Med eller utan ESA på beg.köpet?

Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Tommy Engblom » 2012-10-06/10:20

Hoppas kunna köpa en GS 1200 mod. -08 eller nyare. Kommer mest att köra  ensam på asfalterade vägar, på långturer med packning blir det oftast dåliga asfalterade vägar, något lite grus.... så här långt i.v.f.


Är det motiverat med det högre priset för ESApaketet? Funkar det efter några års användning? Tack på förhand/ Tommy

Bohusläning född -55 (D10)
R 1200 GS -08
VFR 800 -01
Användarvisningsbild
Tommy Engblom
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-05/15:21

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-10-06/11:50

ESA är en utmärkt uppfinning - med ESA justerar man verkligen förspänning och dämpning efter last- och vägförhållanden, det blir liksom inte gjort om man ska kliva av och pilla med verktyg.......<br>
R1200GS har väl dessutom det BMW kallar "Enduro ESA", med "terränglägen" som ger bättre markfrigång. Klart användbart om man ska ut och köra på traktorvägar, stigar eller i ren terräng.<br><br>
Det som talar mot ESA är väl kostnaden. På en begagnad hoj kanske inte prispåslaget är så stort, men den dag ESA-dämparna har gjort sitt blir det dyrt! <br>
Vet inte hur länge ESA-dämpare håller, men förr eller senare tar ju stötdämpare och fjädrar slut. <br>
På en ny hoj skulle jag tveklöst välja till ESA - det håller troligen längre än jag behåller hojen, och förutom att ESA är bra ur användningssynpunkt gör det hojen mer lättsåld den dag den ska bytas (och troligen får man igen lite av kostnaden för ESA, också).<br>
På en begagnad hoj är det ett knepigare val - på en hoj med ESA som gått långt, säg mer än 4-5.000 mil, är väl risken ganska stor att man åker på en kostnad för reparation av ESA inom några år. Den hojen ska i alla fall inte kosta mer än motsvarande hoj utan ESA, som jag ser det. <br>
På en hoj med färre mil på mätaren, kan väl ESA vara värt några kronor extra - men inte mycket. Se det som en bonus om Du hittar en hoj med ESA, men betala inte för mycket för att det finns!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Magnus Brobeck » 2012-10-06/14:38

Med risk för att låta kategorisk (för det är jag) ;-)<br><br>

Köp med ESA, kolla att den är OK innan du betalar är mitt enkla råd. Även på en IckeESA maskin är dämparna inte bättre än på en ESA maskin efter 5000 mil. Vill du inte kosta på dig ESA även om det är förberett så är det väl bara att välja en ersättningsdämpare utan ESA om man inte vill betala för den EVENTUELLA renoveringen.<br><br>

Byter du original mot Öhlins ESA när det ändå är dags för byte så har du en lösning som definitivt höjer MC-värdet.<br><br>

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Marson » 2012-10-06/20:30

Jag söker precis som du en 08 eller nyare, med ESA. Jag håller inte med om att de begagnade exemplaren med ESA är dyrare, däremot upplever jag att de som säljer sin 12GS/A utan ESA inte prissätter den lägre än de som har ESA.
<br><br>
Precis som Gunnar skriver så är ju inte värdet i kronor på ESA så stort, utan det är just det att exemplaret har det som är värdet, eftersom man inte normalt eftermonterar detta.
Vidare håller jag med om att det kanske är minst lika mycket försäljningsvärdet när man ska byta senare som är avgörande vid sitt köp, som att man absolut behöver det under sin egna ägotid. Behovet under ägandet kanske t.o.m. understiger värdet vid senare försäljning menar jag. Valet är högst individuellt!<br><br>
Startade med anledning av detta en annan tråd som handlar om ämnet att välja bort ESA till förmån för eftermonterade kvalitetsdämpare som t ex Öhlins:
viewtopic.php?f=276&t=17180
<br><br>
Ska man äga hojen en längre tid (flera år/3-4000 mil) så kanske valet av kvalitetsdämpare istället för ESA är bättre. Förutsättningen rent ekonomiskt är då förstås att man hittar en GS utan ESA som betingar ett vettigt pris, där man inom budget får råd att kränga på de nya dämparna! Lycka till med valen.<br><br>

Magnus Brobeck skrev:Byter du original mot Öhlins ESA när det ändå är dags för byte så har du en lösning som definitivt höjer MC-värdet
<br><br>

Håller med dig om värdeökningen Magnus, men Öhlins ESA för 30k + montering är det nog inte många som har råd att investera i... min gissning. :)
I garaget: R1200GS LC -13
Marson
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2011-07-16/16:54

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Tommy Engblom » 2012-10-19/14:45

Hej!
Idag körde jag hem min "nya" GS 1200, en 08 med ESA blev det, ett stort tack till de synpunkter jag fick från er. Hälsningar Tommy
Bohusläning född -55 (D10)
R 1200 GS -08
VFR 800 -01
Användarvisningsbild
Tommy Engblom
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-05/15:21

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Börjesson » 2012-10-19/15:46

GeEs skrev:Hej!
Idag körde jag hem min "nya" GS 1200, en 08 med ESA blev det, ett stort tack till de synpunkter jag fick från er. Hälsningar Tommy


Grattis till köpet av GS:en :) jag har själv en GS -08 med ESA och är supernöjd med det systemet, skall jag byta så blir det säkert en med ESA igen. Har kört 4500 mil snart nu och ännu så funkar allt felfritt när det gäller fjädringen. Men det är ju klart att det blir dyrt om det går sönder men man hoppas ju att det inte skall göra det, peppar peppar ;) Tror inte att jag har läst något här på forumet om att ESA:n krånglar onormalt ofta.
Sven-Olof Börjesson
Götene/ D8

BMW R 1250 GSA -19
XTZ 660
GL1000 LTD
Börjesson
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2009-09-11/18:57
Ort: D8 Götene

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-12-05/05:26

Jag läste någonstans på forumet att man måste använda ESA regelbundet, dvs ändra på inställningarna annars kan det kärva ihop.
Undrar om det inte var just fjäderförspänningen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Swedan » 2012-12-27/14:10

Det stämmer att man ska se till att köra hojen med de olika lägena lite då och då, annars vill det gå trögt med förspänningen. Fastna helt vet jag ingen som gjort.
Se till vid köp att båda dämparna är bytta på garantin då det till 2010 kom en uppdaterad version från en annan leverantör som ska hålla bättre.
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-12-28/09:08

Det står på annat ställe om ESA som fastnat helt om man inte motionerar det hela.
Orkar dock inte söka efter det, men det finns här på forumet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Med eller utan ESA på beg.köpet?

Inläggav Swedan » 2012-12-28/18:37

Dennis Johansson skrev:Det står på annat ställe om ESA som fastnat helt om man inte motionerar det hela.
Orkar dock inte söka efter det, men det finns här på forumet

Mina var väldigt nära att fastna, så rimligtvis borde det finnas någon som varit utsatt för det.
Hoppade upp till enduraläget efter att gått trögt.
Fick utföra höjning och sänkning på centralstödet till slut.
Läckte olja gjorde de också.

Med mycket argumenterade och en del list så bytte BMW dom på garanti eller vad man nu ska kalla det ;)
Garantin var ur tiden med två månader efter att vinternförvaringen tog slut.
Användarvisningsbild
Swedan
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 2012-01-22/22:49


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron