Köp dubbade skor!

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Köp dubbade skor!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-13/11:33

Gissningsvis är genomsnittsåldern i klubben över 50 - och skelettet blir skörare med åren.
Slutsats: Om ni inte redan gjort det - köp dubbade skor typ Icebug. Eller se till att ha annat halkskydd.
Jag hade ett sådant inköp på gång, men det hade inte blivit av, när jag halkade och bröt fotleden för en knapp vecka sedan. Som vanligt händer sådant på någon sekund, och man har inte en chans att parera.

Så nu lär det vara gips och kryckor i kanske åtta veckor. Därefter hoppas jag kunna träna upp underben och fotled så pass snabbt, att jag kan köra hoj framåt maj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp dubbade skor!

Inläggav Olof Eriksson » 2024-02-13/16:46

Bror Gårdelöf skrev:. Därefter hoppas jag kunna träna upp underben och fotled så pass snabbt, att jag kan köra hoj framåt maj.


Vi håller tummarna för en snabb tillfrisknande:)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Köp dubbade skor!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-14/10:54

Tack, Olof. Och i den mån ytterligare någon önskar något liknande, tackar jag på förhand.

Det går ingen nöd på mig, men tillvaron är tämligen långtråkig. Man kan ju inte göra särskilt mycket nytta, hoppande på kryckor. På väg hem från sjukhuset - med nygipsad fotled - sade jag till hustrun:
- Du får i alla fall ha mig hemma några veckor framåt.
- Vad nyttar det? Du kan ju inte ens gå ut med hunden. ;)

Tur att det finns böcker, tv och radio.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp dubbade skor!

Inläggav Peter Nordlund » 2024-02-14/13:11

Aj som tusan Bror! jag får rysningar när jag hör "brutit" :shock:
Hoppas du kryar på dig snabbt!

Angående is och halka, kan jag säga att jag älskar att promenera och har så gjort i minst 10 år i Stockholms innerstad, på vintern (vilket sällan är en vinter i mina ögon) så är det halt eller direkt isigt i stans, så för 8-9 år sedan köpte jag mina första Icebug (svenskt företag åtminstone från start) en lågsko med dubbar i Karbidstål tror jag det var, OJ JISSES vilken skillnad det gjorde! helt makalöst.
Och då jämföra jag men en god vän som köpt sådana där man spänner/trår på foten, dom flesta där var billiga men passade mest för korta sträcker, antingen gick dom söner eller åkte av.

Mitt tips bortsett från ATT investera i ovan skodon är att köpa på rea och/eller off-season, köper ofta mina på sommaren och förvarar dom, mina brukar hålla ungefär 150 mil.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Köp dubbade skor!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-02-14/13:13

Tack, Peter! Bra tips med köp på rea/off season. När jag kan gå utan kryckor igen, är nog halksäsongen över i Östergötland. Off season per automatik.
Får man tro deras hemsida, är Icebug fortfarande ett svenskt familjeföretag - i Jonsered utanför Göteborg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Köp dubbade skor!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-02-19/01:30

Snart dags för ett humant nådaskott..... :mrgreen:
Krya på dig Bror!

Själv höll jag på att göra en volt nyligen när nedtrampad snö på trottoaren hade omvandlats till hal blöt is av plusgraderna.
Bambi på is. Det gällde för alla oavsett ålder.
Det blev ett snabbt skoombyte till greppiga vinterkängor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Köp dubbade skor!

Inläggav Birger Larsson » 2024-02-19/15:22

Jag har under många år använt mig av ventilationsskruv. Billiga och lätt att montera eller ta bort.
Birger.
506675-ventilasjonsskrue-elf-a_print_grande.jpg
506675-ventilasjonsskrue-elf-a_print_grande.jpg (27.31 KiB) Visad 622 gånger
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.


Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst