Extra hoj, vilken?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/11:49

Har idag en K1300s, en underbar hoj, på asfalt.

Men har börjat känna lite sug på att ibland åka lite grusväg efter att först ha tagit lite kurser.

Men vad ska jag kika på för hojar?
Givna valet är väl någon av bmw GS modeller om man frågar här, men budgeten tillåter inte dylikt, så andra märken får duga. :lol:
Vidare kan nämnas att jag är 185cm lång och fick mycket gröt som liten, eller som Cartman i southpark säger, jag är inte fet, jag har stor benstomme, men alltför liten hoj går bort då jag väger 120kg.
Och vi pratar begagnatmarknaden här, budgeten ligger på max 50,000kr.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-29/13:17

om du ska spruta grus men inte tänker ge dig iväg och plöjja e4 för att göra det hade jag rådit dig att skita i allt vad GS heter då dessa är tunga och tympliga offroad om man inte är van. likväl hadde jag skipat renodlade enduromaskiner även om dessa finns gatreggade då dessa kräver tämligen regelbunden service och kommer vara påtok för aggressiva om du inte ska åka enduroslingor. Förutsatt att du inte tänker åka mycket landsväg hade jag också skitit lite i hästkrafterna och kollat mer på vikt.

I din budget hade jag tittat på någon av följande. Alla dessa duger till grusåka och aningen mer avancerade terräng dom är lite grovt sorterad i mest kompetent offrad till minst men jag tror att du kommer kunna träna och bli bättre med alla.
Honda CRF250RL (rimligt pris 35-55 000) kom en 300 version förra året så 250'n borde gå att få tag i för vettiga pengar. ska vara en riktigt bra grus/offroad hojj dock antagligen inget om du planerar att spendera längre tid på E4:an. du har två varianter av denna RL och L där RL har mer kåpa och större tank (10 liter mot 7,7liter) båda är trevliga cyklar men det är ju skönt att ha lite större tank.var tunt på blocket för närvarande men denna såg helt ok ut.
BMW G650X Challange (rimligt pris 35-55 000) en simpel enstånka med lagom pulver lagom vikt och vettiga serviceintervall. enda negativa är att dom inte sålde miljontals av dom så dom är relativt ovanliga och somliga tror att detta innebär att deras exemplar borde vara värd sin vikt i guld
Yamaha XT660Z (rimligt pris 35-55 000) samma som BMW fast aningen mer vägbetonad förvänta dig inte ett landsvägslok men du kommer kunna åka längre sträcker utan att fundera på om det inte är bekvämare att släpas bakom hojjen än sittandes på. pruta på denna är du hemma
Suzuki DR650(betala för guds skull inte mer än 25 000:-) ingen värsting i grus och dyligt men bra nog för en nybörjare och samtidigt om du repar lacken gör prislappen att du kanske inte bryr dig :D dock var noggran med att det är 21 tums hjul fram då somliga konverterat till motarddäck och medans det gör att åka grus på motarddäck kanske en nybörjare borde ha 21 tum denna är rimlig om herrn besiktar den innan du köper den och sedan du får den för max 22 000
Honda Transalp 600 (MAX 20 000:-) första generationen av transalp är en klart underskattat hojj. skottsäker, relativt lätt, helt okej på asfalt, helt okej på grus. sedan skadar det inte att dom är tokbilliga. dock inget om du ska ut ordentligt i spenaten då den är relativt tung (200kg fulltankad) och inte har den bästa fjädringen om du ska åka i hopp eller riktigt bosig terräng men där är du antagligen inte på ett tag.
pruta lite på denna har du också ett bra val

Personligen hade jag valt CRF250RL då den är lättast och mest lättåkt (faktum är att jag var på fisens möse att köpa en förra året men fick inte igenom inköpet hos ekonomiutskottet)

OBS om du köper transalpen eller DR650n lägg inte massa pengar på att göra om dom till offroad monster för det kommer dom aldrig bli. På sin höjd kan du köpa barrisers, grovmönstrade däck och mer mönstrade fotpinnar. Om du om något år känner att du vill ha mer motorcyckel sälj och köp nytt dessa hojjar lär behålla värdet bra iaf.

Ytterligare ett tips tänk på att dina stövlar kanske inte kommer gilla dom grövre fotpinnarna på dessa hojjar och dessutom inte ha så bra skydd i skogen så du kan kolla och se om du hittar någon billigare crosstövvel. Personligen har jag också köpt en crosshjälm för när jag åker i skogen är ju tråkigt om en enklare vurpa resulterar i att man trasar sönder sin svindyra touringhjälm.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav fredde 7 » 2021-03-29/13:24

ktm 690, eller husquarna 701, smidiga så länge det inte är rena endurospår.
Går väl att hitta för de pengarna du vill lägga.

Dock tror jag du blir lyckligare med.
https://www.advpulse.com/adv-news/bezzi ... o-reality/
Jag gillar yamahas retro design på dessa hojar.
men då spricker önskad budget
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-03-29/13:25

Forum är fantastiskt

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/13:43

Tack för tipsen och råden, ska begrunda lite och läsa på om modellerna.

Hur är yamaha tdm 850? Den ser ut att vara ganska upprätt sittställning och lämpad för även grusvägar om man sätter på lämploga däck.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-03-29/13:59

F800åkare skrev:Tack för tipsen och råden, ska begrunda lite och läsa på om modellerna.

Hur är yamaha tdm 850? Den ser ut att vara ganska upprätt sittställning och lämpad för även grusvägar om man sätter på lämploga däck.


Det är en ren gathoj. :)


Jag skulle definitivt inte alls utesluta F800GS. Den väger in på dryga 200 kg fulltankad vilket är i paritet med XT660 och DR650 och då är GS-en betydligt mer kompetent både on och offroad (vilket också är "väg" definitionsmässigt). Jag skulle kunna gå så långt så att jag säger att det är en av de absolut bästa multimaskiner du hittar i segmentet. Lite jobb med fjädringen så är det toppklass. 81-84 hk på bakhjulet enligt många fristående bromsningar räcker dessutom riktigt långt. XT660 och DR650 är liksom Transalp snarare budhojar för smidig tjänst i storstadspendling.

Vill du ha väsentligt lättare så kommer det med stor sannolikhet att bli både mer obekvämt och dyrare i längden. KTM690/Hva701 i denna prisklass är inget du vill lägga särskilt många mil på.

G650 Xchallenge är en ganska "het" offroadhoj som är lite svagare än KTM/Hva men å andra sidan hållbarare i längden vilket för begköparen är en viktig faktor.

Du är stor kille, då gäller stor hoj.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-29/14:44

BrooklynS skrev:Det är en ren gathoj. :)


Jag skulle definitivt inte alls utesluta F800GS. Den väger in på dryga 200 kg fulltankad vilket är i paritet med XT660 och DR650 och då är GS-en betydligt mer kompetent både on och offroad (vilket också är "väg" definitionsmässigt). Jag skulle kunna gå så långt så att jag säger att det är en av de absolut bästa multimaskiner du hittar i segmentet. Lite jobb med fjädringen så är det toppklass. 81-84 hk på bakhjulet enligt många fristående bromsningar räcker dessutom riktigt långt. XT660 och DR650 är liksom Transalp snarare budhojar för smidig tjänst i storstadspendling.

Helt enig om att 850TDM är en ren gathoj.

Men F800GS tycker jag inte riktigt är rätt val i detta fall (nu får herr Åkare bestämma själv jag kastar bara in mina två cent :D). Då dom har en ganska hög premie på beggat marknaden billigaste jag kan hitta på blocket ligger på styva 70 000:- och det billigaste jag sätt en F800 dom senaste åren är dryga 50 000:- men då med väldigt mycket mil eller någon annan konstighet. Det går säkert att få in en 650/750GS för dom pengarna men det är vad jag förstår mycket mer av en gathoj (har bara åkt F800GS). Personligen gillar jag inte F800GS offroad temperament då jag tycker motorn har en tendens till att spinna upp på ett sätt en enstånka inte gör. Viktmässigt får jag ge mig på Teneren hade för mig den var lättare. Dock skiljer det sig 40kg mellan en F800GS och en DR650 då dessa väger dryga 160kg tankade och klara(för att inte tala om 50 000:- på prislappen). Med det sagt är F800GS en otroligt trevlig hoj och en bättre gathoj än alla jag nämnt så om F800åkare sträcker sin Budget och köper en F800GS tror jag säkert han blir nöjd.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-03-29/15:10

I år är det vansinniga priser på begagnat... 2019 och i början av 2020 fick man en skaplig F800GS för under 50' och milen är sällan något att bekymra sig över.

Men vill man ha en någorlunda modern hoj är det inget dumt val och motorn är riktigt trevlig, vilket jag är rätt säker på att signaturen F800åkare väl vet. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-03-29/16:17

Har ju haft en 800st innan min nuvarande hoj, den var mycket trevlig och en bra hoj, särskilt som nybörjare.

Söker ingen ren grushoj som enduro eller mx, mer åt gs hållet adventure tourer. Budgeten är max 50, helst mindre. :lol:

Men just GS modellerna håller ett högt värde begagnat och nog har priserna stuckit uppåt, kanske beror på corona och folk söker mer äventyr på hemmafronten, kan innebära att om man väntar 1 eller 2 år så kommer marknaden vara tvärtom, överflödad av mc då alla åter skall ut och resa i världen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-03-29/18:12

Så är det nog!
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Troberg » 2021-03-29/20:50

Haha, skaffar du F800GS så kan du ju även skaffa Mitas E07. Det har du ju goda minnen av med bytena ;)

Jag skaffade förut en Yamaha WR250X/R som extra hoj för grusbus.
Kan mycket väl rekommendera en sån om du lyckas få tag på en.
De har bättre dämpning än CRF250L och är väldigt pigga.
Går att göra lite äventyr på dem också utan några större problem.
Sök lite på youtube så kommer du nog hitta mycket gott
F800GSA -15
MT07 -18

Stockholm
Användarvisningsbild
Troberg
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-02-11/02:47

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-30/07:05

F800åkare skrev:Har ju haft en 800st innan min nuvarande hoj, den var mycket trevlig och en bra hoj, särskilt som nybörjare.

Söker ingen ren grushoj som enduro eller mx, mer åt gs hållet adventure tourer. Budgeten är max 50, helst mindre. :lol:

Men just GS modellerna håller ett högt värde begagnat och nog har priserna stuckit uppåt, kanske beror på corona och folk söker mer äventyr på hemmafronten, kan innebära att om man väntar 1 eller 2 år så kommer marknaden vara tvärtom, överflödad av mc då alla åter skall ut och resa i världen.


För vad du är ute efter låter det som du vill ha en BMW F800GS men som skrivet tidigare i tråden är inte 2020/2021 åren att köpa äventyrshojj då alla verkar hoppat upp med 20 000:- (runt 2018-2019 var min africa twin värd 20-30 000 idag finns dom knappt under 40 000) och kommer antagligen tappa motsvarande värde 2022 om coronan ger med sig så ifall att du satsar och sträcker budgeten kan det vara värt att tänka på.

Dock om du ska hålla dig inom dina 50 000:- och kanske spara någon krona extra kan jag rekomendera följande (sorterad som förra från mest kompetent offroad till minst)
Yamaha XTZ750 super tenere. har sätt dessa för runt 20-30 000 i vettigt skick då dom av någon anledning verkar lite bortglömda. dock får man minnas att dessa inte är det minsta moderna så gämfört med en F800GS är dessa både motorsvaga och har lägre offroad kompetens. Men för någon som inte åkt så mycket grus tror jag inte det är ett problem. Och som sagt så kan du ibland hitta dom för dryga 50 000 mindre än BMW F800GS
Triumph Tiger 955 detta är mer en gatmaskin med en upprätt sittställning men för enklare äventyrstouring (dvs om du inte tänker åka TET eller dyl utan mer åker touring med lite inslag av grusväg) är det en trevlig hojj. även dessa går att få för 20-30 000:- och jag vill minnas att dom var relativt väl ihopskruvade.
BMW R1150GS dessa är förvånansvärt kompetenta offroad (dvs man kan ta dom offroad). Värt att minnas är att inte köpa en nyare än med servobromsar (jaja jag vet att åsikterna går isär men på servobromsen kan du inte heller slå av ABS vilket är värt att göra när man åker grus). framför allt är det ett riktigt lok på vägen så du kommer ha trevligt där med. snälla driv inte upp värdena på dessa bara då jag kommer vara tvungen att köpa en ny någon gång och då inte vill betala 60 000:- :D
Honda Varadero Stor tung och klumpig men duger på grus och ska vara mycket trevlig på väg. Om du köper en nyare än 04 (ev 03) får du insprut och 05 får du ABS. absolut inget om du planerar att åka jorden runt i gytja men duger för grusåka och enklare spår.

OBS om du kikar på skaffar dig en stor äventyrshojj så träna på att resa skiten upp. Framför allt från udda ställningar. Jag har själv fått lyfta ut min Africa Twin med full packning ur ett dike då den gled ned med sadeln nedåt efter jag fick ett felskär i ett hjulspår från en skogsmaskin och att då veta lite fusk tekniker (samt kanske spendera en otillbörlig tid på gymmet med att hiva skrot) räddade mig från att vara tvungen att ringa ut en bärgare.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-03-30/08:07

Honda Varadero har kombibromsar, dvs när du bromsar bak så bromsar den även fram. Det gör den mycket olämplig som grushoj...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-30/09:14

BrooklynS skrev:Honda Varadero har kombibromsar, dvs när du bromsar bak så bromsar den även fram. Det gör den mycket olämplig som grushoj...

Satan det hade jag glömt. helt rätt att länkade bromsar är direkt olämpligt i spenaten. När jag tittade på Varaderon på allvar låg mina tankar i att koppla bort länken mellan bakbromsen och frambromsen något som man kan göra på dom "mekaniska" system som Hondan har utan större åverkan på resten. Nu tror jag fortfarande inte att Varaderon är superlämplig grushojj för någon som är ny men för det som dom flesta verkar kalla äventyrs touring klarar den sig långt. Därav att den ligger längst ned i listan som minst offroad vänlig.

edit: Jysterade min gramatik då jag uttryckte mig som en tredjeklassare.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Troberg » 2021-03-30/20:35

Hur är det med Yamaha XT660R/X?
De borde väl ändå vara rätt vettiga?
F800GSA -15
MT07 -18

Stockholm
Användarvisningsbild
Troberg
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-02-11/02:47

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-03-30/21:11

Troberg skrev:Hur är det med Yamaha XT660R/X?
De borde väl ändå vara rätt vettiga?


Absolut. Väger som en 800GS, halva effekten, en cylinder. Annars kalashoj om än lite tung för sin motor.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-04-06/07:33

R1150GS med abs, är det servo abs på dom hojarna?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-04-06/07:57

F800åkare skrev:R1150GS med abs, är det servo abs på dom hojarna?


Jag tror att de har det, eftersom de tillverkades just den tidsperiod när BMW hade servo på ABS-systemet (2001-2006).

Men det är en tung pjäs, väger ca 25 kilo mer än 1200-an...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-04-06/08:07

Har även 1200:an servo fram till -06?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-04-06/08:10

Japp.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Håkan » 2021-04-06/08:17

Den elektriska servobromsen användes mellan 2001-2006. På R1150, R1200 och K1200 från de åren.
Men det finns undantag... Har stött på R1150GSA utan servo, tror det beror på att R1150GSA hade avstängningsbar ABS. Det kan också ha varit en privatimporterad maskin avsedd för en annan marknad.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-04-06/08:30

Ok, vill inte ha servosystemet, grymt bra bett men litar inte på dess hållbarhet och det är en väldigt hög kostnad när det går sönder, är ju krav på att det fungerar vid besiktningen.

Hittade en triumph tiger 1050 som såg intressant ut.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-06/08:54

F800åkare skrev:R1150GS med abs, är det servo abs på dom hojarna?

Inte alla. Minns inte exakt vilket år som är brytpunkt men vill minnas att alla R1150GS som är producerade före 00 är utan servo och alla efter 03 är med servo. Vill minnas att R1150GS gjorde hoppet till servobromsarna senare än övriga R1150 hojjarna och att den gjorde bytet mitten på 01 medans R1150GSA behöll det vanliga bromssystemet till 02 men här vågar jag inte svära. Min från 2000 var iaf med ABS men utan servo.

Värt att också lägga på minnet med dessa hojjar är att medans ABS bromsarna funkar bra på asfalt så är det en ide att slå av dom på grusväg där dom oftast annars inte gör någon nytta alls. Min erfarenhet är att detta gäller alla hojjar med ABS fram till typ 2008-2010 då ABS systemen började kunna hantera grus.

BrooklynS skrev:Men det är en tung pjäs, väger ca 25 kilo mer än 1200-an...


Det är sant att 1200 är tyngre än 1150 men om du ska ha en 1200 utan servo får du kliva upp till 07-08 och då kliver också priserna upp avsevärt. Om man dock hittar en -07 1200 för under 50 000 är det ett oerhört bra köp.

Med det sagt tror jag inte herr F800 ska vara orolig att dessa 25 kilo gör 1150'n till en Goldwing på styltor som kommer vara orejerlig på grus. För mig kändes 1150n stabilare än min Africa twin när det gick fort på grus medans Africa twinnen var mycket trevligare när det blev mer teknisk åkning (läs lerig och spårig skogsbilväg).

Även värt att ta med i beräkningen på en R1150GS är det ständiga fipplandet med spjällhus och ventilspel för att få orning på surge problemet med 1150 motorn. Inget som igentligen är särdeles knepigt men jag fick tjystera spjällhuset ungefär var 200-300 mil om jag ville att hojjen skulle gå ryckfritt och ventilspelet gjorde jag var 500mil (oftast behövde jag dock inte göra någon större där).
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav BrooklynS » 2021-04-06/08:55

Tiger 1050 är en ren väghoj, trevlig sådan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav F800åkare » 2021-04-06/09:54

BrooklynS skrev:Tiger 1050 är en ren väghoj, trevlig sådan.

Med väghoj, avser du då ren asfalt hoj eller även grusväg?

Jag söker inte något att köra skog med, utan i första hand om jag är ute och åker vill jag ha en hoj som man inte behöver sitta med grodarsle om man bestämmer sig för att dra ut på normala grusvägar (k1300s är INTE kul på grus med 190 brett bakdäck), typ länsvägar och dylikt, men ej heller avsedd för crossbana. Normal allmänna vägar oavsett grus eller asfalt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-04-06/10:02

F800åkare skrev:
BrooklynS skrev:Tiger 1050 är en ren väghoj, trevlig sådan.

Med väghoj, avser du då ren asfalt hoj eller även grusväg?

Jag söker inte något att köra skog med, utan i första hand om jag är ute och åker vill jag ha en hoj som man inte behöver sitta med grodarsle om man bestämmer sig för att dra ut på normala grusvägar (k1300s är INTE kul på grus med 190 brett bakdäck), typ länsvägar och dylikt, men ej heller avsedd för crossbana. Normal allmänna vägar oavsett grus eller asfalt.

Det är en ren asfaltshoj. Den kan åka grus på samma sätt som alla hojjar kan åka grus. Den kommer endast vara Bättre än K1300S i det avseende att du sitter mer upprätt och har bredare styre.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Extra hoj, vilken?

Inläggav kvisten71 » 2021-04-08/13:47

Minns inte exakt vilket år som är brytpunkt men vill minnas att alla R1150GS som är producerade före 00 är utan servo och alla efter 03 är med servo. Vill minnas att R1150GS gjorde hoppet till servobromsarna senare än övriga R1150 hojjarna och att den gjorde bytet mitten på 01 medans R1150GSA behöll det vanliga bromssystemet till 02 men här vågar jag inte svära. Min från 2000 var iaf med ABS men utan servo.


Jag hade R1150 GS -2002 och den hade ABS utan servo. Nu har jag en K1200 RS -2002 och den har numera nyrenoverad ABS med servo.
K 1200RS -02
kvisten71
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-10-13/09:46
Ort: Nygård


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst