Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Sahlin » 2020-03-29/14:16

Som rubriken säger; vet någon vilket märke det är på packväskorna/toppboxen i denna annonsen??
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/bmw_r1200gs/88630097
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Buster » 2020-03-29/19:30

1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Sahlin » 2020-03-29/21:04

Tack Buster! Googlat och sökt men någon gång ska man ju misslyckas ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Buster » 2020-03-29/22:44

Lådorna tillverkas ibland på beställning till olika cykeltillverkare, de finns tex med KTM-logga och dessa du länkade verkar ha nån GS-dekal... så om man inte vet vad man letar efter blir det genast svårare.

En lite udda egenhet med just dessa lådor är att de är dubbla, dvs med ett ytterskal och ett innerskal.
...och detta är tätt, så ibland marknadsförs de som vattenbehållare, har för mig de rymmer tre liter eller nåt liknande.

Då kan man montera liten vattenkran:
https://www.hepco-shop.de/en/water-tap- ... boxes.html
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Sahlin » 2020-03-30/11:56

Läste lite om Gobi-väskorna igår och vet inte om jag blev så imponerad. Tyvärr verkar de bli extremt breda när man sätter dem på hojen, eftersom de ligger "utanför" ljuddämparen. De är tydligen rejält stora utvändigt men en del klagar på att inre volymen är ganska liten i förhållande till den totala storleken. Dessutom går de ovanför sadlen så det blir svårt att lasta där om man nu inte har passagerare.

Fördelen var, enligt några att om man har en hållare till väskorna på flera hojar så kan man flytta över dem efter behov. "Vattenreservoaren" är ju faktiskt ganska smart också. Nåja, vi får se, men det tål att tänkas på. Dock gillar jag utseendet men de ska ju vara praktiska också.

Liten film om hur de ser ut i verkligheten: https://www.youtube.com/watch?v=eYyvRB_3O7s
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Buster » 2020-03-30/18:54

Jag har inte haft de själv och skall ej heller ha... en ytterligare nackdel med de är väl dessutom att de inte öppnar helt.
Jo, locket öppnar typ 90 grader men gångjärnet sitter på ovansidan och det är även en kant på insidan av väskan... så ifall man använder innerväskor och packar dem väl... får man inte upp de ur lådan.

Personligen använder jag Touratech Zega pro och har så gjort i flera år och tusentals mil och har inget att klaga på alls.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Sahlin » 2020-03-30/21:13

Nä, det lär inte bli något Gobi-köp för mig heller. Har faktiskt kikat på Touratechs väskor men även Hepco-Beckers Xplorer. Båda dessa verkar ju vara av betydligt "stabilare" kvalité än Gobi. Så blir det köp kommer det säkert att bli någon av de två nämnda. Ska bara läsa/se på lite tester först och se vad som sägs om dem.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vilket märke på dessa väskor/topbox?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-03-30/21:52

Sahlin skrev:Nä, det lär inte bli något Gobi-köp för mig heller. Har faktiskt kikat på Touratechs väskor men även Hepco-Beckers Xplorer. Båda dessa verkar ju vara av betydligt "stabilare" kvalité än Gobi. Så blir det köp kommer det säkert att bli någon av de två nämnda. Ska bara läsa/se på lite tester först och se vad som sägs om dem.


Ifall du köper touratech väskorna kan jag rekomendera att även köpa touratech click det är mjuka väskor som passar i samma hållare som Zega (om du köper den hållare med uttag för avgasrör så passar den bara på andra sidan). Så om du ska åka spenat så kan du haka av korvlådorna och sätta dit dom mjuka väskorna så minskar du risken för att du bryter benen om/när du gör en marksyning i skogen.
https://shop.touratech.se/side-bag-endurance-click-pair-black-by-touratech-waterproof.html
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst