Helljus blinkar

Helljus blinkar

Inläggav Patrickgbg » 2020-07-28/14:55

Hej.

Jag bytte glödlampa till halvljuset på min 2013 års 700GS och när jag körde märkte jag att helljus lampan slogs på varje gång jag kopplade. Är det någon som vet va det kan bero på?

Som sagt, jag bytte den översta glödlampan till halvljuset men/och det är helljuset som slås på när jag ska koppla och även släcks när jag drar ut kopplingen. Och det är även när jag nästan har kommit hela vägen in med kopplingen som den slås på.

Tacksam för svar.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Helljus blinkar

Inläggav Lindeberg » 2020-07-29/19:01

Det där har jag varit med om på en Yamaha-hoj för några år sen. Symtomen började precis efter vinterförvaring, och efter ett kort besök på verkstaden kunde de konstatera att kopplingshandtaget fysiskt slog emot helljustutan. Då drog jag mig till minnes att jag vid något tillfälle i garaget kommit emot kopplingshandtaget och rubbet det ut dess läge.

Så, kan det vara samma fel med din?
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Helljus blinkar

Inläggav Patrickgbg » 2020-07-30/14:50

Lindeberg skrev:Det där har jag varit med om på en Yamaha-hoj för några år sen. Symtomen började precis efter vinterförvaring, och efter ett kort besök på verkstaden kunde de konstatera att kopplingshandtaget fysiskt slog emot helljustutan. Då drog jag mig till minnes att jag vid något tillfälle i garaget kommit emot kopplingshandtaget och rubbet det ut dess läge.

Så, kan det vara samma fel med din?




Åh tusan. Änna lite skumt att det kan bli så eller?
Det stämde förresten, kopplingshandtaget kommer fysiskt år knappen när jag drar in det helt.
Hur gjorde du eller dem på verkstaden för att ordna problemet?

P. S. Tack så mycket för svaret förresten.
Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Helljus blinkar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-30/16:10

Visst är Forum fascinerande? Problembeskrivningen ter sig milt uttryckt mystisk - varpå förklaringen är så enkel!
Kunskapsöverföring i sin prydno.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Helljus blinkar

Inläggav Patrickgbg » 2020-08-02/09:45

Sannerligen.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Helljus blinkar

Inläggav Olof Eriksson » 2020-08-03/06:01

Patrickgbg skrev:Hur gjorde du eller dem på verkstaden för att ordna problemet?


Dax att kavla upp shortärmen va. ;) Det brukar enbart vara en eller ett par skruvar att lossa lite lätt och dra den till rätt plats. Bör finnas spår på styret där den satt sist. Lite gissa pröva. Är nog inte många mm som skall flyttas.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Helljus blinkar

Inläggav Patrickgbg » 2020-08-04/19:28

Olof Eriksson skrev:
Patrickgbg skrev:Hur gjorde du eller dem på verkstaden för att ordna problemet?


Dax att kavla upp shortärmen va. ;) Det brukar enbart vara en eller ett par skruvar att lossa lite lätt och dra den till rätt plats. Bör finnas spår på styret där den satt sist. Lite gissa pröva. Är nog inte många mm som skall flyttas.



Hehe jo jag gjorde det.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Helljus blinkar

Inläggav Lindeberg » 2020-08-10/19:22

Oj, nu har jag varit borta lite. Festligt att problemet var samma som mitt. Jag kunde med handkraft bara vrida tillbaka handtaget lite, och sen skruva åt skruvarna.


Bror Gårdelöf skrev:Visst är Forum fascinerande? Problembeskrivningen ter sig milt uttryckt mystisk - varpå förklaringen är så enkel!
Kunskapsöverföring i sin prydno.


Visst är det underbart. Särskilt kul att en sån som jag kan hjälpa någon annan i fråga om mekaniska spörsmål. Är inte så bevandrad inom det området vanligtvis.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst