K1300GT

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

K1300GT

Inläggav thommyn » 2021-03-30/15:25

Är BMW K1300GT en mc värd att köpa 2021? Den ha ju några år på nacken. Eller finns det bättre alternativ?
thommyn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-03-30/14:33

Re: K1300GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-30/16:56

När K 1200 GT med tvärställd vev kom, provkörde jag den - och blev inte imponerad. Motorn kändes en smula tom i botten och nervös på lite högre varv - snarast motsatsen till en touringmaskin.

Så kom K 1300 GT - där samtliga nackdelar var borta. Den cykeln påminde om min K 1200 RS, 2002 - men var bättre på allt. (Enda undantaget var växellådan, som är klonkfri på treorna/fyrorna med längsställd vev. Det kunde man definitivt inte säga om modellerna med veven på tvären!) Dock skulle ett byte kosta mig sådär 100 000:- (2009?), och mycket bättre var den inte - men någon gång i framtiden ...?

Därför tyckte jag, att det var synd, att K 1300 GT försvann. K 1600-maskinerna är formidabla hojar, men onödigt mycket för mig. Nu blev det aldrig funderingar på en K 1300 GT, eftersom min RS bara gick och gick och gick, och förra året blev det hojen i avataren, R 1250 RT Sport.

Jag har inte noterat många inlägg om problem med K 1300-modellerna - men en välunderrättad källa påpekar, att de tidiga årgångarna inte lämpar sig för hårdgasning. Smörjsystemet kan ha svårt att hänga med då. Å andra sidan - vem köper en utpräglad snabbtourer för att hårdgasa?

Fr o m årsmodell 2011 fick K 1300 samma oljepump som K 1600. Den överglänser smörjsystemets tillkortakommanden.
För touring - med eller utan passagerare - är den mycket bra. Dock lite av typen motorvägslok - inget för alpvägar - även i det avseendet en arvtagare till K 1200 RS. På den tiden fick man välja: kursstabilitet eller kurvvillighet. Idag kan man få båda i samma hoj. (Personligen klagade jag aldrig på RS, så länge kurvorna var någorlunda svepande. I hårnålserpentiner kom den ohjälpligt till korta - vilket inte hindrade mig från att njuta för fulla muggar under synnerligen krokiga och backiga resor i Alperna, Pyrenéerna, Norge och på Korsika.)

Min tolkning är, att om K 1300 GT körs, som den designats - för touring, även mycket rask sådan - borde den vara en kalasmaskin. En given hake är förstås, hur den körts genom åren. Kolla, så bra det nu går.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1300GT

Inläggav Sven-Gunnar » 2021-03-31/12:04

Har ägt en K1300GT i 10 år. En utmärkt hoj som klarar det mesta.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: K1300GT

Inläggav thommyn » 2021-04-21/21:11

Tack för alla svar!

Speciellt till Brors väldigt utförliga inlägg. Grymt!
thommyn
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-03-30/14:33


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst