Byta fälgar on/off road?

Byta fälgar on/off road?

Inläggav Pyret » 2020-07-07/10:31

Hej,

Nybliven 1250 GS ägare som fullkomligt älskar hojen men hatar bristen av grepp när asfalten och gruset tar slut.

Hur gör ni andra som kör offroad? Har ni ett par extra fälgar med nobbydäck? Vad är rimligt att betala för ett par såna? Det verkar vara det smidigaste istället för att lägga om däcken stop i kvarten.
Användarvisningsbild
Pyret
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-07-07/10:23

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-07/11:01

Hej!

Det är ingen endurohoj utan det finns ganska bra med utbud av däck som fungerar bra både på grus och asfalt. Utvecklingen går framåt...

Att lära sig byta däck själv är en bra investering och när man kan det är det en smal sak att kränga på andra däck inför långturen eller grushelgen. Dubbla uppsättningar fälgar är en stor investering som några gör i hastigheten, men min uppfattning är att de flesta kommer ut på marknaden igen efter ett tag då de sällan används och det är så pass lätt att kränga hojdäcken själv.

Ju mer man blir van med hojen desto mer inser man potentialen och desto mindre hänger på däcken. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Pyret » 2020-07-07/12:15

BrooklynS skrev:Hej!

Det är ingen endurohoj utan det finns ganska bra med utbud av däck som fungerar bra både på grus och asfalt. Utvecklingen går framåt...

Att lära sig byta däck själv är en bra investering och när man kan det är det en smal sak att kränga på andra däck inför långturen eller grushelgen. Dubbla uppsättningar fälgar är en stor investering som några gör i hastigheten, men min uppfattning är att de flesta kommer ut på marknaden igen efter ett tag då de sällan används och det är så pass lätt att kränga hojdäcken själv.

Ju mer man blir van med hojen desto mer inser man potentialen och desto mindre hänger på däcken. :)


Tack för input:en. Var på gruskurs med SMC i helgen och det var kul ända tills vi körde en utflykt i geografin där det fanns lera/gräs och wips så försvann oskulden i form av att vi provade krashbågarna. Förtroendet för fästet försvann och den känslan vill jag inte uppleva igen då det förtar det roliga.

Kommer att pendla långt på asfalt så tror att jag gör bäst i att behålla asfaltsdäcken, och sen byta när jag verkligen behöver något annat.
Användarvisningsbild
Pyret
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-07-07/10:23

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-07-07/12:30

Håller med BrooklynS. Dubbla hjuluppsättningar till en GS är nog bortslösat. För dom runda 20-30 000 som en uppsättning däck och fälgar går på hade jag antingen köpt något i stil med en enklare enduromaskin som du kan ha när du vill ut och botanisera och ta GS när du vill åka långt på grus och asfalt alternativt göra som BrooklynS och köra på nabbedäck när du ska ut i spenaten och sedan kränga tillbaka till vanliga sulor när du ska åka till vardags.

Själv sålde jag min GS då jag insåg att jag nästan alltid tog min Africa Twin när jag ville åka i spenat/offroad då den är styva 40 kilo lättare och om/när jag lägger hojjen gör det mig inget då det mest tillför till patinan på hojjen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-07/14:22

Jag kör på Pirelli Scorpion Rally STR, de fungerar otroligt bra i spenaten OCH på asfalten. Kan vara ett alternativ att köra på liknande sulor och slippa tjorva med att byta däck osv...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Pyret » 2020-07-07/16:13

Ecklesiastik skrev:Håller med BrooklynS. Dubbla hjuluppsättningar till en GS är nog bortslösat. För dom runda 20-30 000 som en uppsättning däck och fälgar går på hade jag antingen köpt något i stil med en enklare enduromaskin som du kan ha när du vill ut och botanisera och ta GS när du vill åka långt på grus och asfalt alternativt göra som BrooklynS och köra på nabbedäck när du ska ut i spenaten och sedan kränga tillbaka till vanliga sulor när du ska åka till vardags.

Själv sålde jag min GS då jag insåg att jag nästan alltid tog min Africa Twin när jag ville åka i spenat/offroad då den är styva 40 kilo lättare och om/när jag lägger hojjen gör det mig inget då det mest tillför till patinan på hojjen.


Det där var ju klokt tänkt på riktigt, gillar inte själva grejen med att behöva byta däck men samtidigt vet jag att 90% kommer vara långa asfaltskörningar. Grabben har en off road 125:a som är grymt rolig att köra just off road på ett sätt som inte är möjligt med den tunge...lägger hellre pengarna på en 250/450 off road:are. Tack!
Användarvisningsbild
Pyret
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2020-07-07/10:23

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Allan Ericsson » 2020-07-08/16:39

Jag har en R1200GS med dubbla uppsättningar hjul. Dessutom har jag en KTM690 Enduro R. Jag har då åkdon för allt från "nästa enduro"-körning till komfortabel åkning på grus/gräs och vidare till ren asfalt-körning (inkl. KNIX). På GS:en byter jag hjul ideligen eftersom jag hela tiden vill ha bästa möjliga däck för aktuell körning. Det tar mig 30-45 minuter att sko om GS:en och då hinner jag göra en allmän besiktning av hjullager, bromsklossar etc. Tittar jag i min däckslogg så ser jag att jag kör typiskt 30-100 mil mellan skiften av hjul, utom då jag varit ute på längre asfaltresor. (Mitt sätt att köra motorcykel innebär att nästa körning sällan liknar föregående körning.)

Jag ser alltså ett värde i att ha dubbla uppsättningar hjul till en GS om man vill utnyttja GS-konceptets fulla värde.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Allan Ericsson » 2020-07-08/16:54

BrooklynS skrev:Hej!

Ju mer man blir van med hojen desto mer inser man potentialen och desto mindre hänger på däcken. :)


Jag vill vända på resonemangen: Ju mer bekant man blir med sin hoj ju mer känslig blir man för däcksegenskaper. Med ett tillägg: och fjädringsinställning
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-10/11:57

Allan Ericsson skrev:Jag har en R1200GS med dubbla uppsättningar hjul. Dessutom har jag en KTM690 Enduro R. Jag har då åkdon för allt från "nästa enduro"-körning till komfortabel åkning på grus/gräs och vidare till ren asfalt-körning (inkl. KNIX). På GS:en byter jag hjul ideligen eftersom jag hela tiden vill ha bästa möjliga däck för aktuell körning. Det tar mig 30-45 minuter att sko om GS:en och då hinner jag göra en allmän besiktning av hjullager, bromsklossar etc. Tittar jag i min däckslogg så ser jag att jag kör typiskt 30-100 mil mellan skiften av hjul, utom då jag varit ute på längre asfaltresor. (Mitt sätt att köra motorcykel innebär att nästa körning sällan liknar föregående körning.)

Jag ser alltså ett värde i att ha dubbla uppsättningar hjul till en GS om man vill utnyttja GS-konceptets fulla värde.



Det tar ungefär samma tid att sko om däcken på befintliga fälgar. Och då sparar man 20.000 eller mer.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-07-12/17:36

BrooklynS skrev:
Allan Ericsson skrev:Jag har en R1200GS med dubbla uppsättningar hjul. Dessutom har jag en KTM690 Enduro R. Jag har då åkdon för allt från "nästa enduro"-körning till komfortabel åkning på grus/gräs och vidare till ren asfalt-körning (inkl. KNIX). På GS:en byter jag hjul ideligen eftersom jag hela tiden vill ha bästa möjliga däck för aktuell körning. Det tar mig 30-45 minuter att sko om GS:en och då hinner jag göra en allmän besiktning av hjullager, bromsklossar etc. Tittar jag i min däckslogg så ser jag att jag kör typiskt 30-100 mil mellan skiften av hjul, utom då jag varit ute på längre asfaltresor. (Mitt sätt att köra motorcykel innebär att nästa körning sällan liknar föregående körning.)

Jag ser alltså ett värde i att ha dubbla uppsättningar hjul till en GS om man vill utnyttja GS-konceptets fulla värde.



Det tar ungefär samma tid att sko om däcken på befintliga fälgar. Och då sparar man 20.000 eller mer.

Mja... "Ungefär" samma tid är väl en liten överdrift? :-) Du ska skruva av hjulen oavsett. Med färdigmonterade däck på ett par extra fälgar, borde det rimligen gå betydligt snabbare att bara montera de alternativa hjulen, jämfört med att kränga av och på nya sulor? Allt handlar väl om hur bråttom det är, hur mycket tid man har, hur ofta man byter, och givetvis, hur mycket pengar man tycker det är värt?
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-12/18:14

Jo absolut, det tar nog några minuter extra att kränga av de gamla däcken och på de nya. Men å andra sidan slipper man förvara och flytta runt två hjul med bromsskivor osv... Det tar rimligen motsvarande antal minuter att hämta de andra hjulen... :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-07-12/18:20

Nåja... :D
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Magne » 2020-07-16/20:06

Pyret skrev:Hej,

Nybliven 1250 GS ägare som fullkomligt älskar hojen men hatar bristen av grepp när asfalten och gruset tar slut.

Hur gör ni andra som kör offroad? Har ni ett par extra fälgar med nobbydäck? Vad är rimligt att betala för ett par såna? Det verkar vara det smidigaste istället för att lägga om däcken stop i kvarten.


Jag hittade överkomliga begagnade aluminiumsfälgar till min R1250GSA, skön att ha relativt tysta asfaltsdäck och nabbadäck på gruset. Alufälgar passar från alla från 2013 och framåt. Byta gör en på mindre än en timme, och då stressar en inte. Helt klart skönt med tysta asfaltshjul och kunna ha grusdäck med bra grepp och inte gå på 50/50 däck som inte är bra på nåt. Svåra val att göra i livet.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Mats Liifv » 2020-08-18/11:03

Hur funkar det med däcktryckssensorerna när man byter fälgar?
Justerar det sig automatiskt eller blir man utan infon på ena uppsättningen?
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Håkan » 2020-08-18/12:56

Mats Liifv skrev:Hur funkar det med däcktryckssensorerna när man byter fälgar?
Justerar det sig automatiskt eller blir man utan infon på ena uppsättningen?

Hej Mats.
Byt ett hjul i taget, kör en sväng, så datorn hittar den nya däcktrycksensorn. Byt det andra hjulet, kör en sväng osv.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byta fälgar on/off road?

Inläggav Mats Liifv » 2020-08-19/07:59

Låter enkelt och bra!
Så funkade det inte på KTM. Där var det ett verkstadsjobb.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ahlstedt och 1 gäst