Motorskyddsbågar praktisk erfarenhet

Motorskyddsbågar praktisk erfarenhet

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-13/08:36

Fick använda dom HEED bågar som sitter på min R1150GS för någon vecka sedan i en rondell i Finland någon hade spillt ut diesel i infarten till rondellen så var friktionsfritt. Jag blev inte jätteimponerad av bågarnas funktion om jag ska vara ärlig då den efter en relativt odramatisk omkulläggning i 10-20km/h resulterade i att bågen är tryckt mot toppens plastskydd som också verkar ha gått hädan misstänker att om dom inte suttit där hade nog toppen strukit med. Jag förväntar mig självklart inte att bågarna ska vara oförstörbara men tycker nästan att en sån liten sak ska dom kunna klara utan att ge vika helt. Nu ligger tankarna på Touratech eller Hebco Becker.

Misstänker att jag inte är ensam om att på riktigt prova motorbågars konstruktion. Hittade inte riktigt någon tråd som faktiskt diskuterade hur väl motorbågar tar eventuella smällar.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Motorskyddsbågar praktisk erfarenhet

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-13/10:42

Då du går omkull kommer något att ge sig och i ditt fall var det motorbågen.
Hade bågarna varit styvare hade motorn/ramen utsatts för mer våld och du kunde då haft mycket värre problem.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Motorskyddsbågar praktisk erfarenhet

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-08-13/17:52

Jag skruvade bort mina motorskyddsbågar.
Vill inte bryta sönder ram och motor vid mindre vurpa.
Vid en hård krock finns inga bågar i världen som håller
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Motorskyddsbågar praktisk erfarenhet

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-13/20:15

Hasse Gustafsson skrev:Jag skruvade bort mina motorskyddsbågar.
Vill inte bryta sönder ram och motor vid mindre vurpa.
Vid en hård krock finns inga bågar i världen som håller

Absolut att ingen båge är oförstörbar. Samtidigt är jag övertygad om att om jag inte hadde motorbågar hadde min och sambons semester varit avslutad i norra Finland istället för att även involvera en tripp genom lofoten och Norska kusten. Jag arbetar efter teorin att om vurpan är kraftig nog att knäcka ram/motor är den kraftig nog att knäcka skiten oavsätt.

Uppskattar alla svar men i motorbågar vill jag ha!
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Motorskyddsbågar praktisk erfarenhet

Inläggav Shropshre » 2019-08-14/06:39

Farsan gick omkull med sin (min gamla) ZX10R i somras. Den har kraschpuckar som likt bågar ska fånga upp stötar innan allt annat tar i som kåpor, generatorkåpa eller liknande. Tack vare att det fanns puckar så klarade sig hojen utmärkt. Allt som gick sönder var backspegeln på ena sidan. Efter en massa svordomar, ömma ben och armar samt en ordentlig southern comfort kunde han dagen efter ta sig vidare på semestern. Om han inte haft dem så hade garanterat hojen varit uppskrapad och fotpinne, handtag, generatorkåpa osv hade gått åt fanders och han hade stått med en pöl olja vid vägkanten.

Jag har satt dit ordentliga bågar på min för att just fånga upp stötar om olyckan skulle vara framme. Min känsla är att ramen är betydligt kraftigare än de rör som sitter på. Den enda förankringspunkten i ramen är ju dessutom längst ner på ramen. Resten är fäst i sig självt på andra sidan hojen (om man bortser från den m5 bult som sitter på ovansidan av motorn och de 4mm klammers som sitter fästa vid framljuset. Dessa kommer garanterat gå sönder före ramen vid en marksyning.
Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben...
Shropshre
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2019-06-26/07:51
Ort: Borås


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst