Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav Jumalauta » 2020-07-12/19:09

Hej på er,

Jag har en stundande storservice på min R1200gs årsmodell 2010. Och då ska ju bromsvätska bytas. Har även sett i serviceboken att den blivit bytt iaf 2 gånger innan. (Hojen har gått 4000mil).

Var inne hos en bmw-handlare för att höra om värdet på min mc vid inbyte mot ny mc, och han påtalade då vikten av att byta bromsvätskan vartannat år, annars kan abs packa ihop väldigt fort.

Jag har alltid varit inne på att min hoj inte har denna krånglande del, man kan ju till exempel inte höra någon motor/pump som låter när man trycker på bromsen, som jag kan höra mycket väl på en kompis k1200s 2005. Min abs har däremot aldrig krånglat öht.

Någon annan som kanske känner till mer om detta ämne?

Tack på förhand
Jumalauta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-07-03/00:21

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav F800åkare » 2020-07-12/19:30

Ingen bmw cykel på någon marknad oavsett modell har den ökända varianten av abs efter 2007.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-13/00:48

Vad menas med ”ökänd” i detta sammanhang?

Idag finns betydligt billigare eftermarknadslösningar på alla möjliga fel, inkl bromsservo och ESA.

Lika otroligt som att någon skulle köpa en ny original ESA-fjädringsenhet för 25.000kr när dämparen är utsliten, lika otroligt är det att någon behöver köpa en ny ABS-enhet för 17.000 för att servomotorn har lagt av.

Det finns bättre och betydligt billigare lösningar idag. Vilket väl alla borde veta om...

Servon fanns bara 2001-2006 så du har den inte.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-13/05:59

Jumalauta skrev: Var inne hos en bmw-handlare för att höra om värdet på min mc vid inbyte mot ny mc, och han påtalade då vikten av att byta bromsvätskan vartannat år, annars kan abs packa ihop väldigt fort.

Detta verkar vara en förväxling av två saker:
1. Att din cykel har servobromsar. Det har den inte - enligt säkra källor ovan.
2. Behovet av regelbundet byte av bromsvätska. Behovet kvarstår, oberoende av bromssystem - i alla fall så länge bromsvätskan är alkoholbaserad. Den är hygroskopisk och drar med tiden åt sig vatten, vilket dels sänker bromsvätskans kokpunkt - vilket du INTE vill dra konsekvenserna av vid en kritisk inbromsning - och dels orsakar korrosion i bromssystemet. Det vill du inte heller ha, vare sig du har ABS eller ej.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav F800åkare » 2020-07-13/06:16

BrooklynS skrev:Vad menas med ”ökänd” i detta sammanhang?

Idag finns betydligt billigare eftermarknadslösningar på alla möjliga fel, inkl bromsservo och ESA.

Lika otroligt som att någon skulle köpa en ny original ESA-fjädringsenhet för 25.000kr när dämparen är utsliten, lika otroligt är det att någon behöver köpa en ny ABS-enhet för 17.000 för att servomotorn har lagt av.

Det finns bättre och betydligt billigare lösningar idag. Vilket väl alla borde veta om...

Servon fanns bara 2001-2006 så du har den inte.

Servo abs'en är ökänd för sin känslighet och att den krånglar, men den finns inte på hojar efter 2007 iaf så (k4X serien har denna abs fram till nov 2007 i usa och europa). Är ju bara en månad sen man kunde följa knappens resa här på forat med ett vanligt fel, trycksensor fel. Alltså inte bara kolen i elmotorn, den är minst lika känd för det felet och det är svårare att laga. Inga firmor lagar det felet på enheterna.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav Håkan » 2020-07-13/07:37

Jumalauta skrev:Någon annan som kanske känner till mer om detta ämne?

Ja.
Att byta bromsvätska på vilken BMW MC som helst, så sällan som två gånger på 10 år är defintivt för sällan. Värdet på sådan MC skjunker markant, kanske halverat värde...
Här väljer man själv som ägare. All nödvändig information om bytesintervall finns i instruktionsbok/serviceschema, som levereras med var ny MC (eller finns lätt tillgänglig på BMW Motorrad hemsida).
Om det är någon tröst kan jag säga, du är inte ensam.

Har du fler frågor, funderingar så svarar jag gärna på dessa.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav Jumalauta » 2020-07-13/08:55

Håkan, jag menar inte att det inte blivit utfört fler gånger. Såg bara att det blivit ikladdat med kulspetspenna "bromsvätska bytt" i serviceboken på dem 2 senaste servicarna,2016,2018 (utöver stämplarna). På servicarna gjorda 2010,2012,2013,2014 är det endast verkstadsstämplar.

Angående värdet på hojen, så tyckte jag inte att det reflekterades på priset när jag köpte den av BMW-handlare 2018.(snarare tvärtom med det låga miltal den då hade :D

Mvh/ Jumalauta
Jumalauta
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-07-03/00:21

Re: Har jag den krånglande ABS-servon på min motorcykel?

Inläggav Håkan » 2020-07-13/10:06

Jag menade inte att vara oförskämd. Men jag vill påpeka ägaransvaret i skötseln av motorcykeln.
Får ibland frågan om jag kan göra någon enklare, mindre omfattande service. Kostnadsskäl brukar vara avgörande...
Samtidigt vill man ha serviceboken ifylld!
Brukar förklara olämpligheten i detta och ev. konsekvenser.
Jag gör det kunden önskar med motorcykeln, I det avseendet har kunden alltid rätt. Serviceboken är jag noga att bara fylla i det jag verkligen gjort.
:)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron