Tack för alla svar. Tror jag kommit aningen närmare svaret på min gåta
Lars-Erik Holmberg skrev:Mitt svar på däcksfrågan är:
Om Du vill ha ett aggressivt och hållbart däck : Motoz Tractional RallZ. Testade detta däck i höstas på smala grusvägar med gräs i mitten/lite lera och blev imponerad! Motozdäcken finns dessutom i både aggressivare och mildare varianter, men dem har jag inte testat.
Detta var intressant hade glömt att dom fanns. Dessvärre verkar dom inte ha något som matchar bakfälgen. Närmsta var dom slangade Rall Z som fanns i 130/80-17 men är osäker på om jag vill gå ned i bredd förbi vad som är rekomenderat.
Mitas E07+ verkar finnas i 140/80-17 men kan inte hitta någon hemsida som verkar ha dom i sortiment. Får kanske stövla in på min lokala däckkrängare och se om vederbörande kan skaka fram några.
Vad det gäller Pirelli Scorpion undrar jag om inte det lite skovelliknande mönstret gör att den väsnas/vibrerar mer än TKC70 men kanske inte är specielt mycket bättre i annat än sand/djup lera. Det vill säga är dom så mycket bättre i spenaten att det försvarar obehaget för frugan när hon ska övningsköra? Jag kanske helt fått det runt bakfoten men jag fick för mig att Scorpion Rally låg i samma härad som TKC70/Anekee Wild.
BmwMats skrev:Har kört med TKC80 som jag dubbat för vinterbruk, men mina erfarenheter är att åtminstone på min cykel så upplever jag dessa däck som "besvärliga" när det gäller uppträdandet på landsväg.
I kurvor får jag ingen riktig vägkänsla, får molhålla cykeln vid körning där det finns slitage och ojämnheter i hjulspår m.m.
Mvh BmwMats
tack Mats får erkänna att jag slagit en fundering i att vänta med mer aggressiva däck och dunka på ett par dubbade TKC80 på andra hjuluppsättningen till nästa vinter...
BrooklynS skrev:Hittills framstår Pirelli Scorpion Rally STR som den kanske främsta kompromissen när det gäller asfalt och lösare underlag. Framförallt kombinationen grepp på våt asfalt och grepp i terränglådan torde vara helt oöverträffad. Dessutom är livslängden oerhört bra, räkna med 800-1000 mil på ett bakdäck, dubbelt upp fram. Nackdelen är att det inte är lika robust mot punkteringar som renodlade terrängdäck av diagonaltyp.
Dock är det ju ett radialdäck och uppsidan är att det är både stabilt och responsivt på landsväg och på bana, om man nu gillar sådant. Last tål det också.
Tack för svar. jag skrev lite till Lars-Erik om mina funderingar kring Scorpion rally men är självklart nyfiken på om du har någon input. jag är trotts att jag skriver på forum öppen för att vara ute och cykla.