Förankring MC lyft och rullbart

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Förankring MC lyft och rullbart

Inläggav Vertice » 2022-05-27/20:57

Har börjat skruva ihop Hawk lyftbordet och allt fungerar bara bra.
Planen var att ha lyftbordet lite portabelt i garaget, trångt så det förslår på vintern. Lite för tungt för att lyfta omkring med skoter dolly.

Nån som har nån bra ide?
Var inne på stödhjul med gängad tapp men de jag hittat lokalt tål inte så många kilo, speciellt inte om jag kör upp en MC.

Bara hitta gängad stång med typ IKEA golvskydd och handtag för golvjustering verkar svårt. Vill justera lyften så att den står helt plant, garagegolvet lutar lite mot avloppet.
Enklast kanske bara en M8/M10 sexkantskruv och mutter underifrån för att få bordet stå stabilt på golvet.

Biltema har 40mm fyrkantstång, vore kanske bra skjuta in för tipprisken?


IMG_8632.jpeg
IMG_8632.jpeg (62.15 KiB) Visad 2614 gånger


IMG_8633.jpeg
IMG_8633.jpeg (98.23 KiB) Visad 2614 gånger


Ser nu att Biltema ett Motorstativ, ganska starka hjul med gängning och vev med golvskydd för justering mot golv. Nått sånt vore bra lösning för stabilitet, justering och rörlighet.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040000
Skärmavbild 2022-05-27 kl. 21.50.30.png


Tips från kreativa forummedlemmar!
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Förankring MC lyft och rullbart

Inläggav F800åkare » 2022-05-27/21:35

För höjdjustering dessa. Den klenaste M8 klarar ca 700kg belastning. Per styck.

https://www.maskindelen.se/category/stal-m-glidskydd

För att göra den ev lite mobil med hjul så tror jag mest på att svarva dessa själv och sätta fast med 10.9 bult och göra brickor i nylon på var sida om hjulet för att få glid, material finns hos samma firma.

Behöver du hjälp kan jag svarva dom möjligtvis.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Förankring MC lyft och rullbart

Inläggav Vertice » 2022-05-29/20:18

F800åkare skrev:För höjdjustering dessa. Den klenaste M8 klarar ca 700kg belastning. Per styck.

https://www.maskindelen.se/category/stal-m-glidskydd

För att göra den ev lite mobil med hjul så tror jag mest på att svarva dessa själv och sätta fast med 10.9 bult och göra brickor i nylon på var sida om hjulet för att få glid, material finns hos samma firma.

Behöver du hjälp kan jag svarva dom möjligtvis.


Det löste sig lite provisoriskt med M10 sexkantskruv, när allt kom upp några millimeter står allt stabilt.

Tänkte om man sänker ribban lite så går det snabbt sätta på hjul om bänken bara ska rullas ut/in och sedan sexkantskruv för eventuell justering mot golvet för tung last. Gick smidigt bara använda kofoten lyfta upp några centimeter.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Förankring MC lyft och rullbart

Inläggav BmwMats » 2022-05-30/13:58

Kul, ser att du har skaffat exakt samma lyft som den jag köpte för ett par år sedan. Även Biltemas motorstativ. Exakt samma varianter.

Har riggat upp en BMW K75 motor i detta motorstativet inför turbokonvertering, fungerar finfint att hänga upp en motor på detta sätt, dock kunde själva lagringen för den genomgående axeln varit lite mer precis så att det vore lättare att rotera den upphängda motorn.

Hawklyften har jag modifierat på tre sätt:

- Den medföljande stickproppen för 220V var av en annan variant än den vi har i Sverige, så jag fick byta den till Europeisk modell. (minsta problemet).

- Elspärren som går in för att spärra vid upplyft motorcykel gick inte in per automatik, så jag monterade en manuell strömbrytare som jag aktiverar då jag vill sänka lyften, annars är den spärrad kontinueraligt.

- Uppkörningsrampen skrapar i garagegolvet och hjulen når inte ner till golvet, så jag flyttade hela hjulaxeln något längre bak/ner på rampen så hjulen tar i golvet mycket tidigare när man sänker ner lyften.

Små irriterande missar på en annars mycket trevlig MC-lyft.
(P.S. Har inte fixerat den i golvet, men det kanske skulle vara behövligt för säkerhets skull. Står rätt bra ändå med upplyft hoj tycker jag).

Vill du ha mer info eller bilder på modifieringarna så får du höra av dig. ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst