av Bror Gårdelöf » 2021-03-30/16:56
När K 1200 GT med tvärställd vev kom, provkörde jag den - och blev inte imponerad. Motorn kändes en smula tom i botten och nervös på lite högre varv - snarast motsatsen till en touringmaskin.
Så kom K 1300 GT - där samtliga nackdelar var borta. Den cykeln påminde om min K 1200 RS, 2002 - men var bättre på allt. (Enda undantaget var växellådan, som är klonkfri på treorna/fyrorna med längsställd vev. Det kunde man definitivt inte säga om modellerna med veven på tvären!) Dock skulle ett byte kosta mig sådär 100 000:- (2009?), och så mycket bättre var den inte - men någon gång i framtiden ...?
Därför tyckte jag, att det var synd, att K 1300 GT försvann. K 1600-maskinerna är formidabla hojar, men onödigt mycket för mig. Nu blev det aldrig funderingar på en K 1300 GT, eftersom min RS bara gick och gick och gick, och förra året blev det hojen i avataren, R 1250 RT Sport.
Jag har inte noterat många inlägg om problem med K 1300-modellerna - men en välunderrättad källa påpekar, att de tidiga årgångarna inte lämpar sig för hårdgasning. Smörjsystemet kan ha svårt att hänga med då. Å andra sidan - vem köper en utpräglad snabbtourer för att hårdgasa?
Fr o m årsmodell 2011 fick K 1300 samma oljepump som K 1600. Den överglänser smörjsystemets tillkortakommanden.
För touring - med eller utan passagerare - är den mycket bra. Dock lite av typen motorvägslok - inget för alpvägar - även i det avseendet en arvtagare till K 1200 RS. På den tiden fick man välja: kursstabilitet eller kurvvillighet. Idag kan man få båda i samma hoj. (Personligen klagade jag aldrig på RS, så länge kurvorna var någorlunda svepande. I hårnålserpentiner kom den ohjälpligt till korta - vilket inte hindrade mig från att njuta för fulla muggar under synnerligen krokiga och backiga resor i Alperna, Pyrenéerna, Norge och på Korsika.)
Min tolkning är, att om K 1300 GT körs, som den designats - för touring, även mycket rask sådan - borde den vara en kalasmaskin. En given hake är förstås, hur den körts genom åren. Kolla, så bra det nu går.