Visir eller glasögon

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Visir eller glasögon

Inläggav Kris_ultraswede » 2021-03-30/18:35

Hej

Jag sneglar på att köpa ett nytt visir till min Bell Star. Märkte i höstas att det var rejält otrevligt med lågt hängande sol rakt in i ögonen. Provade att trycka in solbrillor, men de immade igen på ett ögonblick, så jag körde i stort sett blind en stund. Inte så trevligt.

Har någon provat sådana visir som blir mörka i solljus för att ljusna i mörker? Det vore kanske värt den extra pengen för att slippa hålla på att byta visir hela tiden? Eller funkar det med solglasögon för er om man inte har pinlock?
Kris_ultraswede
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2020-08-08/16:34

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-30/18:39

Flertalet moderna hjälmar brukar att ett inbyggt solvisir att fälla ned.
Andra verkar föredra en tejpremsa högt utanför visiret.

Själv skulle jag aldrig köra med en integralhjälm utan visir.
Det blir inte bara mer oljud utan även en test av smärttröskeln i form av regndroppar, kraschlandande kamikazeinsekter, och stenskott.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-30/18:43

Klim Krios Pro har kromatiskt visir som fungerar utmärkt!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-03-30/19:05

Lars-Erik Holmberg skrev:Klim Krios Pro har kromatiskt visir som fungerar utmärkt!


Har du vært i Norge og kjørt ut og inn av tunneller? F.eks. Bergen-Voss?
Den 100 km lange strekningen fra Bergen til Voss har ikke mindre enn 39 tunneler på til sammen 31,6 km.


Noen vegstrekninger i Norge har mange, korte og mørke tunneller, der fotokromatiske linser er for trege. Er disse bedre?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-30/20:02

Jag har aldrig kört med fotokromatiskt visir - men delar farhågan, att det kan vara för trögt för hastigt skiftande ljusförhållanden - som små norska tunnlar utan belysning. I sådana har jag kört med ett par Ray-Ban med fotokromatiska glas. De hängde inte med på långa vägar! Mycket obehagligt!
I sådana lägen är ett separat, internt solvisir, som kan fällas upp eller ner på någon sekund, oslagbart.

MEN - även solvisir har sina begränsningar vid lågt stående sol i motljus - i synnerhet när det ordinarie visiret åldrats och börjar bli lite mjölkigt, vilket man i början som regel bara märker i sådana lägen.

Det sannolikt effektivaste i det läget är en hjälm med extern skärm. Det blir som att ha en keps. Så länge skärmen skuggar visiret i siktlinjen, elimineras stickstrålarna, och man ser MYCKET bättre i motljus. Detta är enkelt att kolla genom att skugga med vänsterhanden, när motljuset är besvärande. Så länge skuggan faller över siktlinjen, är effekten dramatisk.

Tape på övre delen av visiret är inte lika bra. Den kan skugga ögonen, men visiret i siktlinjen är fortfarande solbelyst, och då finns stickstrålarna kvar.

Touratech har en öppningsbar hjälm med avtagbar extern skärm. Den är inte billig, men de av mina färdkamrater, som köpt en sådan, är mycket nöjda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-30/20:05

Fungerar utmärkt i belysta tunnlar, annars fäller man bara upp visiret. Lättare än om man använder solglasögon. Hjälmen har dessutom en skärm som skyddar mot direkt solljus.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-30/20:08

Jag kan dessutom intyga att det går snabbare att fälla upp Klims pankromatiska visir än det separata solvisiret i Schuberths C3 och C4.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Lazarus » 2021-03-30/20:20

Jag har också en Klim Krios Pro och kan bara understryka det Lars-Erik säger. Har använt fotokromatiska visir i 4 år nu, och kan inte vara utan. Dyrt men oslagbart!
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Visir eller glasögon

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-03-30/20:23

Lars-Erik Holmberg skrev:Fungerar utmärkt i belysta tunnlar, annars fäller man bara upp visiret. Lättare än om man använder solglasögon. Hjälmen har dessutom en skärm som skyddar mot direkt solljus.


OK, så man har et fotokromatisk visir som "som oftest" fungerer, og som i ekstremtilfeller, som vegen Voss-Bergen felles opp/ned som et vanlig solvisir i en systemhjelm?

Ja det burde jo fungere veldig bra!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst