Frågor om hoj igen...

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-06/09:15

Jo, haken är, att F 800 GT har några år på nacken, och den blev aldrig någon storsäljare,.
MEN den köptes nog aldrig av hårdgasare, så hittar du ett exemplar, kan det vara värt att kolla.

I övrigt, vad gäller BMW:s sortiment: Glöm inte, att till åtskilliga modeller finns tre olika sadelhöjder. Jag har t o m provsuttit en sänkt R 1250 GSA i butik och fått ner båda fötterna i golvet! Men det blir inget köp, för jag är ändå inte sugen på den modellen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-06/10:10

Bror Gårdelöf skrev:Jo, haken är, att F 800 GT har några år på nacken, och den blev aldrig någon storsäljare,.
MEN den köptes nog aldrig av hårdgasare, så hittar du ett exemplar, kan det vara värt att kolla.

I övrigt, vad gäller BMW:s sortiment: Glöm inte, att till åtskilliga modeller finns tre olika sadelhöjder. Jag har t o m provsuttit en sänkt R 1250 GSA i butik och fått ner båda fötterna i golvet! Men det blir inget köp, för jag är ändå inte sugen på den modellen.


Jo jag provsatt en GSA 1250 202 1örra veckan som var chassi sänkt och fick ned båda fotsulorna helt :shock:
Och denna hade plåtväskor alla 3 och även om jag når ner så är den enormt stor för mig jisses, imponerande att jag når ner och det gör skillnad så är den nog mer en dröm än realitet för mig, primärt storleksmässigt men också pris på vad 250 000 kr.

en ST verkar inte vara lätt att hitta heller men skall hålla koll, verkar inte alls dum.

Det jag har sneglat mest på är denna

R 1200 R
https://www.blocket.se/annons/vasterbotten/bmw_motorrad_r1200r__fri_hemleverans__fri_hemleverans/92993237

Men den 'r ju norr om 100k och ändå är priset på en 2018 "lågt" får jag för mig och den har varit avställd sen november 2018 vilket gör mig lite fundersam.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav F800åkare » 2021-03-06/11:31

Peter Nordlund skrev:
BrooklynS skrev:BMW F800 ST är en toppenhoj till reapris som jag tror skulle passa dig utmärkt. Dessutom är den rätt proper, extremt billig i drift och belönande att köra. :D


Jag har sett den hojen men har fått uppfattningen att den också är relativt framåtlutad sittställning? Streat Touring?
Sedan när jag söker på tex blocket så finns det 1 vad jag kan se så inte så vanlig.
https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_800_st/94349851
Enligt wikipedia gjordes den fram till 2013?
Den är rätt snygg tycker jag!


Körställningen på ST tillåter faktiskt långa färder utan större stelhet, den är rätt rak. styret kan enkelt flyttas, tom biltemas billiga höjare passar.
Det är en väldigt tinglig hoj som gör precis det man vill när man tänker det, otroligt lättkörd och smidig.

Remdriften är fin, tyst, underhållsfri och billig. Skulle remmen gå av, bmw säger byte vid 4000 mil , men alla körs tills den ryker, jag hade 7000 mil på remmen när jag bytte bort min och den var felfri fortfarande, men en ny rem, contitech 1158 kostar ca 1200kr på ebay. Tar 15 min att byta vid vägkanten med en T25 nyckel.
I övrigt lättservad och billig i drift (laglig fart 80km/h 0,34L/mil) och försäkring, småstad uppe i värmland för mig som helt ny, hade inte ens körkort, så kostade den 1650kr/år helförsäkring.

Undvik årsmodellerna 2006-2008, många motorer där har piston slap, dvs kolven eller cylinderna är ovala. Inga problem att ha topbox och väskor och den är stabil, tyckte dock att den blev lite surrig och vibrerade i hastigheter över 120km/h. Men bara i styret så det kan man ju jobba bort med styrändar och grip puppies.

Övriga svagheter är statorn som kan överhetta, vanligare i varmare klimat eller hos de som kör med mycket extra prylar som värmejackor osv. Finns eftermarknadsdelar som är bättre och billigare än bmw.
Många har haft problem med att motorn bara dör, bmw har ingen riktig lösning eller ide vad felet är. Det har bytts saker till höger och vänster utan riktigt en röd tråd, absolut vanligast i länder som usa där en kolcanister krävs av miljöskäl, de som bygger bort har oftast inget problem, jag hade aldrig problem med min trots att det var en 06:a.

Så här såg min skönhet ut innan jag sålde den. Lite ändrad, ombyggda f800r passagerarhandtag, sadelkåpa lackad i hojens färg, vindrutan byttes mot en klar GIVI av lite högre modell. Låg sadel.
Bilagor
20170614_113049.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-06/11:50

Man blir ofta lurad av designen. Förhållandet mellan sadel, fotpinnar och handtag kan vara ett helt annat än vad man tror...

Exempel: F800S, som kanske ser ut att vara en sporthoj med rejsig körställning. Men kolla styret. Det sitter högre än vad man tror. Och titta sedan på ST/GT så ser man att den är ganska lik RT vad gäller körställning.

20200511_214125.jpg
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-08/02:15

BMW R310G till salu på klubbens Facebook.
Begärt pris under 40000 kr.
Enbart 61 mil.

Som sagt, om man vill köra något litet, lätt, och kul, men inte vet vad man vill köra tills man kommer på vad man vill köra, och man har en budget, men inte riktigt vet hur stor budgeten är.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Olof Eriksson » 2021-03-08/07:12

Måns Ulveståhl skrev:BMW R310G till salu på klubbens Facebook.
Begärt pris under 40000 kr.
Enbart 61 mil.

Som sagt, om man vill köra något litet, lätt, och kul, men inte vet vad man vill köra tills man kommer på vad man vill köra, och man har en budget, men inte riktigt vet hur stor budgeten är.

Ja jag såg den också. Min dotter Stina, sålde väg sin F700 GS med motivering studier. Men det kröp fram igår att hon var livrädd att tappa den då hon släpade in och ut den från garaget. Sen kör hon mest med sin hoj som en 125 cc dvs kortare turer till jobbet och tex till sin kille. Så en smäckrare mc hade nog varit bättre.

Stina skjutsade dock sin kille en hel del (han är 193 cm lång dock av lättare slag, ser skitkul ut). Går det att skjutsa på denna hoj?
Senast redigerad av Olof Eriksson 2021-03-08/08:28, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-08/08:23

Mina funderingar har hoppat lite fram och åter, men landat just det där med "Kronor per använd timme"
Så som läget ligger nu tror jag +100k är i överkant för MIG.
Och det som det kokat ner till är att kanske är det en F800ST/GT som skulle funka..

Nu skall jag försöka att inte handla utan att ha provkört men det är lätt att tro att detta är den enda chansen jag får och sedan känslor när solen skiner.

Luskat lite på denna
https://www.blocket.se/annons/kalmar/bmw_f_800_gt/92774623
men det blir nog ingen provkörning för än tidigast om någon vecka pga väder/grus.

Vi får se.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/08:51

Har du provat en sån modell ? (Om inte så gör det)
Otroligt lättkörd , pigg och glad :)
https://www.blocket.se/annons/kalmar/bm ... r/94315906
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-08/09:06

Peter: Den där F 800 GT i länken har, såvitt jag förstår, ett enda fel: Den är sällsynt. Alltså står du inför beslutet att klippa till inom kort - med eller utan provkörning - eller notera, att den sålts.
Jag byter sällan hoj, men när rätt tillfälle uppstår, gör jag det med minimal fördröjning.
Ser du till alla positiva omdömen om modellen - samt den praktiskt taget totala avsaknaden av negativa - och därefter betraktar din egen kravspec, kan jag inte få det till något annat än rätt hoj.
Den är en perfekt pendlarhoj - med eller utan monterade väskor. Skulle du sedan vilja göra en lång resa, är hojen redan klar för det! All inclusive!

Om tillvarons kortlek hade blandats lite annorlunda, hade jag kanske åkt till Kalmar och köpt den. Men oroa dig inte. Jag är mycket nöjd med Willie och tänker inte byta.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-08/11:10

Då är tanken planen följande...

På fredag tidigt drar jag med bil och hyrsläp mot Kalmar, hojen är "bokad" för provkörning.
Då jag aldrig använt släp och mc är jag lite fundersam men vet att det finns billiga ramper på Biltema om släpet ej har ramp själv, frågan är kan man fästa cykel på samma sätt som på färjan till Gotland på Årmsötet, 2 spännband i kors över sadel, sidostöd och växel i? eller är jag ute och cyklar?
hut vanligt är det att hyrsläp har öglor? jag får för mig att jag ofta sett det?

Jag har fått så pass många positiva omdömen om hojtypen att det känns ok att åka och prova, resan är drygt 40 mil och bil+ släp känns säkrare än åka tåg och köra hem i kylslaget väder.
Jag förbinder mig inte för något säger Tom på Alternativ 1 MC som är säljare, tror jag hört ganska goda omdömen om dom om jag minns rätt.

Om den specifika hojen tänkter jag utöver det som sagts att den har väskor som följer med vilket är bra, den har BMW original gps fäste som skall funka för BMWs navigator 4,5 och 6, vet inte hur ny nr 6 är dock har aningen dåliga erfarenheter av Zumo 660, eller var inte 100% vän med den.
Däcken är Michellin Road Pilot 4 med 70% kvar och dom besiktigar den denna vecka.

Så det "låter" bra...
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-08/11:57

Olof Eriksson skrev:
Stina skjutsade dock sin kille en hel del (han är 193 cm lång dock av lättare slag, ser skitkul ut). Går det att skjutsa på denna hoj?


Allting fungerar om man är kär Olof :mrgreen:
Inga längre sträckor.
Tänk trimmad moppe.

Fast den är en buskul hoj för stadskörning och kortare landsvägsrundor.
Väldigt lättmanövrerad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-08/13:36

Lycka till på fredag Peter!

Har du frågor om hur spänna fast hojen på släpet så är jag säker på att BMW-handlaren kan svara på dessa.
De har säkert fraktat hojar på släp tidigare.

Den senaste Navigatorn (#6) kom 2017.

Själv funderade jag länge på en ny 800 GT (sista årgången) som min första hoj, men fastnade till slut för nya 1200RS-modellen.
Ingen dålig hoj.
Jag var tveksam först till remmen, men kände mig mer bekväm med en rem än en kedja.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/14:26

Men Peter ! Du byter ner dej hela dagen . En 800 från att ha haft en 12 GS :?
Missar du att ta en runda på R1200R-en gör du en tavla (tycker jag) .
Dessutom skulle du köra runt på en riktigt snygg hoj :D

Funderar på om jag är utkastad utan att jag vet hur det funkar , men jag
kan ju läsa mina egna inlägg :shock: :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/15:27

Bror Gårdelöf skrev:Peter: Den där F 800 GT i länken har, såvitt jag förstår, ett enda fel: Den är sällsynt.

Det är så av en orsak eller kanske fler . Vad vet jag :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-03-08/16:05

Peter Nordlund skrev:Då är tanken planen följande...

På fredag tidigt drar jag med bil och hyrsläp mot Kalmar, hojen är "bokad" för provkörning.
Då jag aldrig använt släp och mc är jag lite fundersam men vet att det finns billiga ramper på Biltema om släpet ej har ramp själv, frågan är kan man fästa cykel på samma sätt som på färjan till Gotland på Årmsötet, 2 spännband i kors över sadel, sidostöd och växel i? eller är jag ute och cyklar?
hut vanligt är det att hyrsläp har öglor? jag får för mig att jag ofta sett det?


Ta hjälp att spänna fast motorcykeln om du är osäker. Det kräver att man vet vad man gör. Min erfarenhet är att motorcykeln har lätt att tippa på släpet när man kör en bit. Tyvärr har jag inte kunskap att guida dig i hur du ska göra.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-03-08/16:41

Lasta mc på släp.
Använd inte sido eller cetralstöd
https://www.youtube.com/watch?v=_KQ3NZW_0g4
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-08/16:49

Instämmer med Bengt-Åke - och firman bör kunna ge sakkunniga råd.

Länken ovan - om hur man lastar hojen - talar för sig själv. Utmärkt.

Och ja; Alternativ1 MC har (mycket) gott rykte. Jag tror, att du kommer att bli mycket nöjd med den hojen - och ser fram emot rapport, när du kört några hundra mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-08/17:13

Jag har mycket goda erfarenheter av att göra affärer med Tom på Alternativ1mc. Om du slår honom en signal innan och frågar så kommer du säkert att få hjälp.
För två år sedan var jag på väg till en tillställning i Kalmar där klädseln var frack. Ett ypperligt tillfälle att göra bytet tyckte jag och ringde Tom.
” Ställ släpet här på gården så fixar vi det.” När jag kom tillbaka några timmar senare var min hoj lossad (och såld) samt den nya lastad. På med släpet på kroken och så for jag hem.

Tom är kundservice personifierad.

Med vänlig hälsning, Magnus
PS eftersom detta är ett handlarneutralt forum, det finns andra mycket kompetenta och bra handlare också. DS

https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4290333213
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/17:24

Som (tror jag) fd. ägare av en R1200R kanske du kan ge några tips om denna maskin Magnus ?
JAG tycker att den är såå bra . Fick visst även pris pga . hur den var i test .

Hälsningar
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-08/19:57

Innan jag svara på lite frågor så log jag åt detta :D

Bild

Vilka luriga rackare dom är....och jo det funkar på mig också ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-08/19:58

(?) :mrgreen:

Ett passande mellannamn för dig Peter :D

Grattis och välkommen tillbaka (för nu är det ändå spikat och klart för alla andra utom Peter).
Dags att planera första turen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/20:30

Vi kan lägga tråden till handlingarna . Peter har köpt en "moppe" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-08/20:30

I vår bokhylla står Ingrid Carlbergs 700-sidiga biografi över Raoul Wallenberg:
"Det står ett rum här och väntar på dig ..."

Alternativ1 MC: "Det står en hoj här och väntar på dig."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-08/20:36

Angående släp frågan har jag fått flera svar och alla säger i princip samma sak, jag ber om hjälp att lasta och surra även om jag nu med Youtube har en bra aning (man skall inte vara för styv i korken för att be om hjälp)
Hyr ett flyttsläp med ramp och öglor och köper 2 till spännband till mina 2 befintliga.

@Måns
Tack för info och lyckönskningen!
Har du någon erfarenhet av en Navigator 6? hojen har ett förberett fäste med några antar jag snabbknappar.
När jag googlar på Navigator 6 så är ju priserna vid en snabbkoll....ja man häpnar, Bike Trollhättan 9300 kr
Finns det 2 versioner? BMW's och Garmins egna namn eller säljs den bara som BMW Navigator 6?

@Kovlingen
Du kan har rätt att det är att byta ner mig, men jag har en känsla att det är precis tvärt om!
Efter dom riktigt bra råd jag fått här, både dom jag håller med om och dom jag inte häller med om har jag (tycker jag) lyssnat på alla och känt efter och detta kan fan bli bra!
Sedan är ju frågan hur mycket jag förlorar på att ha denna hoj låt oss säga 1 säsong och byta nästa år om jag är missnöjd? jag hoppas att priset är hyfsat.

@Hasse
Åfan tack!
Dom där prylarna för styret köper man dessa eller är det DIY?

@Bror
bra tack!

@Magnus
Ah mer bra erfarenheter, jo jag tyckte mig minns omdömen om dom, kul att höra.
Fan vad stiligt, har ännu inte själv burit frack, kanske någon dag vi får väll se :)


Kan väll erkänna att det är rätt hög sannolikhet att jag kommer hemsläpande med ovan hoj....MEN jag skall på riktigt försöka provköra och känna efter innan jag bestämmer mig för det rådet har jag fått så många gånger att jag tror på det, nu skall jag bara försöka leva upp till det.
Med det sagt kan det ju ändå visa sig att jag ändå inte kommer köra hoj så mycket som jag tror nu och då får jag ta den kalkylerade risken och ansvaret, det samma gäller hur jag gillar hojen.

Jag har fått sådan respons på denna fråga att jag är mycket tacksam, som jag sagt även om jag inte håller med alla i allt så tillför det något i beslutet.

Tack alla så här långt!

Jag kommer återkomma med hur det går
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-08/20:52

Jag har en säsongs erfarenhet av Navigator 6, eftersom R 1200/1250 RT är helt förberedd för den. Bara att snäppa in. Detsamma gäller ju din(?) hoj.
Min erfarenhet så här långt är god. Den fungerar utan mankemang och är lättläst i de flesta ljusförhållanden.
Å andra sidan har jag inget att jämföra med, eftersom det är min första navigator någonsin på hoj.

Ett tips: Köper du en ny navigator, kan det vara idé att sätta plastfolie över displayen, som annars tenderar att bli repig av små dammpartiklar i handskarna. Då blir den mer svårläst i vissa ljusförhållanden. Folien verkar vara mjukare = inte repkänslig. Efter 1 400 mil ser jag inte minsta tendens till försämring av synbarheten.
Det finns särskild folie att skicka efter - med utmärkt bruksanvisning för enkel montering. Med "våtmetoden" kan du justera folien exakt, tills du är nöjd, utan att den hugger fast.

https://speedo-angels.com/product/bmw-n ... protector/
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-03-09/07:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BmwMats » 2021-03-09/01:08

Peter Nordlund skrev:Innan jag svara på lite frågor så log jag åt detta :D

Bild

Vilka luriga rackare dom är....och jo det funkar på mig också ;)


Men, vad roligt Peter !!! :) :) :)
Hoppas att du kommer att trivas och ta med dig hojen hem.
Jag gläds å dina vägnar, tänk att det kanske blir en cykel igen.
Och en sådan fin cykel dessutom, har ofta gått och tjuvtittat på dessa F-modeller, både GS samt GT-varianten, men dom ligger lite i fel prissegment då dom är lite för nya för min egna del.

Lycka till, än en gång - Grattis i förskott ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-09/07:58

PS om Navigator 6: Den lär kunna dra inte så lite ström, och det finns uppgifter på nätet, att ett dåligt laddat batteri kan bränna sönder USB-porten i en Mac!
Problemet påstås inte finnas på PC(?).
Hur som helst kan det vara bra att ha batteriet någorlunda laddat, innan du kopplar den till en dator. DS.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-09/11:34

Peter Nordlund skrev:
@Måns
Tack för info och lyckönskningen!
Har du någon erfarenhet av en Navigator 6? hojen har ett förberett fäste med några antar jag snabbknappar.
När jag googlar på Navigator 6 så är ju priserna vid en snabbkoll....ja man häpnar, Bike Trollhättan 9300 kr
Finns det 2 versioner? BMW's och Garmins egna namn eller säljs den bara som BMW Navigator 6?


Jag har kört med samma Nav 6 sedan våren 2017 då den introducerades (runt hösten 2016).
Inte helt nöjd vad det gäller planeringsbiten då Garmins Basecamp knappast tillhör mina favoriter.
Det finns andra som sprider Basecamps heliga evangelium, men jag föredrar lätt och enkelt som tex Google Maps för planeringsbiten.
Din rutt från Google Maps kan du utan problem ladda upp till din Nav 6 när planeringsbiten är klar.
Några har haft kvalitetsproblem med Nav 6 (GPS-kartan lever sitt eget liv), men om Nav 6 är köpt ny så gäller en garanti utan krångel.
Vad det gäller att kolla hojens status på det mesta, varna för fartkameror, eller hitta närmaste bensinmack så fungerar Nav 6 utmärkt.

Japp, Nav 6 kostar extremt mycket i jämförelse med andra alternativ.
Om du inte planerar en tur jorden runt, eller har mycket svårt att hitta i Strängnäs så fungerar definitivt billigare alternativ.
Börja med din mobiltelefon och Google Maps.
Behövs något mer avancerat så ta det när den tidpunkten kommer.

Nav 6 lär inte vara det senaste/hetaste mycket längre.
Andra app-baserade produkter tar över.

Personligen så hade jag aldrig köpt en ny Nav 6 i dag.
BMW:s egenutvecklade app i kombination med en mobiltelefon och Google Maps fungerar tillräckligt bra.
Visst, inte alla s.k. elektroniknördiga funktioner som i Nav 6, men dessa funktioner används mycket sällan av mig.
Mitt motto: Om du är vilse - köp en papperskarta.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav DaK » 2021-03-09/12:48

Måns Ulveståhl skrev:Mitt motto: Om du är vilse - köp en papperskarta.

Min fråga: Hur hittar jag till kartbutiken om jag är vilse :?:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-09/13:07

Hej Peter

För det första, det är säkert en hoj som du blir supernöjd med om det blir så - grattis till det.

Angående BMW navigatorer 5 och 6 så är "den stora grejen" att de kan manöveras med ett tumhjul på vänster handtag på styret. Du får en enkel hantering i fart på det sättet. Nu tror jag inte att denna tumhjulsfiness fanns på F800GT (men 100% säker är jag inte så kanske ngn mer kunnig kan dementera/bekräfta). Om vi antar att mitt påstående är korrekt har du ganska lite anledning att lägga extra pengar på BMWnav, då funkar en Garmin av rätt modell lika bra.

Basecamp för planering är som vanilj eller chokladglass, några gillar bara det ena och andra gillar båda. Känner man att man endast gillar vaniljglass så gör man kanske bäst att välja just det.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-09/13:43

DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Mitt motto: Om du är vilse - köp en papperskarta.

Min fråga: Hur hittar jag till kartbutiken om jag är vilse :?:


Bäst är givetvis att göra det innan, men livet blir mer spännande om man väntar tills efteråt :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-09/15:24

Peter! Frågan om navigator kokar ner till två reflektioner.
1. Tumhjul eller ej kan Alternattiv1 MC rimligen upplysa om per telefon - så har du den delen av beslutsunderlaget klart.
2. Eftersom hojen redan har ett fäste för en navigator, verkar det i alla fall bekvämt att sätta dit en, som passar. Vilken modell kan vara av underordnad betydelse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-09/15:28

Bror Gårdelöf skrev:Vilken modell kan vara av underordnad betydelse.


Eller inte, och som sagts, vanilj eller choklad eller kvittar lika ;)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-09/15:32

Man behöver inte gissa utan enbart titta.
Nix, det finns inget "snurrhjul" på din hoj som står och väntar.
BMW:s fäste för GPS:n är definitivt inte heller för Navigator 6.
Årsmodell 2014 innebär Navigator 5.

17a040c8-fb35-48a6-876f-100c92358103.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Nisse Eriksson » 2021-03-09/16:00

Nisse Eriksson
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2018-09-24/11:39

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2021-03-09/16:19

Nisse Eriksson skrev:Tips på spännband som komplement https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000021678
Jag har testat dom där men jag tyckte dom funkade sådär. Jag tror det är bättre att lära sig rätt teknik (vilket jag inte gjort).
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-09/16:53

Peter Nordlund skrev: ... den har BMW original gps fäste som skall funka för BMWs navigator 4,5 och 6 ...

I min kommentar utgick jag från, vad Peter skriver ovan. I den mån det inte stämmer, råder andra förutsättningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Olof Eriksson » 2021-03-09/17:03

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev: ... den har BMW original gps fäste som skall funka för BMWs navigator 4,5 och 6 ...

I min kommentar utgick jag från, vad Peter skriver ovan. I den mån det inte stämmer, råder andra förutsättningar.

Jodå denna hållare skall funka till dessa navigatorer. Men då hojen saknar tumhjul så finns det ingen hård knytning mot just att man vill ha en BMW-Navigator. Jag skulle säga att det är mer ekonomiskt att köpa tex en Garmin XT alternativt en dedikerad mobiltelefon med en bra kartprogram.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-09/18:35

Eftersom du har fästet så är det rimligen också så att Alternativ MC har navigatorn någonstans. Det brukar vara så att den är ett av smörjmedlen i en smidig affär.

I min värld är detta ett fäste till Nav4 och det finns ingen större anledning att betala särskilt stora pengar för en sådan. En tusenlapp eller så, annars är en modern navigator betydligt bättre.

Man behöver heller inte lägga 5000kr eller mer utan det finns jättebra navigatorer för MC som kostar drygt hälften. Att diskutera vid affär är alltid vad en viss lösning kostar monterat och klart och här finns underlag för smörjmedel åt bägge håll.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-09/20:57

@Bror
Bra tips med skärmskyddet, jag märkte det på min Zumo 660 att den blev som jag uppfattade lite repig/sliten, skall spara länken tack!
angående strömmen så gissar jag att vi talar om en Laptop? jag har bara en PC och en Chromebook så då verkar jag klara mig.

@BmwMats
Tack Mats du är så härlig :D

@Måns
Jag hade stora svårigheter att begripa mig på BC och kände mig mest dum som inte fick till det så jag gav upp efter 3 kurser i klubbens regi (visserligen glömde jag det under vinters ide utan hoj och hade svårt att återuppta det)
Jag är vansinnig förtjust i Google Maps på min telefon som är den enda GPS jag idag har och använder i bilen men också på resan och promenader i stan när man skall till en okänd adress, skall se om jag kan finna någon lur för ändamålet.
Tack för rådet!

@Magnus
Tack Magnus jag tar med mig det! :)

@Nisse
Ja där ser man det skall jag passa på att kolla in när jag kollar på spännbanden, mycket bra tips att undersöka tack!

@Olof
Jag tror du har rätt såg heller ingen styrning för GPS, OM den hade haft det tror jag valet vore enklare som folk sagt här, nu tror jag på att börja med en mobil eller som du säger en XT (har dock ingen kunskap om den ännu men skall kolla)
Skall passa på att fråga säljaren Tom om han har något liggande som jag tidigare fick tips om, skadar ju inte att fråga.

@Brooklyn
Bra poäng! har fått liknade bra råd av Magnus också :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-09/21:19

Peter Nordlund skrev: ... angående strömmen så gissar jag att vi talar om en Laptop?

Jag gissar som du - men vet inte. Och i den mån problemet är reellt, har jag bara hört talas om det på Mac.
(Avgörande för den eventuella risken är väl USB-portens kapacitet - inte om strömmen kommer från datorns batteri eller har transformerats från nätet? Men du går nog fri hur som helst. ;))
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-09/22:46

Peter Nordlund skrev:
Jag är vansinnig förtjust i Google Maps ...



Varför göra något svårt när det går att göra något enkelt?
En lämplig telefon lär du hitta för ett lägre belopp.
...och se på tusan, du kan ringa med den också :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-12/20:59

Jag måste fan gå och lägga mig nu.... :roll:

Igår snöstorm i Strängnäs
Idag kl 06 ligger allt kvar slask/snö

Lämnar Strängnäs med släp 0730 kör i 80 km/h i 40 mil till Kalmar och inser att släpet skall vara återlämnat kl 20:00 och det kan bli snävt
Framme vid Alternativ1 MC kl 13 träffar en mycket trevlig Tom som bjuder på kaffe och vi kollar in hojen, jag har en lista med frågor som alla för svar till belåtenhet.
Hojen ser exakt ut som på bilden och som jag förväntat mig, kanske lite fräschare till och med?
Nu beslutar jag att jag inte hinner provköra och hinna hem så jag får hjälp och en beskrivning hur man lastar och säkrar (samma tips/riktlinjer jag fick från Roger här) nyfiken som jag är hänger jag över axeln för att se och lära :oops:

Bild

Snabbmat ätandes i bilen och sedan rullar jag tillbaka mot Strängnäs

Halvvägs på den "härliga" 2-1 vägen

Bild

Rullar in på parkeringen 19:55 och lastar ur, har en bättre ram än andra jag provat, den har ett räfflat golv och är inte slät som jag har sett på andra släp så att lasta av går galant med en så lätt hoj :)

Strängnäs har fortfarande snö och massor av grus så det enda jag gör är startat och rullar 20 meter in i garaget...Vroom :D :D :D

Bild

Bild

Jo jag vet helt vanliga bilder på en hoj...men det är MIN hoj :D

Nu är jag toktrött efter 12,5 timmar i bil och 80 mil och klockan är 21 och jag skall upp 04:30 i morgon och på söndag och jobba :shock: :cry:

Så jag återkommer lite senare mer i detalj :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BrooklynS » 2021-03-12/21:06

Vi gläds med dig Peter!

Du kommer att bli nöjd med hojen, och skönt att slippa ligga ute med så mycket pengar. Mer prisvärda hojar är svåra att hitta.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-12/21:14

Grattis Peter!

Mycket svart guld att utforska i sommar med nya vrålåket.

PS
Du får ändra din signatur nu.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-12/21:25

Instämmer å det varmaste i gratulationerna.
Arma dig, vilken dag! Hoppas nattsömnen blir god och helgen anständig.
Som du vet, tror även jag, att du kommer att bli mycket nöjd med den hojen.
Hoppas vi ses i sommar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-12/21:44

Peter Nordlund skrev:Nu är jag toktrött efter 12,5 timmar i bil och 80 mil och klockan är 21 och jag skall upp 04:30 i morgon och på söndag och jobba :shock: :cry:


Känner igen den känslan. 2018 körde jag hem min Africa Twin från Grisslehamn i Februari åkte från jobbet här i Norrköping runt 15 runt klockan 21 satt jag på mitt nya inköp och rullade hemmåt. Började snöa/regna påvägen hem så kom inte hem förens klockan 4. Men känslan av en "ny" hojj i garaget är den bästa känslan i världen (nåja topp 10 iaf).

Jag bifaller i gratulationerna från övriga forummedlemmar. Kan också lägga till att F800 motorn låter gott med Akra pipa om du känner att plånboken är för tjock :twisted:
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav BmwMats » 2021-03-13/02:47

Peter Nordlund skrev:Jag måste fan gå och lägga mig nu.... :roll:

Jo jag vet helt vanliga bilder på en hoj...men det är MIN hoj :D

Nu är jag toktrött efter 12,5 timmar i bil och 80 mil och klockan är 21 och jag skall upp 04:30 i morgon och på söndag och jobba :shock: :cry:

Så jag återkommer lite senare mer i detalj :)


Nämen Grattis Peter, så roligt att det blev den hojen ! :D
Förstår hur har resonerat tidigare, våndats med tanken på att skaffa hoj igen och funderat en hel del.
Är tämligen säker på att du kommer att trivas gott med den nya fina hojen, en sådan härlig modell.

Hoppas att vi kan ses i sommar på någon tur inom landet, hade varit trevligt att skaka tass.

Än en gång, Grattis !
Kan känna igen mig i din känsla och lycka efter detta inköp.

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-13/11:54

*En stund över på jobbet* ;)

Tack för alla lyckönskningar (låter som jag fått barn haha..)

@Ecklesiastik
Burr det låter kallt :shock:
Jo min resa var mer händelselös och lite seg, lyssnade på poddar hela vägen och "gubbkörde" riktigt hederligt efter skyltar och max 80km/h, hade ju dyrbar last :oops:

Angående pipan så HAR den en Acrapovic "slip on" och jag fick med original röret också, som jag förstod på Tom så är det en estetisk sak, gör inte mycket/något för effekten och ljudet?
Jag har verkligen noll koll på dylikt.

@BmwMats
Jo gissa om jag vill träffa dig och många andra om tillfälle ges! jag står där som en blyg förgätmigej bakom ett höra :D


Några reflektioner i korthet.

jag som är 175 cm och har rätt korta ben blir igen överraskad över hur annorlunda en hoj känns när jag sitter på den tex denna hoj med fötterna fast på marken och lite böjda knän, en helt annan trygghet!

Hojen som beskrivs som en Sport Trourer och när jag ser den stå själv så får jag känslan att där kommer man ju att ligga över tanken (överdrift) men att man istället sitter överraskade upprätt.

Position på fötter och vinkel på knän är mer sporting än jag trodde, måste ju få ett gäng mil innan man kan dra någon slutsats, men sadelhöjd, ställbara fotpinnar sov osv finns ju om det blir ett problem, och igen jag har inga planer på långresor ännu.

Igår på garageplanen så blev jag lite förvånad över hur snabbt styret når maxläge när man gör en 180 graders sväng, tror aldrig jag upplevt det på min GS men så är det ju olika hojar.

Vikten, jisses vilken skillnad mot min GS, kan ha med höjd på hojen och tyngdpunkt men denna lekte jag ju ner för rampen på släpvagnen.

Försäkringen, gick på rutin på Svedea då jag haft dom tidigare och det var som jag uppfattar det ruggigt billigt, +1500 kr/år med XL tillägget.
Just nu är den försäkrad med, Full skyddsutrustning och inlåst på kvällstid, kommer välja bort garage och då stiger den med ett par hundralappar tror jag.

Skall erkänna att när jag steg upp i morse var jag sååå sugen på att hoppa i stället och ta cykeln till jobbet, men det är otroligt mycket grus ute så den får stå i garaget åtminstone till Måndag/Tisdag då jag är ledig.

Så fort jag hinner skall jag svara på dom andra meddelanden!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Frågor om hoj igen...

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-13/12:45

Peter Nordlund skrev:@Ecklesiastik
Burr det låter kallt :shock:


Du skulle bara veta :D fick valuta för pengarna för Rukka stället den dagen

Peter Nordlund skrev:Angående pipan så HAR den en Acrapovic "slip on" och jag fick med original röret också, som jag förstod på Tom så är det en estetisk sak, gör inte mycket/något för effekten och ljudet?
Jag har verkligen noll koll på dylikt.

Oklart om min hade ett helsystem fick min på köpet likt du. Tror inte heller den gör något underverk för annat än ljudet. Men vill minnas att den inte var allt för högljudd utan bara mullrade lite mysigare.

Peter Nordlund skrev:Igår på garageplanen så blev jag lite förvånad över hur snabbt styret når maxläge när man gör en 180 graders sväng, tror aldrig jag upplevt det på min GS men så är det ju olika hojar.

Jo minns samma sak jag med. När jag övade på krypkörnings delen av uppkörningen så lånade jag min fars R1200GS vid ett tillfälle och upptäckte hur lätt det gick när man inte låg på styrstopped i svängarna :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

FöregåendeNästa

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst