Rådvill !!

Rådvill !!

Inläggav pnilla » 2012-09-29/16:03

Är en tjej som har funderingar på en f650gs. Vad är skillnaden på en sådan från -05 och en 09..


om jag förstår rätt så kom 2 cylindrar 08. eller ?? kan nån guida mig i denna djungel ??


pnilla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-09-29/15:59

Re: Rådvill !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-09-29/17:18

Min guidning blir väl rätt medioker, men ändå: Twinnen är inte på 650 kubik utan på 800(!). Det är i grunden samma spis som i F 800-modellerna - men nertrimmad. Såväl motorn som hojen har mycket gott kvalitetsrykte (vilket väl i och för sig även föregångaren - stånkan - har). <BR>En av världens mest spridda myter är, att färre cylindrar ger bättre bottendrag. Så är inte fallet. En stånka kräver högre varv för att dra ryckfritt. Twinnen tänder dubbelt så ofta => mjukare gång och bättre bottendrag. <BR>Du skriver inte, hur lång Du är - men om Du är relativt kort, är det bra att veta, att twinnen kan köpas sänkt från fabrik. (Det kanske gäller även stånkan??)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17117
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rådvill !!

Inläggav pnilla » 2012-09-29/17:49

Tack för svaret. Men den stora frågan är när kom den 2 cylindriga motorn ?
pnilla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-09-29/15:59

Re: Rådvill !!

Inläggav colsson » 2012-09-29/18:19

Den kom 2008.
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Rådvill !!

Inläggav pnilla » 2012-09-29/18:30

http://www.blocket.se/malmo/Bmw_f_650_g ... a=23_6&w=3

Men vad är då detta ?? en cylinder ? 2 tändstift?? trodde det var ett till var cylinder ? jag kan inte men vill lära hittar inte info på nätet !?
pnilla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-09-29/15:59

Re: Rådvill !!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-09-29/19:34

pnilla skrev:http://www.blocket.se/malmo/Bmw_f_650_gs_RIKTIGT_HOSTPRIS_41851721.htm?ca=23_6&w=3

Men vad är då detta ?? en cylinder ? 2 tändstift?? trodde det var ett till var cylinder ? jag kan inte men vill lära hittar inte info på nätet !?
<br>
Den encylindriga 650-kubiksmotorn fanns i "gamla" F650GS årsmodellerna 2000-2007. Från och med årsmodell 2004 har motorn dubbla tändstift (men fortfarande bara en cylinder), för att eliminera ryckighet på låga varv och viss "tjurighet" att starta. Samtidigt gjordes en "facelift" av hojen - bl a fick strålkastare, kåpa, vindruta, instrument och förvaringsfacket bakom sadeln nytt utseende.<br>
För att förvirra det hela lite extra, har den encylindriga F650GS två avgasrör (ett på varje sida), medan den tvåcylindriga (som alltså kom i och med årsmodell 2008) har bara ett på vänster sida.<br>
Det blev 5 årsmodeller av den 2-cylindriga F650GS (som alltså, trots modellbeteckningen, är på 800 kubik och 71 hk) - den kom 2008, och tillverkades i princip oförändrad till och med årsmodell 2012.<br>
Från och med årsmodell 2013 heter den F700GS - lite "uppsnofsat" utseende, dubbla bromsskivor fram och 75 hk är i princip vad som skiljer den från föregångaren.<br><br>

Dessutom finns den "gamla", encylindriga 650-maskinen kvar i modellutbudet - lätt ansiktslyft och med modellbeteckningen G650GS. Den är i allt väsentligt samma hoj som F650GS av årsmodellerna 00-07.
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2012-09-29/19:36, redigerad totalt 3 gånger.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rådvill !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-09-29/19:34

Dubbeltändning - dvs två tändstift per cylinder - är inte ovanligt. Det kom exempelvis på Alfa Romeos Twin Spark-motorer för ett par decennier sedan och på BMW:s boxrar lite senare. Min förra hoj, en Aprilia RST 1000 Futura, hade också dubbla stift i sin Rotax V-twin. <BR>Poängen, om jag fattat rätt, är att man får en bättre utbredning av flamfronten, dvs effektivare förbränning i en cylinder med stor diameter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17117
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rådvill !!

Inläggav pnilla » 2012-09-29/20:04

Jaha då blev jag lite klokare !! tack så länge.
pnilla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-09-29/15:59

Re: Rådvill !!

Inläggav pnilla » 2012-09-30/10:36

Har en fråga till vilken är det bästa valet om jag ämnar köra lansväg men vill kunna ta grus nångång .. kör mest nöjes turer men lite längre semeter tripper är i tankarna !! är tacksam för tips och råd !
pnilla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-09-29/15:59

Re: Rådvill !!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-09-30/10:51

pnilla skrev:Har en fråga till vilken är det bästa valet om jag ämnar köra lansväg men vill kunna ta grus nångång .. kör mest nöjes turer men lite längre semeter tripper är i tankarna !! är tacksam för tips och råd !

Jag har haft en "enstånka", F650GS -02, som jag körde ganska mycket med.
Min sambo kör en F650GS Twin -08 (den tvåcylidriga alltså), som vi köpte ny 2008 och som nu har gått 3000 mil.
Om inte pengar är det viktiga, skulle jag välja den tvåcylindriga, alla dagar och utan tvekan. Den är bättre på precis allt! Starkare, bekvämare, smidigare, vibrerar mindre och framför allt pålitligare.
"Enstånkan" var det småfel på mest hela tiden, och den krävde en hel del omvårdnad. Den tvåcylindriga har gått 5 säsonger och 3000 mil utan ett enda fel....... och den är kul!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rådvill !!

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-09-30/10:51

pnilla skrev:Har en fråga till vilken är det bästa valet om jag ämnar köra lansväg men vill kunna ta grus nångång .. kör mest nöjes turer men lite längre semeter tripper är i tankarna !! är tacksam för tips och råd !


Låter som twinnen (2008 och framåt) passar dig perfekt, vi har en i familjen som min fru kör mest och hon älskar den. Betydligt trevligare gång än den encylindriga.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Rådvill !!

Inläggav Thomas Stadin » 2012-09-30/17:23

pnilla skrev:Har en fråga till vilken är det bästa valet om jag ämnar köra lansväg men vill kunna ta grus nångång .. kör mest nöjes turer men lite längre semeter tripper är i tankarna !! är tacksam för tips och råd !


Om du ska åka på landsvägssemester med hojen så bör du absolut undvika enstånkan. Provkör en F650GS (2-cyl). Vill du ändå ha en enstånka så provkör G650X-country (alt challenge eller moto) som är lättare och starkare än 1-cyl F650GS.
G650X-serien finns med ABS och sänkningssatser finns som tillbehör.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Rådvill !!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-09-30/18:10

Annorlunda uttryckt och hårdraget: Stånkans största fördel är, att motorkonstruktionen är lätt för sin givna slagvolym. Därför ser Du oftast stånkor i hojar, som är avsedda att köras på stigar, i terräng etc. Hela hojen blir lätt och därmed lättmanövrerad. <BR><BR>Vill Du ha en bra motor för åkning på väg, bör den ha minst två cylindrar. En sådan motor är tyngre (och dyrare att tillverka), men så länge Du håller Dig på körbar väg, spelar det ingen större roll. <BR>(En självklar slutsats är, att ännu fler cylindrar per given slagvolym gör konstruktionen ännu tyngre - och ännu dyrare.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17117
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst