Placering av kamera ?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Placering av kamera ?

Inläggav BmwMats » 2022-12-01/17:25

Hej på Er !

Har tidigare haft min GoPro 3 monterad fram på framkåpan på motorcykeln, men det påverkar bildkvalitén då den inte har någon form av bildstabilisering, varvid bild och film blir lite lidande pga det.

En del förare använder någon form av hjälmfäste eller möjligen en hållare på styret för sina kameror, vilket rekommender Ni som använder kameran under färd ?

Är det GoPro som gäller fortfarande, eller finns det bättre modeller som fungerar bra på hojen under körning ?

Kommentera och skriv gärna vad ni har för erfarenheter eller tips.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Erik Nilsson » 2022-12-15/22:10

Hade tidigare en gopro 2 och känner igen fenomenet du beskriver och tyckte då hjälmfäste fungerade bäst av det jag testade då.
Men har nu en Gopro 7 black som jag nyttjat lite i år.

Inga jätteupphetsande filmer och "fel" märke på hojen.
Hero 2 med hjälmfäste:
https://youtu.be/7Gr8MvPcyaQ
Men här hade jag 7an i hemmaprintat fäste på kraschbågarna runt ringen:
https://youtu.be/pdO0jg7ZhyI

Och här testade jag 7an med "chest mount"
Tycker dock det fungerar lite sisådär med instrumentering och kåpa som skymmer för mycket vid sittande körning.
https://youtu.be/y0isCTN1xOo

(OBS filmerna håller på att bearbetas och påstås vara en timme kvar tills de finns tillgängliga i HD, men då sover jag :) )

Jag undviker gärna kameran på hjälmen med hänsyn till risker vid ev. olycka.
Men med hänsyn till att den inbyggda bildstabilisering i gopro bara verkar bli bättre och bättre tror jag hojmonterat på något vis är melodin för min del framgent.
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Peter Nordlund » 2022-12-16/07:54

Hej Mats

Jag är en som skulle "vilja" lära mig att ta film och redigera den till en hyfsad snutt, men efter flera år så får jag inte till det.
Har testat hjälmfäste, fäste på styret och en så kallad chest mount (Gopro 2 olika modeller)

När jag testade montering på hjälmen (på sidan av hjälmen) så var fördelen att jag kunde vrida huvudet under körning och fokusera på det som hände runt omkring jämfört med en fast kamera som ofta bara filmar vägen rakt fram.
Men bilden blev väldigt rörig/rörlig så det är jobbig för någon annan än mig själv att titta på.

På styret funkade den ok men blev lite skakig och fick med en stor del av hojen (styret och instrumentering) som också sabbar för den som eventuellt tittar på den, men mycket bättre än att ha den på hjälmen ur just säkerhetsaspekt som Erik skriver.

Bröst/Chest montering hade jag när jag körde lite Vespa i Stockholm och den vart ok beroende på hur hojen skymmer bilden?
https://youtu.be/EsHGmIQhNEo

För att ta frågan vidare så skulle jag säga att OM du är intresserad av att filma från hojen så hittade jag en kamera som faktiskt överraskade mig i hur bra den blivit sedan den först kom, DÅ tyckte jag det var en gimmick mest men nu gör den nog det jag är ute efter.

Insta 360 x3
Jag tänker den som att man får miljön och händelserna i focus men inte en 100% super bildkvalité

Om du orkar 8 min så är detta en bra genomgång av vad den är till för.
https://youtu.be/H8PLt4lG-tY

Jag har sett några av dina filmer med drönare osv och du verkar ju ha bra koll på detta redan så säkert ingen nyhet, men mina 10 öres erfarenheter.
Den ger inte topp
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-12-16/09:14

Jag fick för länge sedan två ganska handfasta råd som jag har följt sedan dess. När jag sedan tittar på vad proffsen gör så är filmer i princip uppbyggda efter dessa två regler.

1. Tänk stillbild, använd filmkameran på samma sätt som en stillbildskamera. Detta kan naturligtvis ske i editeringssteget när man klipper. Men ett avsnitt skall berätta på samma sätt som en stillbild, fast med rörliga bilder. Dvs om du skall ta en bild på en kyrka så låt den ligga i fokus och låt människor som rör sig i bilden bli sekundära.
2. 7 sekunder är basen för en bild, dvs byt klipp var 7 sekund, i snitt, så blir det liv och rörelse i filmen. Nästa gång du kollar på ett TV program av typen inspelad film/serie så räkna långsamt med takten 1/s så ser du snart vad jag menar.

Nu är inte regeln att allt skall vara exakt 7 utan man kan blanda lite så något blir kanske 3s och något går upp mot 10s. Längre än så och det börjar bli tråkigt. Kör man med lite längre bas, exvis 8 eller 9 s i snitt blir berättartempot långsammare och det är naturligtvis helt ok.

Och givetvis så kunde genier som Bergman göra lite vad han ville med hållpunkter som detta och få det perfekt ändå. :D :D

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Placering av kamera ?

Inläggav BmwMats » 2022-12-16/18:26

Erik Nilsson skrev:Hade tidigare en gopro 2


Tack för info Erik !
Intressant att se dina filmer. Tack !

Peter Nordlund skrev:Hej Mats
Den ger inte topp


Kul att se Peter, mysig skoterfärd i Sthlm.
Insta 360 verkar kul, har du en sådan eller bara länkat till den ?

Magnus Brobeck skrev:Jag fick för länge sedan två ganska handfasta råd som jag har följt sedan dess. När jag sedan tittar på vad proffsen gör så är filmer i princip uppbyggda efter dessa två regler.


Rena rama foto/filmskolan detta. Tack Magnus :-)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-16/19:08

Magnus Brobeck skrev:Och givetvis så kunde genier som Bergman göra lite vad han ville med hållpunkter som detta och få det perfekt ändå. :D :D

Liksom Alfred Hitchcock. Undrar, vad han skulle kunna ha gjort av en hojfilm. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Peter Nordlund » 2022-12-16/20:01

Kul att se Peter, mysig skoterfärd i Sthlm.
Insta 360 verkar kul, har du en sådan eller bara länkat till den ?


Jag har inte en 360 men OM jag skulle börja filma igen så är den lite intressant, mer en typ av kamera som skulle passa mig får jag för mig, men så skall man redigera och där snubblar jag, har inte nog intresse och driv att lära mig. så nej det blir nog ingen kamera, vi får se om det blir hoj åka överhuvudtaget nästa år.

Det är kul att du hittar saker du tycker är spännande och lär dig och kommer vidare!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Placering av kamera ?

Inläggav BmwMats » 2022-12-16/23:50

Peter Nordlund skrev:...jag, har inte nog intresse och driv att lära mig. så nej det blir nog ingen kamera, vi får se om det blir hoj åka överhuvudtaget nästa år.
Det är kul att du hittar saker du tycker är spännande och lär dig och kommer vidare!


Det är väl klart att det blir lite hojåka, eller åtminstone så får man ju laga efter läge och hitta på något snarlikt.
Såg prislappen på 360 kameran, huuuuu... :D

Annars hade det varit en trevlig resekamrat på turen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Placering av kamera ?

Inläggav enhjuling » 2022-12-17/16:27

Man kan ju ha med sig en fotograf.
fotograf.jpg
fotograf.jpg (95.05 KiB) Visad 4496 gånger

Då har man ju nån att fika med också.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Placering av kamera ?

Inläggav BmwMats » 2022-12-17/18:23

enhjuling skrev:Man kan ju ha med sig en fotograf.
Då har man ju nån att fika med också.


Detta låter ju mycket bättre, men då tror jag att jag hellre tar med någon utan en massa skäggväxt på hakan, det räcker med det jag har... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Erik Nilsson » 2023-01-04/09:57

BmwMats skrev:
Peter Nordlund skrev:...jag, har inte nog intresse och driv att lära mig. så nej det blir nog ingen kamera, vi får se om det blir hoj åka överhuvudtaget nästa år.
Det är kul att du hittar saker du tycker är spännande och lär dig och kommer vidare!


Det är väl klart att det blir lite hojåka, eller åtminstone så får man ju laga efter läge och hitta på något snarlikt.
Såg prislappen på 360 kameran, huuuuu... :D

Annars hade det varit en trevlig resekamrat på turen.

Sent återinhopp i tråden men ja.
360-kameror är kul!
Redigeringen av dom blir dock ytterligare en dimension krångligare och jag vet inte om det var problem med min kamera eller dator, men när jag provade en gopro fusion tog över en halvtimme för min dator att rendera det till 12 sekunders normalt klipp.

Men man kan få fräna vyer och så så klart!
Jag bestämde mig snabbt för att byta bort den.
Men som sagt möjligt att insta har bättre mjukvara eller att det fungerar bättre på en vassare burk (jag har en stationär burk med i5-7400 på 3GHz, 16Gb RAM och ett Geforce 1070Ti)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Placering av kamera ?

Inläggav BmwMats » 2023-01-04/10:43

Intressant iakttagelse Erik. Tack !

Tyvärr har jag inte någon kläm på vad det är för specifikationer på min burk, då det var en budgetmaskin av enklare sort jag införskaffade färdigkonfigurerad då min tidigare maskin med i7 processor trilskades.
Får ta och leta fram information om den vid ett senare tillfälle.

Håller på lite med videoredigering med MC-filmer och drönarflyg, men som du säger så tar det en mindre evighet för några sekunders film, för att inte tala om att ladda upp dessa på nätet, det tar två evigheter för 30 sekunders titt.

Tack för ditt inlägg, det finns mycket att fundera på innan man slår till och väljer något förstår jag.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Placering av kamera ?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2023-01-08/22:02

Jag har provat olika kameror och kameraplaceringar under flera år på mina långa resor. Med batteridrivna kameror har man ofta problem med att batteriet är dött, när ngt verkligt spännande är å färde! Virbkameror går att ansluta till eluttag, emedan de GoPro jag haft inte varit anpassade för det. För en dags filmning krävs minst 4 batterier, eller att man löpande laddar batterier i tankväskan och ansluten till eluttag.
Att ha kameran fästad på hjälmen ger kanske mer levande filmsekvenser, men kan också bli "virriga" och i starkt behov av redigering. Bloggare har oftast kameran och microfonen på hjälmen. Jag upplever att hjälmen blir tung och tröttande under långa körpass. Speciellt om man har kameran fästad uppe på hjälmen.
Förutom att filma tar jag också mycket stillbilder under färd, vilket gjort att jag testat ett par olika metoder. Den ena är att ha GoPro på styret och använda den till både film och stillbild med hjälp av en remote controll. I andra fall har jag haft en separat äventyrskamera kamera på styret för stillbildsfoto. I det senare fallet ökar problemet med batteridrift, eftersom man måste ha två olika batteriladdare igång under färd. Skall man ta stillbilder krävs att kameran är igång hela tiden, vilket tär på batteriet.
Jag har testat med att ha filmkameran monterad på styret (rammount) eller på fäste framtill på motorcykeln. Det senare kräver remote control, vilken ibland kan vara irriterande svår att koppla till kameran, och också kräver laddning! Under en tid använde jag bara GoPro fästad på styret, utan elkoppling, och tog både film och stillbild. GoPro tar utomordentliga stillbilder, och är möjlig att styra mellan film o bild under färd.
Sedan gick jag över till Innovv K2, en DashCam som filmar i 2K framåt och 1028 med bakkameran. Arrangemanget var ganska bra, men krävde fortfarande en stillbildskamera på styret. Då bytte jag till Innov K5 som kan filma i 4K fram och 1028 bak, men som har en enkel remote control med vilken man kan utnyttja framkameran till stillbilder. Kontrollen medger också att man under färd väljer ut filmsekvenser som skall sparas i särskild fil. Innov K5 är ansluten till motorcykelns elsystem och startar när man startar motorcykeln och vid stopp så länge canbussystemet är på. Framkameran har jag fästad vid höger blinkers och svagt riktad mot vägens mitt. Anledningen till att jag monterat kameran är på höger sida, beror på att luckan till minneskortet sitter på kamerans högra sida och blir mer lättåtkomlig med den monteringen.
Detta arrangemang ger mig bra videofilmer och stillbilder från hela dagens körning. Vid dagens slut tar jag ut minneskortet från kameran och flyttar intressanta filer till separat hårddisk eller dator. K5 och filmning i 4K kräver ett snabbt minneskort på över 500 Mb. Filer som lämnas kvar på minneskortet raderas efterhand nya filmer kräver plats.
Någon kanske tycker att filmning från fast videokamera ger trista filmer, men så länge man inte bloggar och lägger egen röst till filmen, tycker jag K5 ger utmärkta filmer. Vibrationsdämpning och fotokvalité är bra, och jag har garanterat filmsekvenser från hela dagens körning. Sekvensernas längd går att ställa från 2 min och uppåt. Jag filmar mestadels i 2-minuterssekvenser. Kamerans inställningar styr man genom en speciell app i telefonen. En finess med Innov K5 är att man kan köra filen i ett speciellt program, där skärmen är delad. Den ena delen visar filmen och den andra delen en karta där motorcykelns position visas under filmningen. Hur ofta har man inte undrat VAR man tagit en film? Med Innov K5 är det problemet löst! Innov K5 har också en separat microfon med lång kabel, så det är fullt möjligt att ta in den i hjälmen och lägga på egen röst under färd!
Lars-Erik Holmberg
"luttrad filmare"
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Placering av kamera ?

Inläggav BmwMats » 2023-01-11/19:11

Lars-Erik Holmberg skrev:Jag har provat olika kameror och kameraplaceringar under flera år på mina långa resor...
Lars-Erik Holmberg
"luttrad filmare"


Stort tack Lars-Erik för dina iakttagelser och funderingar kring dom olika kamerorna.
Har enbart fotograferat och filmat med min äldre GoPro med fjärrkontroll på styret (kameran var placerad på kåpglasets främre del) med hyfsat resultat, dock mycket skakningar då kameran saknade nödvändig stabilisering.
Även bildkvalitén är mycket usel (enligt egen tycke och smak), men har väl blivit bättre med åren och antal modeller som dom tillverkat.

Ber att få återkomma i tråden när jag funderat färdigt och kanske fått till något bättre arrangemang och eventuellt ny kamera för kommande längre turer.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst