F800åkare skrev:Tack för tipsen och råden, ska begrunda lite och läsa på om modellerna.
Hur är yamaha tdm 850? Den ser ut att vara ganska upprätt sittställning och lämpad för även grusvägar om man sätter på lämploga däck.
BrooklynS skrev:Det är en ren gathoj.
Jag skulle definitivt inte alls utesluta F800GS. Den väger in på dryga 200 kg fulltankad vilket är i paritet med XT660 och DR650 och då är GS-en betydligt mer kompetent både on och offroad (vilket också är "väg" definitionsmässigt). Jag skulle kunna gå så långt så att jag säger att det är en av de absolut bästa multimaskiner du hittar i segmentet. Lite jobb med fjädringen så är det toppklass. 81-84 hk på bakhjulet enligt många fristående bromsningar räcker dessutom riktigt långt. XT660 och DR650 är liksom Transalp snarare budhojar för smidig tjänst i storstadspendling.
F800åkare skrev:Har ju haft en 800st innan min nuvarande hoj, den var mycket trevlig och en bra hoj, särskilt som nybörjare.
Söker ingen ren grushoj som enduro eller mx, mer åt gs hållet adventure tourer. Budgeten är max 50, helst mindre.
Men just GS modellerna håller ett högt värde begagnat och nog har priserna stuckit uppåt, kanske beror på corona och folk söker mer äventyr på hemmafronten, kan innebära att om man väntar 1 eller 2 år så kommer marknaden vara tvärtom, överflödad av mc då alla åter skall ut och resa i världen.
BrooklynS skrev:Honda Varadero har kombibromsar, dvs när du bromsar bak så bromsar den även fram. Det gör den mycket olämplig som grushoj...
Troberg skrev:Hur är det med Yamaha XT660R/X?
De borde väl ändå vara rätt vettiga?
F800åkare skrev:R1150GS med abs, är det servo abs på dom hojarna?
F800åkare skrev:R1150GS med abs, är det servo abs på dom hojarna?
BrooklynS skrev:Men det är en tung pjäs, väger ca 25 kilo mer än 1200-an...
BrooklynS skrev:Tiger 1050 är en ren väghoj, trevlig sådan.
F800åkare skrev:BrooklynS skrev:Tiger 1050 är en ren väghoj, trevlig sådan.
Med väghoj, avser du då ren asfalt hoj eller även grusväg?
Jag söker inte något att köra skog med, utan i första hand om jag är ute och åker vill jag ha en hoj som man inte behöver sitta med grodarsle om man bestämmer sig för att dra ut på normala grusvägar (k1300s är INTE kul på grus med 190 brett bakdäck), typ länsvägar och dylikt, men ej heller avsedd för crossbana. Normal allmänna vägar oavsett grus eller asfalt.
Minns inte exakt vilket år som är brytpunkt men vill minnas att alla R1150GS som är producerade före 00 är utan servo och alla efter 03 är med servo. Vill minnas att R1150GS gjorde hoppet till servobromsarna senare än övriga R1150 hojjarna och att den gjorde bytet mitten på 01 medans R1150GSA behöll det vanliga bromssystemet till 02 men här vågar jag inte svära. Min från 2000 var iaf med ABS men utan servo.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst