Christian Krog-Jensen skrev:Hej Ny på forum men medlem sedan många år. Jag har kört superfina älskade K1300S motorsport i många år , super hoj. MEN behöver en vinterhoj, krånglar mig igenom köerna på essingeleden från söderort till norrort, för tungt/dyrt om man kör i kull med den stora hojen. Tänkte köpa en lättare o såklart kikat på andra märken med som gamla Yamaha halvcrossar o KTM 390, men kanske G310 GS kan vara nått eller G310R. GS känns mer rätt av de två men det sägs att den är väldigt mjuk i fjädingen - erfarenheter här? Kan man strama upp speciellt framdämpare/byta gaffel? eller bara leva med det. JA jag är en av dem som ligger mellan filer o krågnlar lite på essingeleden för att komma förbi alla plåtburkar. Hojen kommer köras vid sämre delen av året o kanske enstaka grus åk. Har också hört att det är mycket vibrationer i den motorn över vissa varv, erfarenheter? mvh/Christian
Måns Ulveståhl skrev:BMWMats kommer strax och ger dig all önskvärd info.
Christian Krog-Jensen skrev:Hej Ny på forum men medlem sedan många år...
Christian Krog-Jensen skrev:Hej Tack för svar Mats och andra kloka, jag lade detta i Mats G310GS tråd, men kanske inte andra som upptäcker mina funderingar då? lite forum nybörjare, blev båda ställen.
Grattis till hojen Mats!
...
min finansminister är informerad om billigare begagnad...vad det nu innebär.
fasen så svårt det här/Christian
Christian Krog-Jensen skrev:Så vart det iallfall en begagnad G310GS, handpenning lagd, hämtar måndag.Nu startar planen/shopping för ändringar, blir kul....
Christian Krog-Jensen skrev:Sen är de ju på klena motorsidan, så vet ej om nån typ a dynojet/annan lätt optimering kan vara på sin plats.
Christian Krog-Jensen skrev:Tack, hojen hämtad på släp, blev låång tur från huddinge till älmhult tor. samma dag med släpet. Bara kört kort där nere, gatorna hemma i Huddinge har varit täckta med isskorpa..men nu bärjar det bättra sig. Har int tagit egna bilder ännu.
Det satt oxford handtagsvärme, styrhöjare på den, även vindsskärmen kändes intialt ok.
Skall beställa helsystem nu! Men funderar sitter ju lambdasond/O2 sensor på orginal röret - tänkte man kunde strunta i den omman byter hela systemet - funkar det?
(har ingen svets att svetsa på mutter för nytt fäste) - går hojen dåligt då?
ock beställa handtagsskydd med nån tvåpunkts infästning för "galgen" - lite skydd. tänkte barkbuster kåpor o ram.
Sen tycker jag inte växelväljare/fotpinne på den sidan har vidare bra position/vinkel, lite trångt för stora fötter, upplevde jag, tror inte det finns nån justeringsmöjligheter på min hoj...där behövs tips?!
Bromspedalen funkar, inte så liten, men klart fick gärna vara lite större - har dock inte bra grejer hemma att göra snygg egen variant..sett billigt på fruugo från kina, men där vet man ju inte vad man får för konstigt.
Sista service på hojen för dryga året sedan, men har knappt kört, men tänkte åka förbi BMW o köpa olja/filter -
Rally Raid låter bra som du/andra nämnt, men numera är det tull + moms från england, finns det inget i tyskland/italien som bra pris?
Skall fota lite egna bilder allt eftersom
Christian Krog-Jensen skrev:...
Det med drevning, som du också skrev tidigare vill jag nog prova, du köpte på BMW om jag minns rätt från nån kommentar (har de sådan på lager eller beställde du i förväg?) - trevligt få ner varvet! MEN blir den inte ännu klenare på låga varv!
Ser fram till att få börja pula lite, lite kallt i garaget bara, men man får jobba sig varm
BmwMats skrev:Verkar vara ett problem med läckande gaffeltätningar på många hojar.
Upplevs nästan som att det borde gå att få till bättre saker som håller, men det är kanske en bättre affär för tillverkaren att få in ägarna av defekta hojar och reparera dessa för stora pengar.
Trevligt dock att du fick ordning på kallstartsproblemet med hjälp av en mjukvaruppdatering.
Gjordes den av en BMW-verkstad ?
Kostnad eller via Goodwill ?
/BmwMats
Christian Krog-Jensen skrev:@Mats
Kallstart problement tog de på goodwill, förra ägaren hade inte updaterat mjukvaran (torts servad på motorrad center i sydsverige). Det gjordes på Motorrad i Upplansväsby, snällt av dem. Sen tror jag även nytt helsystem med mindre mottryck, mer lättflytande olja (nya BMW rekommendationen), bytte ju också batteri (men det i sig hjälpte ju inte alls, provades först).
Ja verkar dåliga de där tätningarna i framgaffeln, blev aningen bättre med rensing, men kommer bli tvungen ta lossa gafflarna o köra till nån verkstad o byta packningar - tveksam om jag vill pilla med det själv? Aldrig provat rädd att inte få ihop sakerna rätt.
Ja frågan är också, är det bäst köpa BMW orginal tätning o damskydd?? de som satt där verkar ju inte super bra på denna hoj. Kanske finns det nån annan säljare/producent med bättre kvalitet, input välkommet?! /Christian
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst