Vovve på hoj

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Vovve på hoj

Inläggav Assar » 2021-04-02/17:06

Jag har just konstaterat att jycken inte kommer få plats i Bagsters tankväska, och jag vill inte ha honom i en låda bakom mig.
Kanske mc med sidovagn kan vara en lösning? Nån som testat?

Jag har hittat en återförsäljare här i Skåne som säljer Ural (https://www.norrvalla.se/ural), en rysk hoj.
Nån med erfarenhet av den? Eller åsikt rent allmänt (förutom politiska då ...)?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vovve på hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-02/18:11

Jag har definitivt ingen egen erfarenhet, men det första, som kom upp vid en googling på Ural Motorcycles Review (eller vad jag nu slog in), var detta:
https://advrider.com/f/threads/my-revie ... 12.794963/

Det verkar inte ha hänt särskilt mycket, sedan Bosse Rindar totalsågade Ural för flera decennier sedan.
Han noterade ungefär detsamma som texten i länken - kort sagt att inget var bra, och åtskilligt var uselt - och avslutade med det hopplösa i att försöka fundera ut, varför någon frivilligt köpte en Ural. För samma peng fanns mycket bättre hojar.

Sidvagn kan vara en bra idé för resa med vovve - men det är förmodligen bättre att kolla in begagnatmarknaden.
Ifall du inte redan vet: Teleskopgaffel och sidvagn är ingen bra idé. Exempelvis Earlesgaffel funkar betydligt bättre.

Så har du förstås möjligheten trike - men priset???
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vovve på hoj

Inläggav Assar » 2021-04-02/19:16

Ja, jag har också sett det där.
Jag har också läst att de steppat upp rejält på senare år, så det kanske finns nån som vet nåt om nuläget?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vovve på hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-02/19:48

Det vet vi förstås inte - men fan tro't. När indiska Royal Enfield kommer ut med en ny hoj, brukar den uppmärksammas och provköras av diverse hojtidningar, men jag har inget minne av någon motsvarande artikel om Ural - eller någon annan rysk hoj - över huvud taget under det senaste decenniet.
I och för sig skulle det kunna bero på, att Ural inte kommit ut med någon ny hoj på mycket länge - men om inte annat borde väl importören ha intresse av att puffa för sin varor i hojtidningar då och då med något annat än betalda annonser?
En förklaring, till att så inte sker, skulle kunna vara, att importören vet, att omdömena inte skulle bli någon vidare PR(?).

EDIT 3/4: En sak slog mig. I en Youtubevideo, där en Ural provkörs under bedrövliga förhållanden, har man även med en modern fyrhjuling - för att vid behov kunna dra loss hojen eller bärga den.
Måhända vore en modern fyrhjuling bättre att ha med vovven på än en Ural?
Fast det går ju alltid att hoppas på en bättre begagnad sidvagnsmaskin.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vovve på hoj

Inläggav Sneij » 2021-04-03/18:09

Går i samma tankar då min labrador 8 månader ej plattsar i någon tankväska, tittar på att få en sidovagn monterad på någon av mina hojar, alternativt släp anpassat för hund.

Charlottendal MC kan fixa sidovagn till näsan var som helst https://www.charlottendalsmc.se/monteri ... ra-marken/
R18
R100 GS P/D
Royal Enfield 500 Pegasus Limited Edition
Sneij
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2016-08-16/02:07

Re: Vovve på hoj

Inläggav Assar » 2021-04-03/18:36

Sneij skrev:Charlottendal MC kan fixa sidovagn till näsan var som helst https://www.charlottendalsmc.se/monteri ... ra-marken/

Jag såg dem också, precis nyss! :)
Frågan är, blir det en bra lösning?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vovve på hoj

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-03/19:24

Det beror bland mycket annat på, vilken hoj som förses med sidovagnen - inklusive vilken typ av framgaffel den har.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst