Bromsvätska fråga?

Bromsvätska fråga?

Inläggav Ozzman » 2020-05-23/07:10

Hej har en fråga ang byte av bromsvätska på en 1200Gsa. -16 . Kan man byta till bromsvätska Dot 5.1 istället för Dot 4 i systemet och flusha utan att nåt kan gå sönder? Mvh Jonas.
Användarvisningsbild
Ozzman
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-05-23/07:08

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav BrooklynS » 2020-05-24/08:33

Ozzman skrev:Hej har en fråga ang byte av bromsvätska på en 1200Gsa. -16 . Kan man byta till bromsvätska Dot 5.1 istället för Dot 4 i systemet och flusha utan att nåt kan gå sönder? Mvh Jonas.


En fråga: Varför?

Det finns många orsaker till att en tillverkare föreskriver en viss specifikation på fluidum. Det är i allmänhet en dålig idé att frångå detta.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-24/09:10

BrooklynS skrev:En fråga: Varför?


Många hojj försäljare har inte dot 4 hemma oftast och jag har iaf alltid fått svaret att 5.1 går lika bra. Enda systemet som inte går att bruka 5.1 i är dom som kräver dot 5

Det är iaf vad jag fått höra på både små och stora mc handlare inklusive 1 BMW firma. Dock ska jag tillägga att jag kör en annan äldre maskin.

Må hända att dessa handlare inte vet vad dom pratar om och någon här på forat ger mig stort F i källkritik.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav F800åkare » 2020-05-24/09:13

Bättre du tittar hos tillverkarna själva och läser speccar på produkterna och jämför, dot 5:1 har inget extra mot en dot 4.
Om jag minns rätt är den bromsvätska med högst kokpunkt en dot 4.

Nedan följer lite info om dot systemet.

Grundegenskaperna hos bromsvätskor regleras bl.a. genom amerikanska direktiv från D.O.T. (Department of Transportation) och har indelats i hitintills 5 generationer som är någorlunda kompatibla.

DOT 2 tidig standard för trumbromssystem, ej längre använd
DOT 3 (även känd som SAE J1703) är den äldsta använda typen och består till större delen av trietylenglykolmonometyleter
DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar
DOT 5 är en silikonbaserad, icke-hygroskopisk bromsvätska som fanns innan DOT 4.
DOT 5.1 är en senare indelning av DOT 5 klassen för att skilja på silikon- och glykolbaserade vätskor som klarar samma krav. Är den senaste generationen som passerat den silikonbaserade DOT 5 i kokpunkt, men som det inte görs någon vidare reklam för då den för lätt kan förväxlas med namnet på silikontypen. Teoretiskt sett hör de flesta av dagens mest avancerade DOT 4-produkter egentligen till denna klass.
DOT 6 är EJ en D.O.T.-klassificering än, utan är ett försäljningsnamn från OMP racing för en bromsvätska.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav Håkan » 2020-05-24/09:26

Ozzman skrev:Hej har en fråga ang byte av bromsvätska på en 1200Gsa. -16 . Kan man byta till bromsvätska Dot 5.1 istället för Dot 4 i systemet och flusha utan att nåt kan gå sönder? Mvh Jonas.

Skrev ett svar på facebook också, i samma fråga. Samma frågeställare?

Låt bli! Är mitt svar.
Ställer samma fråga som Brooklyn: Varför?
Jag kan videreutvekla, men jag har inte tid fnv...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav Gubbe » 2020-05-24/20:57

Man kan fråga någon som har använt DOT 5.1 och 4.0 parallellt i några år .(Jag själv ) istället för att läsa hur det ska vara och få olika svar på Facebook och andra ställen Jag kan säga .Det fungerar utan problem, Motorcyklarna har inte exploderat och bromsarna fungerar precis som förut. . 5.1 är bara en uppgradering av samma blask som 4.0
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav BrooklynS » 2020-05-24/21:29

Gubbe skrev:Man kan fråga någon som har använt DOT 5.1 och 4.0 parallellt i några år .(Jag själv ) istället för att läsa hur det ska vara och få olika svar på Facebook och andra ställen Jag kan säga .Det fungerar utan problem, Motorcyklarna har inte exploderat och bromsarna fungerar precis som förut. . 5.1 är bara en uppgradering av samma blask som 4.0


Det är ju ungefär samma argument som de som kör med bildäck på hojen brukar använda. :)

Finns samma säkerhetsmarginaler vid exempelvis alpkörning med 2 personer och full last? Hur vet du det i så fall?

Sedan finns det för- och nackdelar med hygroskopiska vätskor. Fördelen med att kondens tas upp i bromsvätskan är att den inte hamnar som en klump/droppe på någon kritisk plats och orsakar tex ånga vid upphettning (=tappad bromsfunktion). Nackdelen är att man måste byta med jämna mellanrum.

Det finns fler skillnader men det finns ju anledningar till att man regelmässigt använder DOT4 och inget annat även på nya hojar trots att det finns annat sedan många år.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bromsvätska fråga?

Inläggav Håkan » 2020-05-25/04:33

Folk gör som de vill...

Jag som brukar läsa tekniktrådarna, både här och på fb, ser vilka jag inte skulle köpa en begagnad MC av. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst