Sida 1 av 1

E 10

InläggPostat: 2021-08-16/07:47
av CG Arvidsson
Finns det någon lista på BMW-modeller som kan eller ej får köras på denna bensin ? Biltillverkarna börjar ge ut sådana.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-08-16/13:44
av Måns Ulveståhl
BMW:

"BMW-MOTORCYKLISTER KAN TANKA E10
För BMW-motorcyklister kommer införandet av E10-bränslet inte att leda till någon förändring. I alla BMW Motorrad modeller av alla år av konstruktion, användningen är ofarlig.
Alla fordon i det nuvarande BMW Motorrad-sortimentet, inklusive alla äldre modeller, kan enkelt köras med bensin med upp till tio procent etanolhalt (E10). Det bör noteras att de bränslekvaliteter som rekommenderas eller föreskrivs i motsvarande bruksanvisning (e.B Super petrol med 95 RON eller Super Plus med 98 RON) följs.
Bränslen kan attackera och skada målade ytor och plastdelar. Vi rekommenderar därför att du går mycket försiktigt fram vid tankning och undviker att spruta bränsle så mycket som möjligt. Avlägsna sprutade bränslerester noggrant så snart som möjligt. Detta gäller särskilt mässfönster, sittbrunnen, bagagesystemet för motorcyklar, men även för förarens utrustning.
Med klassiska motorcyklar med förgasare har vi gjort upplevelsen att med längre livslängd, till exempel över vintern, kan flottörkamrarna, flottörerna och flottörnålarna korrodera. Detta beror på alkoholhaltens hygroskopiska egenskaper i bränslet, som binder vatten under längre livslängd. I mindre utsträckning gäller detta även för de bränslen som för närvarande finns tillgängliga med en etanolhalt på fem procent (E5). Åldersbränsle förorenat med vätskeretention i flottörkamrarna kan också orsaka att motorcykeln startar dåligt eller inte alls efter en längre livslängd. Vi rekommenderar därför att du tar bort bränslet från förgasarna, särskilt när du lagrar vintagemotorcyklar."

Källa: http://www.bmw-motorrad.de/de/de/indivi ... toffe.html

Re: E 10

InläggPostat: 2021-08-16/14:49
av Kovlingen
Tankade på OK-Birsta (Sundsvall)
98 med E5 och 95 med E10 på handtagen .
Fasiken vad priset stiger :shock: Över tusenlappen för full tank :(

OBS OT !
(Testade att köra min 850GLT på ca. 30% av etanolsoppan för några år sedan .
Bilen gick likadant MEN, efter ett tag tändes motorvarningslampan .
När hösten startade blev det bara bensin pga. trögstartad .
Sedan lyste inte varningslampan fler ggr .
Det blev väl OT och radering är ok . :|)

Fundering : Etanolen säjs vara oktanhöjande och då är ju frågan vad det är för
tal på bensinen utan etanol ? ? (Jag kanske är helt fel ute :? )

Re: E 10

InläggPostat: 2021-08-16/19:55
av CG Arvidsson
Tack Måns för det utförliga svaret. Lycka till på resan! :D

Re: E 10

InläggPostat: 2021-09-09/20:08
av fredde 7
Nu har jag tankat E10 i K1300S...Ingen upplevd försämring av prestandan, MEN
vilken hög förbrukning....helt sjukt, 0,88l/mil, jag som tyckte jag hade kort räckvidd innan, men nu
är det katastrof.
Jag kommer få byta skinnställ och uppgradera fjädringen med så många stopp på macken;)

Vad ska man tanka och var tankar man den bästa såsen? Funderar på akrylatbensin....hur är den?

/Fredrik

Re: E 10

InläggPostat: 2021-09-09/20:23
av Lazarus
Tanka 98 eller 99 V-power. Är fortfarande E5.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-09-09/20:43
av Bror Gårdelöf
fredde 7 skrev: Vad ska man tanka och var tankar man den bästa såsen? Funderar på akrylatbensin....hur är den?

Menar du alkylatbensin? Den är framför allt dyr! (Är inte säker, men en femlitersdunk tror jag ligger strax under 200:-.) Jag har alkylatbensin i gräsklipparen och snöslungan, eftersom vanlig handelsbensin ger obehagliga avgaser från deras enkla, katalysatorlösa motorer. Där är alkylatbensin klart bättre. Men till bilen eller hojen? Icke!

Egendomlig med din stora skillnad i förbrukning. Jag har hållit koll men till min egen förvåning inte märkt ökad förbrukning. Willie ligger kring 0,42 l/mil - nu som förr.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-09-10/08:21
av Sven-Gunnar
Likadant med min K1600GT. Ingen mätbar skillnad i förbrukning eller motorgång.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-09-14/02:43
av Fredric Fredricson
Det borde bli högre förbrukning då 10% etanolinblandning ger mindre energiinnehåll än 5%. Sen om det är så stor skillnad att det märks är en annan sak.

Men jag tycker att bilen, som jag kör på 95, har börjat dra lite mer. Hojen får oftast 98.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-11-16/09:18
av fredde 7
Jag har nu kört ett par tankar alkylat.
Kan konstatera att förbrukningen sjunkit från 0,88l/mil till 0,69l/mil.

Visst det har blivit kallare ute, våtare på vägbanan, kanske lite lugnare körning...men 2dl/mil...

Vidare går den mycket jämnare, luktar bättre. allt är bättre.....mycket bättre.

ok. en sak är inte bra...jag har ingen pump med alkylat där jag bor, så får köpa 25 litersdunkar och då är priset
30kr/litern. Men med mina mil är det ok.

/Fredrik

Re: E 10

InläggPostat: 2021-11-16/19:19
av F800åkare
fredde 7 skrev:Nu har jag tankat E10 i K1300S...Ingen upplevd försämring av prestandan, MEN
vilken hög förbrukning....helt sjukt, 0,88l/mil, jag som tyckte jag hade kort räckvidd innan, men nu
är det katastrof.
Jag kommer få byta skinnställ och uppgradera fjädringen med så många stopp på macken;)

Vad ska man tanka och var tankar man den bästa såsen? Funderar på akrylatbensin....hur är den?

/Fredrik

Du måste piska på den rätt bra? kommer inte upp i de siffrorna på bandagarna ens.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-11-17/10:21
av fredde 7
F800: 0,88l/mil är med den nya etanolsoppan...med den gamla 98 soppan låg jag på 0,66 om jag minns rätt, var så länge sedan den fanns i mina smålänska snålskogar;)

Men nu har jag fått nästan samma förbrukning med aspen alkylat.

Sen är väl alla dagar bandagar på motorcykel? :D fast egentligen känns det som snabba landsvägar drar mer än bankörningar, inte många sekunder på ett varv då rullen är i botten.

Kör jag ecodriving kommer jag ned på 0,52.....men då kör jag hellre dieseldoris med samma förbrukning.

Re: E 10

InläggPostat: 2021-11-17/18:07
av Kovlingen
Vem fan håller koll på va det kommer ur pumpen . jag litar inte på nån . :x
Jag orkar inte skriva alla mina tvivel till denna hysteri runt EL . MEN !
Det finns mycket pengar att vinna ? ? ?
Bilbyggare gnuggar händerna . Elbolagen gnuggar sina händer .
Batteribolagen gnuggar sina och byggare av bilar som går 300 k/m eller
från o till hundra km/t på ett par sek . Det är bra det :shock:
Att sedan fordon drar mera bränsle och oljeländer överlever
Det är väl tur att jag är för gammal för att bry mej .
Familjen handlade nyligen en D2a 2012 . :o

Re: E 10

InläggPostat: 2021-11-17/19:28
av F800åkare
fredde 7 skrev:F800: 0,88l/mil är med den nya etanolsoppan...med den gamla 98 soppan låg jag på 0,66 om jag minns rätt, var så länge sedan den fanns i mina smålänska snålskogar;)

Men nu har jag fått nästan samma förbrukning med aspen alkylat.

Sen är väl alla dagar bandagar på motorcykel? :D fast egentligen känns det som snabba landsvägar drar mer än bankörningar, inte många sekunder på ett varv då rullen är i botten.

Kör jag ecodriving kommer jag ned på 0,52.....men då kör jag hellre dieseldoris med samma förbrukning.

0,66 är mycket det oxå, det är nog närmare vad jag har i snitt under en dag på gelleråsen. Nu är jag långt ifrån en fartdåre, jag lär mig. Men det låter som du har något som spökar om du får dessa siffror, vanlig landvägskörning (upp till 120km/h) så ligger jag runt 0,50-0,55.