Keyless Tanklock problem.

Keyless Tanklock problem.

Inläggav Haavee » 2020-07-28/10:57

Mitt Keyless tanklock låser bara slumpmässigt, har precis gjort service på hojen och bad då verkstan att kolla upp detta och det visade sig att det låg en felkod på tanklåset och denna togs bort med förhoppningen att detta skulle räcka vilket det inte har gjort.
Enligt verkstaden är detta ett inte helt ovanligt fel och BMW har har bytt ut dessa tanklås inom garantin.

Alltså finns det en hel del som har eller har haft samma fel, är det någon som lyckats lösa detta själv eller blev det verkstad/garanti ??.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Keyless Tanklock problem.

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-07-28/11:28

Jag har haft ett liknande problem för en tid sedan. Jag kör ofta med en tankväska med en eftermonterad ring som fungerar som snabbfäste. När man monterar den är det viktigt att man "linjerar" allt när man återmonterar för annars kan det kärva både vid låsning och öppning.

För min del löste det sig med att lossa de 6(?) skruvarna som håller hela tanklocksmekanismen en aning och se till att allt är linjerat. Det finns lite spelrum/flex vid återmontering så det var mest en fråga att kolla noga och vrida till ngn tiondels mm eller två så var det lugnt igen. Var noga med rätt åtdragningsmoment så att det inte skevar pga detta. Ett jobb/koll som tar max 10 min att genomföra

Kan ju vara värt att kolla om Fritz hade en dålig dag i Berlin. ;)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Keyless Tanklock problem.

Inläggav Haavee » 2020-07-28/11:54

Har ingen tankväska eller tankring på hojen men det är ju inte omöjligt att tidigare ägare haft det, jag ska testa med att lossa skruvarna så får vi om det hjälper.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Keyless Tanklock problem.

Inläggav Haavee » 2020-07-30/17:06

Provade att lossa skruvarna och testade om det gick att justera lite men de sex m5 skruvarna bestämmer ju läget så det finns inget direkt att justera på där. Märkte däremot att kontrollampan för fjärrnyckel inte blinkar när man lyfter upp det lilla handtaget på locket vilket den ska göra när nyckeln är utom räckhåll.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Keyless Tanklock problem.

Inläggav Haavee » 2020-08-25/14:48

Nu är tanklocks problemet löst, jag blåste rent tanklockets rörliga delar samt nere i själva låset och sprayade alla delar med Castrol DWF. Den lilla haken på locket och motsvarande i tankringen polerades lite fint med smärgelduk och på med lite fett, nu hörs ett tydligare klick när man stänger locket och det låser som det ska.
Det smyger sig tydligen in smuts i låsen på något sätt trots att det såg rent och snyggt ut.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst