Starta under vinter

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Starta under vinter

Inläggav Kenneth Knutsson » 2022-01-10/13:59

En undran hur gör ni?

min 1250 står i mitt kallgarage med underhållsladdning.
startar ni upp er mc något gång under vinter och låter den nå arbetstemperatur.

Bor i skåne så blir normalt inte gätte kallt.
Kenneth Knutsson
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2021-10-25/10:23

Re: Starta under vinter

Inläggav BmwMats » 2022-01-10/14:04

De fordon som jag INTE använder under vintern underhållsladdar jag en till två gånger i månaden med en Ctek laddare och relevant laddningsparameter beroende på batteristorlek.
Jag drar även runt motorn någon gång då och då, lägger i 5'ans växel (högsta växel) och drar runt bakhjulet så alla delar får röra sig lite.
Undviker att starta dom så kondens bildas i avgasrör och ljuddämpare (rostrisk).

Så gör jag, men det finns många andra sätt också.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Starta under vinter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-10/14:46

Vad jag fått höra av kunnigt folk stämmer med Mats råd. Det handlar dessutom om mer än kondens etc i avgassystemet. En förbränningsmotor mår bäst av att gå med last - vilket aldrig blir fallet, om man startar den då och då och låter den gå på tomgång en stund. Sådant är kontraproduktivt!

De kunniga råd, som jag fått genom åren, har varit samstämmiga: Sista körningen för säsongen skall göras så, att motorn blir ordentligt varmkörd. Därefter låter man bli startknappen, tills det är dags för första svängen nästa säsong. Det rådet har jag följt i sjutton år - och aldrig haft skäl att ångra.
(På en förgasarmotor bör dessutom flottörhusen tömmas inför vintervilan.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst