Bankörning!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Bankörning!

Inläggav mloren » 2021-12-19/19:34

Hej!

Det finns förvisso en avdelning på forumet ämnat rubriken, men eftersom det är tämligen stilltje där frågar jag här.

Finns det några planer på att BMW-klubben ska arrangera någon bandag(asfalterad) 2022?

Mvh
Micke
mloren
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-05-30/08:51

Re: Bankörning!

Inläggav Olof Eriksson » 2021-12-19/22:03

Tror inte att det har med vilket rubrik du ställer frågan i. Det är inte så vanligt då det är komplicerat och dyrt.

Som jag har uppfattat det så sker bandagar oftast i någonform med samarbete med SMC numera.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Bankörning!

Inläggav mloren » 2021-12-19/22:11

Ok, tack för svar, då va de lite som jag misstänkte.

Mvh
mloren
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-05-30/08:51

Re: Bankörning!

Inläggav BrooklynS » 2021-12-20/08:58

Hej!

"Riktig" bankörning med oförsäkrade rejshojar, slicks osv ordnas av SMC så det är bara att hålla utkik.

SMC Sport Steg 1-3 utbildning på bana med reggade gathojar och gällande försäkring anordnas också av SMC och är unik i det avseendet att vanliga försäkringen gäller. Något som annars inte är fallet och det kan ju bli väldigt dyrt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bankörning!

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-12-21/09:18

SMC har i grunden två varianter av bankörning:

SMC School kör knix och storbana. På storbana kör vi stegutbildning steg 1-4 och där gäller, och krävs, vanlig trafikförsäkring. En del försäkringsbolag vill dock inte försäkra steg 4 så innan man går en stegutbildning bör man kolla. SMC har en del information på sin hemsida men skall man vara säker bör man kolla med sitt försäkringsbolag. På knix gäller försäkringen, såvitt jag vet.
Orsaken till att en del bolag inte försäkrar steg 4 är att försäkringsbolagen inte vet bättre.
SMC School kör i grunden trafiksäkerhetsutbildning med fokus på hantering av motorcykeln.

SMC Sport kör två steg, steg fem och sex där steg fem är licenstagning och steg sex träning för tävling. Steg fem går man alltså bara en gång. Hojar för SCM Sport följer i princp SVEMOs reglemente, även om man för steg fem inte är så hårda på det. Trafikförsäkring gäller inte men SVEMO har en försäkring som som gäller här. Jag är inte expert på SMC Sport så jag vet inga detaljer men så mycket vet jag att man skall inte ta ut på bana det man inte har råd att förlora. Varje steg sex-dag avslutas med en klubbtävling. SMC Sport handlar alltså bara om att köra så fort det går på banan.

Bakgrunden till SMC Sport är att för ett antal år sen så hade man en del problem med folk som bara ville rejsa och inte var intresserade trafiksäkerhetsutbildning. Steg 4 kunde då bli lite "rörigt". Då skapade man SMC Sport och övertygade dessa vildhjärninor att det var där dom skulle köra. Det funkade väldigt bra och SMC Sport är en succe och SMC School slipper de värsta vildhjärnorna.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst