Låsvätska eller inte?

Här lägger vi frågor av typen - Vilken MC skall jag köpa blandat med fiffiga tips och knep

Låsvätska eller inte?

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2025-01-10/18:02

Vid smörjning av torra splines på utgående drivaxeln behövdes slutväxeln tas bort. Denna är monterad svingarmen med två skruvar. Dessa var helt fria från smörja. Den ena är fixerad i ett bottenläge. Den andre brukas för att ta bort spel i sidled. Det justeras med den andra skruven och en låsmutter. Vad jag kan se har man inte använt Locktite eller dylikt. Nu är ju växelhuset upphängt i två små koniska rullager. Jag funderar på att bara använda Locktite på låsmuttern. Någon som har tips ?
CARL-GUSTAV ARVIDSSON

Re: Låsvätska eller inte?

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2025-01-15/18:51

Glömde att tala om vilken hoj det gäller. Det är en äldre K1100 RS som driver min Grinnall. Har letat fram en del underlag för monteringen av växelhuset i svingarmen. Detta hänger bara i två tappar som ska låsas i två gängor i svingen. En tapp justerar ev. glapp i sidled. Låsningen av tapparna göres med Locktite 2701.
CARL-GUSTAV ARVIDSSON

Inläggav Håkan » 2025-01-28/15:29

Hej C-G. Loctite 2701 är lämplig där. Pivotbultarna skall dras med ganska mycket moment, men det har du väl koll på.
Det är inte ofta jag kikar här, brukar inte hända så mycket...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav CARL-GUSTAV ARVIDSSON » 2025-01-28/16:37

Tackar för svaret! Det här är ju en speciell konstruktion, där slutväxeln är ledad i baksvingen. Jag har ryckt och snurrat i hjulet och jag kan inte känna något glapp eller oljud. Hade tillgång till en bra instruktion för hela montaget, med alla moment dragningar. Sedan brukar jag lägga en liten färgklick på känsliga gängor. Då kan man ha lite koll på om något lossnar. Nu väntar bara en testkörning.
CARL-GUSTAV ARVIDSSON

Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat