CAN bus vid styrkronan - max ström?

CAN bus vid styrkronan - max ström?

Inläggav 2695860 » 2020-01-16/13:43

Hej alla glada!
Pillade dit extraljus på min R1200GS igår kväll.
Då hittade jag en kabel till vänster om styrkronan med ström vid tändning till
Såg något på nätet om att detta är en extra CAN bus styrd utgång
Då är min fråga hur mycket ström man vågar belasta denna kabel med?
Kopplade av försiktighetsskäl inte extraljusen till denna igår, men funderar på att göra det om den räcker till
Ljusen jag monterat är 10w vardera (LED/projektion)

Har nu ställt in dem för att främs hjälpa halvljuset med mer bredd, satan vad bra det blev!
(Jag vet att det inte är tillåtet, men riskerar hellre böter för detta än riskerar att missa ett rådjur eller en grävling i diket...)
2695860
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-09-18/07:38
Ort: Uppsala

Re: CAN bus vid styrkronan - max ström?

Inläggav Falken » 2020-01-16/14:05

Hej,

På min 1200GS (årsmodell 2012) är maxbelastning sammanlagt för alla externa uttag 5A. Där är du långt under gränsen. Vad som däremot potentiellt skulle kunna bli ett problem är att hojens styrdator inte "kopplar ner" strömmen till uttaget under styret efter att tändningen slås ifrån. Normalt ska detta uttag bli strömlöst ungefär en minut efter att man stängt av tändningen men min erfarenhet av att mata just två ledlampor via detta var att uttaget hela tiden förblev aktivt. Detta löste jag genom att istället använda uttaget du nämner som styrström till ett relä som får tjockström från batteriet. Efter denna modifikation fungerar uttaget precis som tänkt, strömförande vid tändning på och sedan endast aktivt någon minut efter att tändningen slås ifrån.
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst