*löst* Tomt batteri och utomhusladdning - tid?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

*löst* Tomt batteri och utomhusladdning - tid?

Inläggav Peter Nordlund » 2021-11-26/12:12

Hej

*löst*
Hojen startade efter 2 tim laddning, står nu i vinterförvar efter årets senaste/sista tur ;) *


Jag har efter 7 sorger och 8 bedrövelser hittat en vinterförvaringsplats och när jag skall dra igång hojen (F800 GT) så är batteriet såklart dött, ingen överraskning där.
Har en Ctek MXS 5.0 ocj hojen har sedan förra ägaren batteri-adapter för just den hängande kontakt och ansluten till batteriet, så NU är den på laddning.

Om jag minns rätt så tar en omgång/cykel +12 timmar och jag skulle behöva leverera den idag....gissar att det inte går att styra cykeln, hittar ingen info om detta via google som besvarar min fråga.

**Tillägg**
Laddar batteriet något alls på tomgång?
Senast redigerad av Peter Nordlund 2021-11-26/15:05, redigerad totalt 2 gånger.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Tomt batteri och utomhusladdning - tid?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-11-26/12:41

Men den behøver ikke å være fulladet? Bare du har nok strøm på batteriet til at den starter, så er vel problemet løst for denne gangen. Kanskje laderen har en starthjelp-funksjon?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tomt batteri och utomhusladdning - tid?

Inläggav DaK » 2021-11-26/13:09

Använd billäget på laddaren så laddas batteriet snabbare!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tomt batteri och utomhusladdning - tid?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-26/13:09

Instämmer med Odd-Arne.
Egen erfarenhet: När Sigurds originalbatteri var 13 år gammalt, råkade jag låta honom stå tre veckor - efter att ha kört åtskilliga tidiga vändor den våren.
Efter dessa tre veckor orkade batteriet inte dra runt startmotorn. En halvtimma med BMW:s gamla originalladdare, "den grå klumpen", var tillräckligt. Därefter körde jag 40 mil per dag i tre dagar. Inga problem.
En CTEC är avsevärt mer sofistikerad än den grå klumpen, så jag har gott hopp om, att du får igång din hoj efter någon timmes laddning.
Hur som helst är det väl bara att prova och se? Och göra om igen, ifall en timma inte räcker.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tomt batteri och utomhusladdning - tid?

Inläggav BmwMats » 2021-11-26/13:10

Peter, Ctek MXS 5.0 laddar i MC-läget 0,8 Ampére.
Om du räknar ut vilken batteristorlek du har på hojen, så får du fram hur många timmar det krävs för att ladda fullt med denna ström.

I BIL-läget laddar Ctek MXS 5.0 med 5 Ampére, dvs fyller på fortare, men batteriet mår inte så bra att av att du laddar i detta läget, men för att bara starta hojen efter gissningsvis 15 minuters laddning i detta läget, så lär det fungera bra, då den extra strömmen från laddaren i detta läget gör att du tillsammans med batteriets kvarvarande strömmängd gör att du kan få igång motorn på hojen.

Ett blybatteri skall laddas med ca 10% av dess kapacitet.

Lycka till Peter, hoppas att det kan hjälpa Dig ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst