BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-16/00:42

Hur är kvalitén på G 310 GS ?
Några kända problem, återkallelser, haverier eller onormal förslitning ?

Dom har ju tillverkats några år nu, tillverkas i Indien, men det står ju BMW på dom, så vad kan man förvänta sig av en sådan här motorcykel ?

Någon här på forumet som har eller känner till denna modellen ?

Bränsleförbrukning ?

Tacksam för tips, recensioner och liknande.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/04:20

Är det ingen här på forumet som har en dylik maskin och har lite råd och tips ?
Tar tacksamt emot dom i så fall...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav MichaelWa » 2022-11-17/10:23

Jag hade otur med min G310GS som börja bolma ur sig olja efter ca 10mil, fabriken hade klämt en packning så det blev olja i vevhusventilationen - bärgning och hjälp av Lundgrens i Avesta.
Min var även inne på en återkallelse på chassit, infästningen till sidostödet var för klent men ska va fixad på efterföljande årsmodeller.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav Chresten Nielsen » 2022-11-17/10:36

Du kan prova titta lite på detta forum:
https://www.g310rforum.com/forums/
Chresten Nielsen
Trollhättan
BMW R1200RT - 09
Användarvisningsbild
Chresten Nielsen
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2010-04-27/19:11

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/11:34

MichaelWa skrev:Jag hade otur med min G310GS som börja bolma ur sig olja efter ca 10mil, fabriken hade klämt en packning så det blev olja i vevhusventilationen - bärgning och hjälp av Lundgrens i Avesta.
Min var även inne på en återkallelse på chassit, infästningen till sidostödet var för klent men ska va fixad på efterföljande årsmodeller.


Otur, hoppas att den nu är okej och att du är nöjd med den ! ;)

Chresten Nielsen skrev:Du kan prova titta lite på detta forum:
https://www.g310rforum.com/forums/


Tack Chresten för tipset ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav MichaelWa » 2022-11-17/15:04

BmwMats skrev:
MichaelWa skrev:
Otur, hoppas att den nu är okej och att du är nöjd med den ! ;)


Ja den är inte i min ägo längre men gillade den under de åren ja ägde den, tycker modellen är underskattad.
Det är ju klart den inte har samma kraft & vrid som de stora GS modellen, dock så är den en trevlig maskin på landsväg även i högre fart - motorväg är inte rolig med någon mc.
Samma lika även på grus där den är trevlig att fara runt med, det jag kommer ihåg va att jag tyckte bromsen tog dåligt i början. Den behövdes "köras in" innan den tog bra och de krävde några mil, jag kommer inte ihåg va den drog i bränsle men med min körstill va den snål.
Den är hög när man ska på den, sadelns utformning gör att den är HÖG men på plats så är den helt okej.
Något jag ångra att jag inte gjorde direkt va att byta avgasröret, blev nytt helsystem och det gjorde mycket för vridmomentet - blev mycket trevligare att köra på de lägre registret. Jag monterade även Bmw diodblinkers runt om på min för att de är snygga, saknade jag något så var det värmehandtag annars super nöjd med den.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav MichaelWa » 2022-11-17/15:10

BmwMats jag hittade att jag skrev detta i en tidigare tråd om 310:an:
"Ska försöka få till något om G 310 GS:n men vet inte vad jag ska skriva, gillar hojen skarpt men kan inte komma på varför men kört fler mil än på många år :-)
Har läst att flera haft synpunkter på bromsarna och de va oxå min första "Oj vad dåligt det bromsar" men åtminstone mina bromsar behövde köras en ganska bra stund. Detta är inget jag tänker på idag vid turerna.
Även läst att det varit svårt komma iväg på ettan och detta tycker jag oxå va mer bekymmersamt innan hojen fått några mil, klart den surrar på ettan men resten av växlarna är Ok.
Tycker de lyckats bra med att få till ett bra vrid/register i hojen trots bara 310cc
Det är klart det märks det är lilla GS:n man kör när man försöker hänga på kompisarna mellan trafikljusen, spelar ingen roll hur mycket jag varvar så blir jag efter men när farten på landsvägen är stabil så hänger man med resten av hojarna och det funkar även på motorväg. Dock inte så roligt men det går men roligare på lite kurvig landsväg men det gäller nog de flesta mc.
Den lilla kåpan passar mig på 178cm bättre än tex GS1200L/C kåpan och jag har det bättre bakom styret, dock gör boxern att man inte blir så blött om fötterna som man blir på denna i regn :-)
Lätt att hantera både på grus & gata och drar närmare 0,2xl/mil oavsett hur jag busar med den, dock är den hög att kliva av/på men när man sitter där har jag inte den känslan att jag inte når ner.
Då G 310 GS kostar 60000:- ny så blir ju alla tillbehör dyra så tog till september innan jag köpte något, blev Bmw diodblinkers och ett avgasrör från RallyRaid UK. Det nya systemet gör verkligen underverk på den lilla GS:n och det borde jag köpt långt tidigare då det blev en helt ny hoj.
Ett tillbehör som jag fortfarande väntar på är Bmw värmehandtag men dessa ska nu ha kommit enl.uppgift."
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-11-17/15:13

Vi hade en G310R, inte GS med andra ord, i familjen några år när yngste sonen "bara" hade A2 behörighet. Den körde han ca 700 mil på och det var problemfria mil. Stödet har någon nämnt tidigare men det var ju kort och gott en kampanj ism service så det var bara det att man fick dricka en extra kopp kaffe i väntrummet.

Jag och Axel var ute och åkte på våra semesterturer så många av de 700 milen körde vi tillsammans. Jag på min 1200GS och han på 310R och jag upplevde aldrig att jag behövde hålla igen för att han skulle hänga med. Aldrig.
Sen är det ett faktum att han vägde 70 och jag 106 på den tiden men .... :D

Priset är ju helt annorlunda än vad en fullstor boxer kostar och det är naturligtvis så att det är inte samma sak som man köper. Det säger sig självt 60k vs 230k eller vad nu nypriserna är på en 310GS och en 1250GS ger olika maskiner. Men jag anser det vara en mycket bra maskin och den är en riktig BMW i tänket.

När vi köpte den så var alternativet en KTM 390 Duke tror jag den heter och KTM hade på papperet siffror som var mycket bättre, exvis 47 hästar mot BMW 34 osv. Men precis som när jag första gången gick från en 100 hästars Suzuki 1100 och provkörde en K100RS så insåg jag att det är inte siffror på papper utan verkligheten som gäller. Där står sig maskinen bra, den KTM som vi valde bort hade massor med småstrul, den hamnade en bit härifrån. 310 bara gick o gick och var möjligtvis 1/10 långsammare till 100.

Hoppas det är till ngn hjälp.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/16:06

MichaelWa skrev:BmwMats jag hittade att jag skrev detta i en tidigare tråd om 310:an:
...


Magnus Brobeck skrev:...
Hoppas det är till ngn hjälp.
Med vänlig hälsning, Magnus


Tack så mycket MichaelWa & Magnus för era berättelser och information gällande denna lilla maskin.

Det skulle vara kul att någon gång i livet ha en GS och kanske prova på lite grus också, speciellt när man åker ut med BMW-klubben som jag försöker göra varje gång jag har möjlighet, dock så har det varit ytterst sparsamt i år pga arbete som ofta har varit de helger som vi haft aktivitet.

De cyklar jag har idag ämnar sig icke för grus och jag är för rädd om dom gällande stenskott och smuts, men en dedikerad liten allroundmaskin som GS, så räcker jag ner till marken (undertecknad är ju inte så lång i rocken).

Har provat F650GS, F700GS samt F800GS, och jag gillar denna typ av maskin, otroligt lättkörda och rappa i svängarna.
Effekten är inte så viktigt, marchfart 90-100 räcker gott på asfalt.

Jag är dock lite tvivlande gällande kvalitét och hållbarhet på dessa indienbyggda maskiner, även om BMW har satt sin dekal på dom.
Jag kör (om jag får säga det själv) mycket lugnt, ja det vet ju du Magnus då vi åkte till Örebroträffen tillsammans, men just driftsäkerhet och funktion under många år är det som jag är lite tveksam till.

Min gamla K75 passerade 29.000 mil nu i veckan, har bytt vattenpump och kardan då splinsen ej var smorda från fabrik korrekt, annars har det bara varit slitdelar och andra skador som jag åsamkat den som jag fått köpa reservdelar till.

Vill kunna behålla en eventuell GS i många år och mil, men frågan är om denna lilla maskin kommer att hålla lika bra som dom något äldre modellerna.
Vill inte råka ut för dyra reparationer och haverier utan några garantier som eventuellt kan uppstå på en äldre begagnad GS. Nytt går bort helt och hållet då det är för stora kostnader initialt.
Vill ju också att nästa ägare skall få en bra maskin efter mig, så inte det blir kostnader och reparationer för honom/henne. Den skall ju fungera bra i många år även för denna ägaren.

Tack för era tankar och funderingar, jag är mycket tacksam för att ni har tagit er tid att svara och hjälpa mig i min beslutsångest :D

Kan dock inte bestämma mig, känner mig lite "velig" i beslutet ännu. :D ;) :mrgreen:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-17/20:22

G310R provkörde jag för några år sedan.
Enda tillägget är som någon annan redan sagt: bakbromsen var kass.

bild.png
bild.png (26.52 KiB) Visad 5257 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-17/21:39

Måns Ulveståhl skrev:G310R provkörde jag för några år sedan.
Enda tillägget är som någon annan redan sagt: bakbromsen var kass.


Tack Måns för din synpunkt.
På vilket vis ?
Tar den dåligt, svampigt eller går den sönder lätt ?

Ber om ursäkt om tråden blir lång, men jag har stort intresse av att veta mer om denna "lill-GS" ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-18/00:55

Väldigt svampig.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-18/02:50

Måns Ulveståhl skrev:Väldigt svampig.


Okej, märkligt att den upplevdes så.
Kanske ett måndagsexemplar som BMW lyckades prångla ut från fabriken en tidig måndagmorgon... :shock: :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-11-20/07:21

Hur man än vänder och vrider på saken så är det en maskin som kostar mellan 20-25% av vad en fullutrustad GS1250 kostar. Det är självklart att det är en mindre påkostad produkt på, i princip, alla punkter. Å andra sidan så är en massa teknik som inte är absolut nödvändig bortskalad av den anledningen och därmed är det mindre som kan gå sönder.

Det är ingen mjukvara som ska uppdateras vid service som exempel på detta Det är med andra ord en produkt som passar en hemmamekare mycket bättre än en av BMWs nyare modeller.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW G 310 GS - Några kända problem eller brister ?

Inläggav BmwMats » 2022-11-20/16:33

Magnus Brobeck skrev:...Det är självklart att det är en mindre påkostad produkt på, i princip, alla punkter. Å andra sidan så är en massa teknik som inte är absolut nödvändig bortskalad av den anledningen och därmed är det mindre som kan gå sönder...


Jo så är det väl, tack för din åsikt Magnus !

By the way, according your signature in the bottom part of your post here on the forum, have you give me all information Magnus, or only one point of your two mentioned ??? :D :mrgreen: :roll:

/The old biker
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst