K 1600-ägarna verkar lite tröga i starten.
Själv har jag aldrig ägt någon, men väl kört den. Som du konstaterat, är det en formidabel maskin
- "onödigt formidabel" för mig.
Kompisen, som i likhet med mig åker modern boxer, konstaterade, att när man startar en boxer, märks det. Det ruskar till i hojen, och därefter är det ingen tvekan om, att motorn är igång. Men boxerns vibbar är godmodiga.
"När man startar en K 1600, märks det nästan bara, genom att varvräknarnålen inte längre står på noll."
BMW:s produktutveckling pågår ständigt, så det föga originella rådet är att köpa en så ny cykel, som du har råd med. Förutsatt att servicedokumentationen är invändningsfri, torde körsträckan inte spela så rasande stor roll. En nyare hoj med längre körsträcka kan alltså vara ett väl så bra köp som en äldre, som inte alls gått lika långt.
Apropå service kan det vara idé att kolla, vad planerad service kostar. Ventilkontroll och -justering på den spisen är nog inte gratis. Men om det vet jag inget, eftersom jag inte haft anledning att kolla.
Om motorn alltså är tyst, kan detsamma inte sägas om växellådan! K-modellerna med tvärställd vev är beryktade - men veterligen håller lådan. (Så var inte altid fallet med de första K 1200-modellerna, men det är historia. Jag har inte läst något om problem med 1600-maskinernas lådor. Ett klassiskt BMW-trick för att minska brak är hur som helst att starta motorn med kopplingen indragen och ettan ilagd.)
GT eller GTL beror bland mycket annat på din körstil och benlängd. GT har lite högre sadel och ligger mera åt sportig snabbtouring, medan GTL har lägre förarsadel. Och så är toppboxen standardutrustning på GTL, som alltså ligger lite närmare Guldvingen i stuket. En generalisering kan vara, att "GT ritats för Europa och GTL för Amerika".
Slutligen: Innan du fattar beslut, kan det märkligt nog vara skäl att prova en modern boxer - de sista R 1200 RT-modellerna eller R 1250 RT. Du märker definitivt, att motorn är igång, men det är en helt annan sorts vibrationer än från en radfyra.
Skälet till tipset är, att du kanske kan få mer hoj för det givna beloppet, om du köper en boxer.
Men har du redan fattat beslutet att köpa en K 1600, är saken klar, och du kan strunta i tipset.
En rejäl gräddklick på moset, avseende båda typerna, är, att de brukar vara utrustade med farthållare, vilket kan vara nog så trevligt, ifall händerna tenderar att domna.
Lycka till, och - framför allt - välkommen i klubben.