Christian Krog-Jensen skrev:Tack, hojen hämtad på släp, blev låång tur från huddinge till älmhult tor. samma dag med släpet. Bara kört kort där nere, gatorna hemma i Huddinge har varit täckta med isskorpa..men nu bärjar det bättra sig. Har int tagit egna bilder ännu.
Det satt oxford handtagsvärme, styrhöjare på den, även vindsskärmen kändes intialt ok.
Skall beställa helsystem nu! Men funderar sitter ju lambdasond/O2 sensor på orginal röret - tänkte man kunde strunta i den omman byter hela systemet - funkar det?
(har ingen svets att svetsa på mutter för nytt fäste) - går hojen dåligt då?
ock beställa handtagsskydd med nån tvåpunkts infästning för "galgen" - lite skydd. tänkte barkbuster kåpor o ram.
Sen tycker jag inte växelväljare/fotpinne på den sidan har vidare bra position/vinkel, lite trångt för stora fötter, upplevde jag, tror inte det finns nån justeringsmöjligheter på min hoj...där behövs tips?!
Bromspedalen funkar, inte så liten, men klart fick gärna vara lite större - har dock inte bra grejer hemma att göra snygg egen variant..sett billigt på fruugo från kina, men där vet man ju inte vad man får för konstigt.
Sista service på hojen för dryga året sedan, men har knappt kört, men tänkte åka förbi BMW o köpa olja/filter -
Rally Raid låter bra som du/andra nämnt, men numera är det tull + moms från england, finns det inget i tyskland/italien som bra pris?
Skall fota lite egna bilder allt eftersom
Picture1.png
Picture3.png
Kul Christian !
Rackarns trevlig färgkombination på din 310 !!!
Tycker mig känna igen den...
Det lustiga är att jag funderade på just exakt denna hoj också när jag såg den på annonsen på Blocket, men det var lite för långt att åka även för mig tyckte jag.
Vet ytterligare en person som var sugen på just din hoj när den låg ute till försäljning, så Grattis att du fick tag i den före denne personen, då det verkar vara kraftigt sug på just mindre GS-hojar nu !
Vad gäller avgasrör och ljuddämpare/katalysatorer så har jag aldrig bytt något sådant under mina år, då jag kanske inte vet bättre, eller så har jag varit nöjd med original som man vet fungerar.
Vågar inte gissa vad som händer om man börjar experimentera med sonder och liknande för avgasreningen. Kanske kan bli dyrt att åtgärda om det fallerar ?
Handtagsvärmare ÄR underbart, jag monterade ju original BMW på min hoj, men har Oxford värmehandtag på flera andra hojar som jag är mycket nöjd med, så du bör bli nöjd med dessa.
Styrhöjare är på min önskelista också, även om jag kanske inte är så lång så det skulle behövas egentligen, men jag tror och har läst att det kan behövas om man aktivt står upp och kör mycket.
Vindskärmen på G310GS ÄR alldeles för liten om man skall använda hojen som brukscykel eller åka lite längre, åtminstone enligt eget tycke.
På min satt en PUIG-ruta av högre modell som jag anser även den vara lite för kort, men det är ju mycket personlig preferens vad man tycker är "lagom" högt för att skydda från blåst och fartvind.
Barkbuster lär ju vara rejäla och gedigna, har själv bara BMW's plastskydd och dom är inte så kraftiga, vilket medför att jag kommer att bygga om dom själv om jag inte finner några andra till rimligt pris.
Växelväljaren går LÄTT att justera, det finns en justerskruv som sitter på växelväljarstången alldeles vid fotpinnen som går till växellådan, det är bara att lossa två muttrar och vrida denna justerstång tills önskad höjd på växelväljaren passar din stövel/sko.
Mycket enkelt att justera detta !!!
Bromspedalen är också lätt att tillverka, däremot finns olika meningar och smaker om denna konvertering till en större platta så som jag gjort, men det är nog mer upp till var och en att prova och testa vad som känns rätt.
Min hoj var nyservad strax innan jag köpte den begagnad, men olja och filter är inga konstigheter att byta, då det är det mest elementära att byta på dessa hojar, kan inte bli enklare att byta själv.
Testa att söka på Youtube.
Innan du köper något och konverterar till Rally Raid eller liknande företag gällande fjädringen, provkör först och känn efter. Jag upplever fjädringen fram som fin för min typ av körning, kanske beroende på att jag hittills bara kört asfalt.
Börjar man köra aktivt på grus och ute i naturen så kanske man önskar någon förbättring, men det lär jag ju själv märka om/när jag ger mig ut i spenaten själv.
Än en gång - Grattis Christian till en rolig hoj, dessa känns undervärderade och man får MYCKET hoj (även om den är liten) till en hyfsad peng.
Den är otroligt lättkörd och inspirerande att köra, det är dock två saker att ha i huvudet, den kräver lite gas i startögonblicket vid igångkörning för att man inte skall få "kärringstopp" då det inte finns mycket till svänghjul = lätt att få stopp.
Det andra är att den har rätt höga varv vid motorvägskörning, vilket jag inte gillar personligen.
Detta är min första motorcykel med sex växlar, men tycker att BMW kunde ha gjort sexans växel med lite högre utväxling så den hade fungerat som en ren överväxel, men jag åtgärdade det genom att beställa ett original BMW framdrev som jag bytte på mindre än 10 minuter.
Detta drev finns original på vissa andra marknader och har artikelnummer: 33828396375 (17 tänder mot 16 som levereras här i Europa).
Du sänker då motorvarvtalet i runda tal 500 rpm i 110 km/h och får en trevligare utväxling enligt eget tycke.
Drevet kostar i en svensk butik över disk 360 sek vilket jag tycker är överkomligt för denna modifiering som får hojen lite lugnare i högre farter och även sänker bränsleförbrukningen en del vid långkörning.
(men prova själv innan du byter så du får en uppfattning vad jag menar med detta).
Lycka till, ser fram mot att läsa mer vad du tycker och anser om hojen när du väl börjar köra den, samt egna bilder).
Se denna länk här på forumet för bild på själva växeljusteringen:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 16#p260116 (fjärde bilden i mitt senaste inlägg inatt 2023-01-25 kl 03:04).
Mvh BmwMats