo det har jag också varit med om. :) Men jag har också varit med om tvärtom, dvs för högt lufttryck som gör hojen onödigt hård och sliter på platten...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-15/20:12

Svårt att hitta det rätta trycket men det är att rätta sej efter det man tror .
Går alltid att få det rätt men det blir ett jädrans pumpande och tvärs om
efter att det finns så mycket att väga in .
Ensam förare .
Ensam förare med lite mer i packningen .
Förare + medåkande
Förare + medåkande + fullt i packningen .
Lugn körning , snabb körning eller lite mer .'
Valda vägar , kurviga eller raka .

Så länge jag åker med ren hoj (vilket är sällan) så trycker jag i lite extra .
Vilket är nog nästan alltid extra .

Måste lägga till att bilar med mjuk och degig fjädring är det
värsta jag kör . Nää fast och stum med rediga kräng hämmare ska de vara :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Fredrik Olsson » 2021-03-16/07:09

Peter Nordlund skrev:*Lite skrivbordsfrågor* (innan jag kört mer)

Komfortsadel, har fått ett PM på forumet från en medlem som har en sadel till försäljning till bra pris, när jag försöker hitta den på ordernummer 52538528623 så är det mest Ebay och likande och BMW Motorrad Sverige kan jag inte söka på det numret, har ni något tips hur man söker på BMW delar från BMW?
Vet att det finns en PDF man kan ladda ner men är det den enda? ingen websida?
Vet någon om skillnad på denna komfortsadel och original, höjd, mjukhet osv?


https://www.realoem.com/bmw/enUS/select kan du söka efter BMW-delar. Antingen efter chassinummer på hoj eller artikelnummer på produkt. Bonus är sprängskisserna man får på allt. Har använt den många år. Den är också fantastiskt bra för att se exempelvis vilka modeller (och/eller årsmodeller) ett specifikt artikelnummer funkar till.

Funkar förresten utmärkt för bilen också. Använder den ofta när jag ska köpa reservdelar eller liknande. Är så mycket lättare att lyckas få tag i rätt reservdelar när man har ett artikelnummer till hands.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-16/11:07

...och så imponerar man på BMW-återförsäljaren som oftast själv har svårt att hitta part# i sitt system.
RealOEM är bra för BMW-hoj och -bil.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-26/07:40

Peter! Det slår mig, att du behöver byta avatar här på Forum. ;)
Låt den fine vite komma till sin rätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-26/10:01

@Bror :oops: :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-26/10:48

Lysande!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-26/11:55

*Uppdatering efter lite mer körande*

Att jag nämnde det där med att få i neutral var lite bökigt var ganska ogenomtänkt, precis som någon sa så var det pga att den stått stilla och var kall... :oops:

Den funkar hur bra som helst att köra för mig, verkligen noll obehag i knän eller rumpa, kort tur på dryga 20 mil med en paus för fika, jag behöver fler timmars åka för att kunna bedöma den rätt men såhär långt går det mycket bra.

provade att gasa på lite och den drar iväg ganska bra, inte som en raceputte kanske önskar men så är jag ju inte den målgruppen eller har den kunskapen så räcker mer än väl!

Det känns som att den är kvickare i styrningen än min GS, att syra emot i kurvor går lättare upplever jag än min gamla GS, den är också stabil i alla farter jag provat.

Får för mig att när jag slår av gasen så bromsar den ner i fart fortare än jag mindes min GS gjorde, tex när man kommer nära en 70 skylt från 100 km/h så räcker det med att slå av på gasen på en ganska kort sträcka, käns som att det blir mer flyt i körningen, eller så har jag dålig koll på däcktrycket efter min "pumpfadäs"

Skulle både min gamla GS och denna GT stå framför mig idag och jag fick välja en så är valet klart, GT

Den börjar också växa fast i hur den ser ut, tycker den ser lite sportig ut vilket är trevligt.

Nu skall jag sluta babbla ett tag...om jag kan.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-26/18:12

Vad kul! :)

Roligt att höra och du kommer nog att trivas.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BmwMats » 2021-03-26/18:18

Peter Nordlund skrev:*Uppdatering efter lite mer körande*

Skulle både min gamla GS och denna GT stå framför mig idag och jag fick välja en så är valet klart, GT
Den börjar också växa fast i hur den ser ut, tycker den ser lite sportig ut vilket är trevligt.
Nu skall jag sluta babbla ett tag...om jag kan.


Kul Peter, gläds åt din lycka, jättefräsig bild du fått in här på forumet.
Snygg cykel och tuff ägare ;) :D

Vill bara önska Dig all lycka och glädje med din nya fina cykel, kör försiktigt ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav lordnisse » 2021-08-13/20:29

Lyfter tråden, då den ligger i generella frågor och anser inte detta vara OT.

Peter, jag tror att du kommit fram till ungefär vad jag också kommit fram till efter att jag köpt en ny Nine T.
Du tycker att din 800,a är roligare att köra än din gamla GS1200,a och jag är inne lite på samma spår, man behöver inte ha en massa hästkrafter i en lättare hoj, farten känns mer på en hoj med mindre kåpor vilket gör att det blir mer hojkänsla i lägre fart, man kan växla utan hjälp av en quickshifter, hojen blir lättare att baxa runt vid spontana stopp på turerna, skulle kunna rada upp hur många fördelar som helst, men tyvärr också nackdelar.
Personligen så är jag lite tillbaka i känslan hur det var att köra hoj förr, minus vobblande och dåliga bromsar, men vill inte ha en hoj med extremt lång fjädringsväg, silkeslen motor, 270kg 140hk som inte är ett skit intressant att köra förrän man beger sig ut på de lite mer extrema vägarna(där jag bor har vi mest asfalt), men smaken är som baken(bred) den som har behov av äventyrshojar och touringlok hojar bör såklart köpa dessa, men personligen tror jag att det finns massor av folk som kör omkring på "fel" hojar för ändamålet som dom mest används till. Vet egentligen inte riktigt vad jag vill ha sagt, men avrundar med orden, kör den hoj du är sugen på och trivs med just nu, men var vaken på att det finns andra hojar som är intressanta, och när du tröttnat på den du har så byt.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-08-14/07:59

Jag instämmer i dina allmänna funderingar, även om jag åker R 1250 RT - och även tidigare kört hojar i den storleks- och viktklassen. Men i mitt fall handlar det mycket om rätt tillfällen. När sådana förelegat, har jag slagit till - och det har råkat vara "fullvuxna" hojar.
Men det skulle ha kunnat vara en F 800 GT, om livets kortlek blandats annorlunda.

Ger man sig ner på kontinenten, blir inslaget av det, som vi kallar mellanklassare, betydligt större - och folk på kontinenten är ju inte dumma i huvet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-14/08:34

@Henrik

Oj det känns som ett tag sedan jag skrev detta :)

Jag har sakta kommit til flera insikter eller lärdomar dom senaste 2 åren, den första är att jag är en mycket "casual" hoj åkare som väll blir tillfällig på svenska, och det beror nog mest på att jag har haft så många saker i livet som varit distraherande att jag inte kunnat fokusera på hojåkande, där ingår att verkligen utforska vad jag gillar.

Jag blev så pass tagen av hur mycket jag gillade min nuvarande GT att tankarna efter ett tag började snurra mot en 1250 RS, men det var nog mer ett sätt att shoppa sig ännu mer lycka som ju oftast är en dålig utgångspunkt.

Så just nu är det paus i hoj letandet och jag åker nog ganska lite jämfört med touring folket, men det passar mig utmärkt.

Stod just i valet och kvalet att uppgradera min bil som jag använder at pendla till jobbet med (också BMW jepp) eller en nyare hoj, och det blev en aning nyare bil.

Jag håller hed det du skriver och "tror" att en del kör runt på tex en GS utan att riktigt provat alternativen, jag var ju en sådan själv...efter att sett "Long way round" :D
Och inte jag heller klankar ner på folks olika val, en GS är sjukt trevlig, men just nu är jag med GT och den är rätt just exakt NU, i morgon är en annan dag ;)

Tack för din input! och är sugen på at också prova en RnineT bara för att dom ser coola ut!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-08-14/20:00

Personligen tycker jag bara det är kul att det finns folk som inte lamt följer strömmen utan väljer den modell som passar individen bäst.
Troligen en drös med medlemmar i klubben som skulle må bättre/ha roligare med någon annan modell.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-15/20:35

Efter en jäkla massa bergsvägar med otaliga hårnålskurvor så funderade jag ett ögonblick på om det inte skulle ha varit roligare med en F800GT... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-09-16/07:13

Måns Ulveståhl skrev:Efter en jäkla massa bergsvägar med otaliga hårnålskurvor så funderade jag ett ögonblick på om det inte skulle ha varit roligare med en F800GT... :mrgreen:


jag brukar säga att "man är ju inte sämre karl än at man kan vända kappan efter vinden..." mest på skämt och för att reta dom som inte håller med, men det har en poäng tycker jag, bara för att man tex kört GS i 30 år får man visst tycka att just NU vill jag köra en XYZ....något

Det är hälsosamt att se saker från olika vinklar tror jag.

Och nu tror jag inte alls att du tänker byta eller att det var poängen, men bara mina 2 cents :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Pedro » 2021-09-17/13:22

Måns Ulveståhl skrev:Efter en jäkla massa bergsvägar med otaliga hårnålskurvor så funderade jag ett ögonblick på om det inte skulle ha varit roligare med en F800GT... :mrgreen:


Eller en GS. Er få sykler som egner seg bedre til hårnålskurver enn nettopp en GS eller lignende adventuresykler.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-18/19:02

Pedro,

Det vet jag.
Resesällskapet kör GS och behöver inte anstränga sig mycket, men jag vägrar att vara som alla andra :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Föregående

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst