R1200GS som ryker vid kallstart..Åtgärd nödvändig?

R1200GS som ryker vid kallstart..Åtgärd nödvändig?

Inläggav Djabag » 2019-08-25/16:06

Jag har en 2016 R1200GS (LC) som nu har 1250 mil på mätaren. När jag idag startade den efter att den stått ett par dagar på sidostödet så kom blå (well blueish) rök vid kallstart under ca. 1min. Jag kan inte påminna mig att detta har skett tidigare.
All service är gjord enl. plan och nu har den gått ca. 400mil sedan senaste servicen samt är normalt körd.
Har haft en del äldre R1100/1150 som hade detta problem, men då hade de gått runt 10-15000mil och kanske då är mer förståeligt, men min känns lite för ny för att redan få detta...eller?

Är nu förstås nyfiken om detta är att räkna som normalt eller är något fel som bör åtgärdas.
R1200 GS Triple Black -16
Yamaha XT600E -90
Lynx Commander 600R E-tec -20
Djabag
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2014-07-19/17:24

Re: R1200GS som ryker vid kallstart..Åtgärd nödvändig?

Inläggav BrooklynS » 2019-08-25/16:11

Kolla om det händer varje gång vid kallstart eller om det var bara vid detta tillfälle.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1200GS som ryker vid kallstart..Åtgärd nödvändig?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-08-25/19:38

LC-motorn drar ingen olja och den ska heller inte blåryka vid start. Något är fel.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1200GS som ryker vid kallstart..Åtgärd nödvändig?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-08-25/22:08

Djabag skrev:Jag har en 2016 R1200GS (LC) som nu har 1250 mil på mätaren. När jag idag startade den efter att den stått ett par dagar på sidostödet så kom blå (well blueish) rök vid kallstart under ca. 1min. Jag kan inte påminna mig att detta har skett tidigare.
All service är gjord enl. plan och nu har den gått ca. 400mil sedan senaste servicen samt är normalt körd.
Har haft en del äldre R1100/1150 som hade detta problem, men då hade de gått runt 10-15000mil och kanske då är mer förståeligt, men min känns lite för ny för att redan få detta...eller?

Är nu förstås nyfiken om detta är att räkna som normalt eller är något fel som bör åtgärdas.

Jag är ingen expert på nyare BMW modeller men med min gamla K1100 som hadde en liggande rak 4 så blårökte den om man ställt hojjen på sidostödet eftersom att motorn hamnade med toppen nedåt. Jag har av den anledningen tagit för vana att inte ställa min R1150 på sidostödet om jag ska stå någon längre tid.

Men för att vara säker hadde jag åtminstånne ringt till någon BMW verkstad. Om du är nära kan jag rekomendera Carlbarks i Kumla farsan har lämnat in sina hojjar där (1200gsa lc och 1250gsa) och dom verkar duktiga
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst