MC däck den eviga frågan

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

MC däck den eviga frågan

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-16/15:48

Hej alla glada.

Ny säsong nalkas och däcken på min Africa twin börjar bli lite väl naggade i kanterna så dags att byta. Har dessutom lyckats komma över en uppsättning hjul till då mina gamla hjul börjar bli lite väl ledsna i ögat. För att förklara problemet jag har idag TKC70 på hojjen som rullat ~2000 mil mycket blandad körning. Jag skulle tro att 1500 av dessa mil varit på asfalt men jag har även varit ute ordentligt i spenaten (inklusive en tur på motocrossbana). Jag är väldigt nöjd med hur TKC70 beter sig på gatan men känner att jag vill ha något aggressivare när jag åker i "skogen". Men samtidigt så håller min fru på att övningsköra på Hondan så jag vill inte sätta på allt för aggresiva nabbadäck. Jag behöver nog lite hjälp i hur jag ska tänka. Helst skulle jag vilja dunka på ett par snälla däck typ Conti trailattack på dom nya hjulen sedan ett par råare nabbadäck på dom gamla. Men måste byta däck på en av bilarna och min K1100 så inte direkt läge att köpa en uppsättning extradäck bara för min egen njutning. För dom som undrar handlar det om 140/80-17 bak och 90/90-21 fram
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav BrooklynS » 2021-03-16/16:38

Hittills framstår Pirelli Scorpion Rally STR som den kanske främsta kompromissen när det gäller asfalt och lösare underlag. Framförallt kombinationen grepp på våt asfalt och grepp i terränglådan torde vara helt oöverträffad. Dessutom är livslängden oerhört bra, räkna med 800-1000 mil på ett bakdäck, dubbelt upp fram. Nackdelen är att det inte är lika robust mot punkteringar som renodlade terrängdäck av diagonaltyp.

Dock är det ju ett radialdäck och uppsidan är att det är både stabilt och responsivt på landsväg och på bana, om man nu gillar sådant. Last tål det också.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav BmwMats » 2021-03-16/16:51

Har kört med TKC80 som jag dubbat för vinterbruk, men mina erfarenheter är att åtminstone på min cykel så upplever jag dessa däck som "besvärliga" när det gäller uppträdandet på landsväg.
I kurvor får jag ingen riktig vägkänsla, får molhålla cykeln vid körning där det finns slitage och ojämnheter i hjulspår m.m.

Nu är ju dessa däck dubbade, så det är kanske en orättvis bedömning då dom inte är i standardutförande.

Har inte kört annat än asfalt och då i vintertid med dessa däck, så ta min bedömning med en nypa salt.
Dock känner jag mig trygg att kunna ta mig fram med däcken i vinterväglag, åtminstone när dom är dubbade, oavsett slask, is eller mycket snö.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_20210218_081945.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-16/18:20

Mitt svar på däcksfrågan är:
Om Du vill ha ett aggressivt och hållbart däck : Motoz Tractional RallZ. Testade detta däck i höstas på smala grusvägar med gräs i mitten/lite lera och blev imponerad! Motozdäcken finns dessutom i både aggressivare och mildare varianter, men dem har jag inte testat.

Ett bra däck på både asfalt och grus är Mitas 7+. Tyst och fint samt mycket följsamt. Osäker om slitstyrkan, eftersom jag bytte bort de hjulen efter 700 mil. Kör Du mer asfalt än grus, är detta ett superdäck.

Slutligen Pirelli Scorpion Rally STR som jag testat på långfärd genom de mest skiftande miljöer. Ett slitstarkt däck som kan hålla upp till 2000 mil (bak) om man har en mjuk högerhand! Kanske lite punkaosäkert? Dessutom tyckte jag att framhjulet ville slitas lika mystiskt som många upplever med TKC70.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-16/21:58

Tack för alla svar. Tror jag kommit aningen närmare svaret på min gåta :D

Lars-Erik Holmberg skrev:Mitt svar på däcksfrågan är:
Om Du vill ha ett aggressivt och hållbart däck : Motoz Tractional RallZ. Testade detta däck i höstas på smala grusvägar med gräs i mitten/lite lera och blev imponerad! Motozdäcken finns dessutom i både aggressivare och mildare varianter, men dem har jag inte testat.

Detta var intressant hade glömt att dom fanns. Dessvärre verkar dom inte ha något som matchar bakfälgen. Närmsta var dom slangade Rall Z som fanns i 130/80-17 men är osäker på om jag vill gå ned i bredd förbi vad som är rekomenderat.

Mitas E07+ verkar finnas i 140/80-17 men kan inte hitta någon hemsida som verkar ha dom i sortiment. Får kanske stövla in på min lokala däckkrängare och se om vederbörande kan skaka fram några.

Vad det gäller Pirelli Scorpion undrar jag om inte det lite skovelliknande mönstret gör att den väsnas/vibrerar mer än TKC70 men kanske inte är specielt mycket bättre i annat än sand/djup lera. Det vill säga är dom så mycket bättre i spenaten att det försvarar obehaget för frugan när hon ska övningsköra? Jag kanske helt fått det runt bakfoten men jag fick för mig att Scorpion Rally låg i samma härad som TKC70/Anekee Wild.

BmwMats skrev:Har kört med TKC80 som jag dubbat för vinterbruk, men mina erfarenheter är att åtminstone på min cykel så upplever jag dessa däck som "besvärliga" när det gäller uppträdandet på landsväg.
I kurvor får jag ingen riktig vägkänsla, får molhålla cykeln vid körning där det finns slitage och ojämnheter i hjulspår m.m.
Mvh BmwMats

tack Mats får erkänna att jag slagit en fundering i att vänta med mer aggressiva däck och dunka på ett par dubbade TKC80 på andra hjuluppsättningen till nästa vinter...

BrooklynS skrev:Hittills framstår Pirelli Scorpion Rally STR som den kanske främsta kompromissen när det gäller asfalt och lösare underlag. Framförallt kombinationen grepp på våt asfalt och grepp i terränglådan torde vara helt oöverträffad. Dessutom är livslängden oerhört bra, räkna med 800-1000 mil på ett bakdäck, dubbelt upp fram. Nackdelen är att det inte är lika robust mot punkteringar som renodlade terrängdäck av diagonaltyp.

Dock är det ju ett radialdäck och uppsidan är att det är både stabilt och responsivt på landsväg och på bana, om man nu gillar sådant. Last tål det också.


Tack för svar. jag skrev lite till Lars-Erik om mina funderingar kring Scorpion rally men är självklart nyfiken på om du har någon input. jag är trotts att jag skriver på forum öppen för att vara ute och cykla.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-16/22:51

Jag upplever inte att Pirellidäcken väsnas.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav BrooklynS » 2021-03-17/06:48

Scorpion Rally är en sak, Rally STR är en helt annan även om mönstret liknar varandra.

STR väsnas inte nämnvärt heller. MotoZ har blivit populära sista året bland de som kör mycket i lösare material men det verkar också som att de liksom andra riktiga nabbdäck är ganska lömska på våt asfalt, dvs där man verkligen vill ha grepp...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Gerhard Petersson » 2021-03-17/06:49

En notering Pirelli Scorpion Rally STR och Pirelli Scorpion Rally är inte samma däck.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... pion-rally
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-17/09:31

Nu kör jag ju inte så där superhårt på asfalt, men jag är imponerad av Motoz grepp även på asfalt. När det är riktigt blöt asfalt frestar jag aldrig däcken så hårt, så där vet jag inte hur de reagerar. Men för vardagskörning fungerar de bra.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav BrooklynS » 2021-03-17/10:28

Jag skall se om jag får tillfälle att prova MotoZ på någon KNIX-bana eller avrostning i regn. Det brukar märkas fort. :)

Är de okej även där är risken överhängande att jag skaffar dem också, men diagonaldäck blir ju aldrig lika stabila som radialdäck på landsväg.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-17/16:44

Gerhard Petersson skrev:En notering Pirelli Scorpion Rally STR och Pirelli Scorpion Rally är inte samma däck.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... -rally-str

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/mot ... pion-rally


Oops var omedveten om att Scorpion rally fanns så slarvade och skrev inte ut hela namnet :oops:.

Satt igår kväll och funderade lite mer på hur jag vill göra med däck och jag har nu bestämt mig för att lägga upp två alternativ till min fru (då hon också använder hojjen är hennes input viktig)

alt. 1 på med Scorpion Rally STR på dom nya hjulen

Alt. 2 på med ContiTrailattack 3 på dom nya hjulen så byter jag till dom gamla hjulen med mina TKC70 som ändå har lite liv kvar när jag vill ut på äventyr. så byter jag till något annat på dom när pengar finns.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: MC däck den eviga frågan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-26/16:34

Lite vid sidan om TS område, men förvisso inom rubriken: Bike/MOTORRAD har testat de senaste versionerna av sporttouringdäck från Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin och Pirelli, som monterats på sex BMW F 900 XR.
Precis som förra året är den väsentliga informationen, att alla är mycket bra - även det "sämsta"; Bridgestone T 32.
Metzeler Roadtec 01 SE och Michelin Road 5 GT delar förstaplatsen - med Pirelli Angel GT en ynka poäng efter.

Min gissning är densamma som förra året: För den absoluta majoriteten av oss, som åker på sporttouringdäck i trafik, spelar det nog ingen roll, vilken av dessa svålar vi har på hojen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst