Sida 1 av 1

Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-15/20:39
av hedberg
Hej
Har hämtat mina hjul från däckfirman som monterat nya Dunlop åt mig,när jag ska montera fram hjulet på hojen ser jag att de har klistrat på 10 vikter på var sida om fälgen 180 grader från däcktrycksensorn.Det står Fe5 på dem så jag antar att det är totalt 100g! Är det verkligen normalt med så mycket vikter?har sett någonstans att Bmw tillåter Max 80 g.Ska man reklamera jobbet?

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-15/20:47
av neutral
Dunlop har en färgmarkering med däckets lättaste punkt, den ska man placera vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt för att kompensera. Gör man rätt på det så blir det ofta lite vikter. Har de missat det skulle jag definitivt reklamera jobbet.

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-15/20:48
av Håkan
Ja!
Be dom vrida däcket på fälgen, då bör det hamna i ett mer gynnsamt läge.

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-15/20:48
av BmwMats
Låter som det är något fel på däcket...
Jag har själv krängt på däck, det händer att man kan få defekta däck, även från kända tillverkare.
Eventuellt är däcket inte rätt monterat, det skall fyllas snabbt och med högt tryck så att det lägger sig tillrätta på fälgen med en gång. Troligtvis har dom monterat ventilen innan dom "blåser upp" däcket, då finns det risk att det inte kommer rätt. (det skall smälla till när det hoppar på plats på fälgen).
Kan kanske avhjälpas genom att vrida däcket 120/180 grader på fälgen och balansera om det.

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-15/21:16
av hedberg
På bakdäcket finns det en grön punkt och den har de lyckats få mitt emot ventilen ,på det hjulet sitter det 5+5 vikter (vid den gröna punkten) men på framhjulet finns ingen färg punkt!Ska ringa till dem i morgon och ifrågasätta antalet vikter.
Någon som sett uppgifterna om Max vikt från Bmw?

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-15/21:33
av Thomas Stadin
Ja, BMW har specat hur många gram som max får användas och vikten är antagligen modellberoende.
De siffror jag har sett är alla under 100 g.

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-16/11:25
av Allan Ericsson
För min R1200GS -10 gäller följande enligt handboken "Repair & Service Data BMW Motorrad Edition 092010":

Permissible front-wheel imbalance
max 5 g

Balancing weight for front wheel
Weight must be divided equally across both sides and weights attached to rim on left and right.
max 80 g

/Allan

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-16/13:05
av Thomas Stadin
Är det en ekerfälg eller gjuten alu-fälg?
Kontrollera även om fälgen är helt rund. Om inte kan det ev förklara varför det går åt såpass många vikter för att få balans i hjulet.

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-16/18:23
av Allan Ericsson
Allan Ericsson skrev:För min R1200GS -10 gäller följande enligt handboken "Repair & Service Data BMW Motorrad Edition 092010":

Permissible front-wheel imbalance
max 5 g

Balancing weight for front wheel
Weight must be divided equally across both sides and weights attached to rim on left and right.
max 80 g

/Allan

För min R1200GS: Samma krav(= max 80 g) för trådekerhjul som för gjutna hjul.
/Allan

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-16/20:11
av hedberg
Var tillbaka med mitt hjul,som är gjutet,och man vred däcket på fälgen och kunde till slut balansera det med endast 15 gram! Massa olika ursäkter,tex att däck från Däckonline nästan alltid är svåra att balansera!

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2017-08-16/20:16
av BmwMats
Yrkesskickligheten spelar in... Det gick ju fint ändå till slut även om det var någon annan leverantör av däcket :D

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-24/09:48
av hailwood
Hej
Verkar som att många däcktillverkare numera har så bra koll på tillverkningen att den gröna balanseringspunkten tagits bort.
Pirelli P Zero som jag köpte på Däckonline - inga punkter - tog bort alla vikter, monterade däcken, samtliga hjul fick jag montera nästan samma vikter på nästan samma plats - tolkar jag som att fälgen är största felkällan

Anakee standardmonterade på GS:en - inga punkter - vikter mittemot ventil/däcktrycksensor. Demonterade däcket och monterade ett Conti Trail Attack - inga punkter. Nästan OK, mindre än 15 gram felbalans, ca 15 grader förskjutet från de gamla vikterna. Hade inga vikter hemma, så jag fixar det i veckan, men får intrycket att däcket var ganska ok det också.

Nu till saken (efter många om o men) - någon som vet var jag hittar BMW:s vikter - ser lite snyggare ut än Biltemas och är tyngre (satt 60 gram fabriksmonterat)
Och någon som vet hur ofta TPMS-batteriet bör bytas?

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-24/10:40
av Håkan
hailwood skrev:Hej
Verkar som att många däcktillverkare numera har så bra koll på tillverkningen att den gröna balanseringspunkten tagits bort.
Nu till saken (efter många om o men) - någon som vet var jag hittar BMW:s vikter - ser lite snyggare ut än Biltemas och är tyngre (satt 60 gram fabriksmonterat)
Och någon som vet hur ofta TPMS-batteriet bör bytas?

Delar din uppfattning om moderna däck. På min R1200GS behöver jag bara kompensera för däcktyckssensorer.

BMW original balansvikter, finns i fler olika vikter, att beställa hos din BMW handlare/verkstad. ;)

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-24/12:11
av hailwood
Tackar för tipset - får prata med Kenneths eller Elit här i Göteborg då

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-24/13:38
av Roger Gross
hailwood skrev:Tackar för tipset - får prata med Kenneths eller Elit här i Göteborg då


Hej hailwood,
Kenneths Mc-service har svarta balanseringsvikter för svarta fälgar och silverfärgade för silverfärgade fälgar.
Av utseendeskäl...
//Roger G

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-24/15:03
av Håkan
Roger Gross skrev:
hailwood skrev:Tackar för tipset - får prata med Kenneths eller Elit här i Göteborg då


Hej hailwood,
Kenneths Mc-service har svarta balanseringsvikter för svarta fälgar och silverfärgade för silverfärgade fälgar.
Av utseendeskäl...
//Roger G

Inga för gula fälgar? :? :shock:

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-25/07:22
av hailwood
Toppen - precis vad jag är ute efter.
Ingen som har kunskap om batteribytesintervall i däcktrycksensorerna (kan vara bra att fixa i samband med framtida däckbyte)
Kan nämna att jag köpt en MAX2H för däckbyte - grymt bra funktion- lätt som en plätt utan märken i fälgen
//H

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-04-25/15:50
av HåkanH
hailwood skrev:Ingen som har kunskap om batteribytesintervall i däcktrycksensorerna (kan vara bra att fixa i samband med framtida däckbyte)


https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 74&t=25684

Re: Många balanseringsvikter

InläggPostat: 2020-05-31/15:57
av hailwood
Bytte däck även fram på hojen häromdagen. Continental Trail Attack 3. Dum som jag var så rensade jag fälgen från BMW:s orginalvikter.
Förra däcket (Anakee) hade 60gram monterat mittemot RDC-sensorn, dessutom var däcket färgmarkerat vid vikterna vilket jag tolkar som att det fanns en viss obalans i det
Nya däcket var inte färgmarkerat (=ingen/liten obalans)
När jag mätte ut obalansen för hjulet med Biltema-vikter 15 och 5 gram så fick jag det till totalt 80 gram, men eftersom vikterna är ganska stora så blev det rätt stor utbredning på fälgbanan (ju längre från balanseringspunkten, desto mindre nytta gör vikten). Slutet blev att jag beställde BMW:s smala/höga orginalvikter som är monterade sida vid sida från fabrik, jag kunde då nöja mig med totalt 70 gram vikter. Förvisso bara 10 g skillnad, men nu täcker de inte så stor yta på fälgen längre.
Lärdom? Behåll vikterna på tills nya däcket är monterat. Chansen är stor att balansen är helt OK. För övrigt är jag helnöjd med Conti-däcken, tystare än Anakee (men det finns ny utgåva av dem nu) grymt bett på asfalt, grus kör jag bara då och då, men de borde duga för det också - kanske lite klenare mönster än Anakee.