sadelhöjd??

sadelhöjd??

Inläggav moe green » 2020-08-12/17:27

Hej, jag har en Gs Adventure- 20 . kollar lite på sadlar då jag skulle vilja ha e ngt bekvämare sadel, tittar bla, på
wunderlich sadlar. där framgår att wunderlich komfortsadel ger likadan sitthöjd som oem på Gs
men att jämfört med gs adventure är den ca 20 mm lägre?
är det olika sadelhöjd på gs kontra gs adventure? :? att gsa har högre sitthöjd kan jag tänka mig, men inte att det skiljer på själva sadlarna?? e det ngn som kan kasta ljus över denna fråga vore jag tacksam.
mvh Dennis
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: sadelhöjd??

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-08-23/12:25

moe green skrev:Hej, jag har en Gs Adventure- 20 . kollar lite på sadlar då jag skulle vilja ha e ngt bekvämare sadel, tittar bla, på
wunderlich sadlar. där framgår att wunderlich komfortsadel ger likadan sitthöjd som oem på Gs
men att jämfört med gs adventure är den ca 20 mm lägre?
är det olika sadelhöjd på gs kontra gs adventure? :? att gsa har högre sitthöjd kan jag tänka mig, men inte att det skiljer på själva sadlarna?? e det ngn som kan kasta ljus över denna fråga vore jag tacksam.
mvh Dennis


Ta mig inte på orden, men när jag var hos en BMW-handlare sist så nämnde säljaren och jag provsatt en GSA med GS-sadel, där det skulle varit för att sänka sitthöjden något. Vid en snabb googling så skrivs det också på flera ställen att GSA-sadeln är ca 2cm högre än GS-sadeln.

Art.nr sadel GS: 52538532737
Art.nr sadel GSA: 52538526053

(Kanske hjälper om du vill söka vidare efter mer info)
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: sadelhöjd??

Inläggav moe green » 2020-08-24/17:33

Aha,,,, e det kanske så det e,,,, då e bara frågan vad för sadel jag har själv, dom säls ju med lite olika sadlar,,
det får jag försöka undersöka..
tack för tipset!
mvh D
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: sadelhöjd??

Inläggav Fredrik Olsson » 2020-08-26/06:39

moe green skrev:Aha,,,, e det kanske så det e,,,, då e bara frågan vad för sadel jag har själv, dom säls ju med lite olika sadlar,,
det får jag försöka undersöka..
tack för tipset!
mvh D

BMW brukar vara duktiga på att märka precis alla prylar med artikelnummer oavsett om det är en liten kontakt eller något större, så kikar du på undersidan av sadeln bör det säkert stå ett artikelnummer där.
R1200GS -11

Såld: F650GS -01
Fredrik Olsson
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2019-08-05/15:22
Ort: D7

Re: sadelhöjd??

Inläggav Håkan » 2020-08-26/06:47

Fredrik Olsson skrev:BMW brukar vara duktiga på att märka precis alla prylar med artikelnummer oavsett om det är en liten kontakt eller något större, så kikar du på undersidan av sadeln bör det säkert stå ett artikelnummer där.

Oftast på gjutna delar avser artikelnummret själva delen, i detta fall sadelbotten. Sadelbottten ingår i den sammansatta sadeln (som består av fler artiklar/artikelnummer). Artikelnummren på ingående delar brukar ingå i samma nummerserie, så en viss ledning kan man få... Eftersom sadelbotten inte säljs separat kan man inte använda det nummret rakt av.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst