Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Inläggav Peter Nordlund » 2022-06-09/14:14

Hej

Jag får inte till det...

Jag har köpt denna från Claesson Motor "BMW Rear bag, Black Collection, small"

med denna instruktion Bild

Och jag begriper inte hur jag skall fästa spännbanden...

Under väskan finns en rem som man glider över "pakethållaren" och den trycks alltså på bakifrån och framåt, enkelt.

Sedan skall 4 st lika danna spännremmar användas och där tar det stopp, för mig helt obegripligt hur dom skall fästas...
2 har konstruktion med 2 metallkrokar i vardera ände och spännfunktion mitt på
2 har konstruktion med plastkrok i ena änden och sydd-ögla i andra

Bild

Om man kollar på instruktionen bild 1 så trär man på väskan? Check!
men sen då? bild 2 visar ju antagligen hur man placerar väskan på passagerare platsen och DÅ behöver man 4 remmar, men jag vill fästa den i läge enligt bild 1......hur i helv...

Har talat med Claessons 2 ggr och ingen där har jag ännu talat med som faktiskt satt fast den så nu åker jag till jobbet med ryggsäck och känner mig dum :oops:

Någon som kan förklara för mig hur och VAR på hojen jag skall fästa den? jag hittar så klart fästena där krokarna kan sitta på väskan men inte var och hur andra änden skall fästats på hojen.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-09/14:44

Du har mail - två foton.
Jag har den tidigare Softbag, så monteringen är kanske inte precis likadan. Men det kan ge dig en idé.
Hör av dig, om du fortfarande inte får ihop det.
Jag är upptagen ett par timmar framåt, men sedan så ...
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2022-06-09/18:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Inläggav Peter Nordlund » 2022-06-09/16:15

*Edit*

Det ingår 6 remmar inte 4, där 4 är med plastkrok och 2 metall och grövre.

Nåja som Bror skrev har jag testat och jag antog att det skulle vara en "smartare" konstruktion, nått listigt klickfäste eller liknande och inte en ögla igenom ramen.

Nyss ringde Claessons tillbaka 3 snubben och han hade heller aldrig monterat denna serie väskor "bara" Kriega och antog att det var likande, där har man 4 remmar.

Men såhär gjorde jag och får då anta att det är "rätt" sätt

Bild

och

Bild

Om detta ovan är rätt så har jag övertänkt lösningen... :shock:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-09/18:17

Precis. Har du kollat längden på de fyra remmarna? Rimligen två par. Ta de kortast möjliga, så har du mindre, som fladdrar. Behåller du remmarna på bilden, kan du lossa dem någon decimeter, dra överskottet tillbaka genom remöglan nere vid packväskfästet och sedan tighta till igen. Det minskar också fladder.

De två remmarna med metallspännen används nog enligt "Bild 7" i den anvisning, som du lagt in i första inlägget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-06-10/01:44

Jag hade en liknande fråga förra helgen.
Så här fäste jag väskan med fyra remmar efter jag kom på att det var nödvändigt att dra remmen genom öglan:
bild.jpg
bild.jpg (214.11 KiB) Visad 2999 gånger


Satt fast bra, stoppade samtliga potentiella väskrörelser, och höll även under längre "misstag" då farten överskred motorvägsfart + moms.....
bildaa.jpg


Dessutom skyddade jag "fästpunkterna" och närliggande lackerade plastbitar med svart eltejp.
Jag vet av erfarenhet att den svarta matta färgen BMW använder på metalldelarna väldigt lätt slits ned av remmar, gnagande väskor, och dylikt.
Under varje vinterförvaring så har det alltid blivit omlackering av diverse metall- och plastbitar för min del.
Förhoppningvis slipper jag det kommande vintersäsong med lite skydd från eltejpen....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur montera? BMW Rear bag, Black Collection, small

Inläggav doolar » 2022-06-21/12:08

Jag har en likadan väska - och en R1200RS. Jag drar remmarna runt väskpiggen och handtaget, som Måns ritat upp på bilderna. Då får jag fästpunkter längre ifrån väskan. Överbliven rem samlas under kutsen. Jag använder bara två remmar, väskan kan inte komma så långt med två och remmen under pakethållaren.
doolar
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2021-02-07/10:55


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst