Varm bromsskiva bak

Varm bromsskiva bak

Inläggav Styrbjörn » 2019-06-18/09:22

Efter en liten 10-milatur på den tämligen nyinköpta GS1200:an (2017) igår så kände jag vid hemkomsten en speciell lukt som fick mig att känna på bromsskivan bak. Den var mycket varm :shock: Kollade främre skivorna som visade sig vara svala och fullt möjliga att hålla handen mot utan problem.
Ställde hojen på centralstödet och snurrade hjulet för hand. Det gick runt utan att jag kände något kärva. Snurrade jag till det lite så rullade hjulet runt 3/4 varv innan det stannade, så någon hård anliggning verkar det inte vara. Vet dock inte hur mycket det skall kunna snurra normalt.
Hojen har inte ens gått 500 mil och allt känns som nytt i övrigt, men detta stör mig. Inte skall väl en bakbroms ligga och bli så här varm? Även oket var varmt, men det gick dock att ta på utan problem.
Kan tillägga att jag inte ligger och "håller på" fotbromsen och ej heller använder den mycket.
Vad kan detta bero på och vad kan jag göra?
Styrbjörn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-03-25/08:50

Re: Varm bromsskiva bak

Inläggav Thomas Stadin » 2019-06-18/14:59

Liknande hände mig för ett par år sedan.
Då var det gummitätningarna vid glidpinnarna som hamnat fel. Vatten och vägdamm gjorde att bromsarna låg på.
Andra potentiella fel är att gaffeln på kolven till bromscylindern är feljusterad eller att kolven i cylindern kärvar.
Trycker du oket inåt hjulet ska kolven pressas in.
OBS! Glöm inte att pumpa ut bromsen innan du kör.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Varm bromsskiva bak

Inläggav knutk » 2019-06-19/09:30

Kanskje ikke relevant, men fra tid til annen har det hendt at der legger seg små-stein som blokkerer for fullstendig retur etter av bremsepedal.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Varm bromsskiva bak

Inläggav Styrbjörn » 2019-06-19/19:27

Tack för svaren. Har kollat och gummiskydden verkar sitta där dom ska och inget grus eller skräp hindrar fotpedalen...
När jag snurrar hjulet för hand så hörs ett litet skrapande, men det tycker jag verkar normalt. När jag pressat bromsoket in mot hjulet och därefter snurrar på det så går det lite lättare och nästan ljudlöst. Trampar jag på bromsen och sedan snurrar på bakhjulet så är jag tillbaka där jag började :?
Styrbjörn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-03-25/08:50

Re: Varm bromsskiva bak

Inläggav Kovlingen » 2019-06-22/06:14

Styrbjörn skrev:Kan tillägga att jag inte ligger och "håller på" fotbromsen och ej heller använder den mycket.

Bara funderar lite .
Om du bromsar med handbromsen så går visst bakbromsen in först och sedan nyper
frambromsen in . Småbromsar du lite hela tiden med handbromsen så är det den
bakre som först blir varm . Det sitter väl sk. delintegral broms på hojen ?
Mitt inlägg och fundering kan ju vara helt fel och orsaken är en helt annan .

(På min 1150 med delintegral har jag fått byta klossarna bak 3 ggr men fram är
det mycket kvar trots dryga 13 000 mil på mätaren .)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Varm bromsskiva bak

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-22/07:25

Var felet sitter, kan jag inte svara på, men det torde stå klart, att något kärvar i Din bakbroms. Kan Du få samma problem genom att enbart dra in handtaget? (Som Kovlingen skriver, påverkar ju delintegralsystemet även bakbromsen.) I så fall sitter felet väl rimligen i oket (kärvande kolvar låter mest sannolikt). Om Du bara kan framkalla felet genom att trycka ner pedalen, kan det sitta någon annan stans i det bakre bromssystemet. Fråga mig bara inte var.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Varm bromsskiva bak

Inläggav Rickard Vikström » 2020-04-22/21:54

Hej du jag känner igen felet om det nu är samma.
Locket var igenskruvat så gummislangen till bromscylindern snurrat 2,5 varv och returen för bromsvätskan var stoppad, kolven låg på lite hela tiden. Upptäckte det vid byte av bromsvätskan.
Hoppas det ordnar sig
Rickard Vikström
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 1997-07-10/01:00


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst