Funderingar kring däckval

Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-09/18:42

Har idag Michelin Anakee adventure på min R 1250 GS -21. Jag bytte ut originaldäcken (Bridgestone) redan efter körda 250 mil då jag inte trivdes med dem. Nu har jag kört drygt 1300 mil med hojen och bytt till ett nytt bakdäck, det också ett Michelin Anakee adventure.

Jag upplever detta däck som ”nervöst” när man kör i turbulensen bakom andra fordon och när man lägger ner cykeln i kurvorna, cykeln vill ”fortsätta” att luta sig in i kurvorna så man får ”hålla emot” så man inte kör omkull (så känns det i alla fall som). Dessutom har jag börjat fundera över om jag behöver detta ”offroad-däck”.

Jag kör gärna på grusvägar men är ingen ”grussprättare” utan snarare ”tuffar runt” på grusvägarna i maklig takt (30 - 50 km/h) och njuter av omgivningen. Jag fortsätter gärna när grusvägen övergår till skogsväg där man knappt kan skönja hjulspåren men då jag oftast har min fru på därbak så blir det ingen avancerad offroad-körning. Enstaka enklare hinder tar jag gärna mig över/förbi men de får inte vara alltför många om min fru skall behöva hoppa av och på cykeln alltför frekvent.

Det jag nu har börjat fundera över är om jag skulle klara mig med vanliga asfaltsdäck. För jag tycker inte att jag har något märkbart bättre grepp med anakee-däcken på de grusvägar jag har kört hitintills på. Är det rullgrus hjälper bara riktigt grova däck likaså på blött gräs. Är underlaget hyffsat fast så tror jag att skillnaden mellan anakee-däcken och vanliga asfaltsdäck är försumbar.

Jag kör som sagt gärna på grus-/skogsvägar, även dåliga sådana. Men det blir övervägande asfalt under däcken. Det blir körning så länge det inte är risk för halt väglag vilket innebär att jag kör i stort sett året runt och det är här som anakee-däcken har en fördel då de är M+S-märkta. Det gör att jag känner mig trygg att jag har bra grepp även när temperaturen går långt under +10 grader.

Jag funderar på att byta till Michelin Road 6 när det är dags för nästa byte. Dessa däck bygger ju på samma teknik som anakee-däcken men är inte M+S-märkta. Genom detta byte hoppas jag kunna få ut bättre stabilitet och fler mil på däcken.

Har någon här erfarenhet av touringdäck under den kalla årstiden? Är det sämre grepp när termometern visar 5 – 6 grader eller kallare?

Har någon här erfarenhet av skillnaden mellan anakee-däcket kontra asfalts-däck på grus-/skogsvägar?
Senast redigerad av Mats Jönsson 2022-04-10/21:36, redigerad totalt 1 gång.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Hova » 2022-04-09/19:52

Kör övervägande asfalt plus en och annan grusväg. Har Metzeler Tourance på min 1200GS och kör så länge det inte är ishalka. Kallaste turen hittills var det -7,8 när jag åkte hemmifrån. Har inte märkt av något försämrat grepp i kyla. Men jag kör nog generellt försiktigare ju kallare det är.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-09/20:19

Ad Mats: Jag kör nästan uteslutande asfalt - ner till sådär +5 grader. Genom åren har hojarna varit skodda med Michelin Pilot Road/2/4 GT och Pirelli Angel II GT. Dåligt grepp har aldrig varit ett problem. Å andra sidan kör jag med marginaler.

De senaste årens däcktester i MOTORRAD har utvisat, att skillnaderna mellan senaste versionen sporttouringdäck från Bridgestone, Continental, Dunlop, Metzeler, Michelin och Pirelli är försumbar. Bra att veta för oss konsumenter.
Å andra sidan testas de svålarna veterligen enbart på asfalt - och sannolikt inte i temperaturer strax ovanför nollan, så en del av dina frågor ovan besvaras inte.

I övrigt tror jag, att du är på rätt spår. En mycket erfaren BMW-handlare konstaterade för många år sedan, att de flesta, som kör GS, skulle ha det bättre på en RT. Detta citerar jag inte för att kritisera ditt val av hoj, men en del i bakgrunden till hans påstående ligger i kundernas däcksval - sporttouringdäck.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav BrooklynS » 2022-04-10/07:00

Anakee Adventure är knappast något utpräglat offroaddäck. För mig låter det som att du bör kolla andra orsaker till din upplevda instabilitet. Vad kör du med för lufttryck fram och bak? Viktfördelning, last, aerodynamik?

Greppet på slät grusväg har i stort med gummiblandningen att göra, tills det blir lite lösare då mönstret börjar få betydelse.

Din hoj bör vara stabil med Anakee Adventure och för dina ändamål bör de vara idealiska. Med Road 6 får du möjligen ut några fler mil framförallt om du ofta kör i 150 km/h med last men annars är det inte någon större poäng i dina däcksdimensioner.

Jag skulle i dina kläder: 1. Leta och åtgärda grundorsakerna till instabilitet och 2. Anmäla mig till en SMC gruskurs för att få ut mycket mer av den körningen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-11/20:47

Hova skrev:Kör övervägande asfalt plus en och annan grusväg. Har Metzeler Tourance på min 1200GS och kör så länge det inte är ishalka. Kallaste turen hittills var det -7,8 när jag åkte hemmifrån. Har inte märkt av något försämrat grepp i kyla. Men jag kör nog generellt försiktigare ju kallare det är.


Bror Gårdelöf skrev:Ad Mats: Jag kör nästan uteslutande asfalt - ner till sådär +5 grader. Genom åren har hojarna varit skodda med Michelin Pilot Road/2/4 GT och Pirelli Angel II GT. Dåligt grepp har aldrig varit ett problem. Å andra sidan kör jag med marginaler.



M+S-märkningen på MC-däck kanske inte betyder så mycket som på personbilsdäck. Det som också spelar in är, som ni säger, att man generellt kör lite försiktigare på vintern. Det är ju inte bara halkan som man får se upp med utan även all halkbekämpning som ligger kvar på vägarna efter att halkan har försvunnit (grus. singel etc), vilket är ett större bekymmer än lite sämre grepp i däcket på grund av kylan.


Så här skrev tidningen Bike i nr 9/2019 om Bridgestone Batttalax A41 (som satt på min motorcykel från fabriken) och Michelin Anakee Adventure:

Bridgestone Battalax A41

Positivt
Förstklassig stabilitet rakt fram även i toppfart och med last (väskor, toppbox och passagerare).
Fin styrprecision.
Brett och lättbedömt gränsområde på våt väg.

Negativt
Motspänstigt på kurvig landsväg.
Sämre grepp i regn än konkurrenterna.

Michelin Anakee Adventure

Positivt
Optimal respons, framförallt på våta vägar.
Utmärkt grepp i kurvor och brett, väldigt fint avstämt gränsområde och alltid förstklassig feedback.
Mycket bra livslängd.


Negativt
Märkbart instabilt vid sportig körning i kurvor.
För en gatprofil medelmåttig precision.


Om jag börjar med Bridgestone så stämmer deras kommentarer väl överens med min egen upplevelse av däcket. Alltså mycket bra stabilitet rakt fram men motspäntsig på kurvig väg. Det var den här ”motviljan” att lägga sig ner i kurvorna som jag upplevde som tråkig. Att behöva ”dra” ner cykeln i kurvorna. Att de sedan fick dålig kritik för våtgrepp blev droppen som gjorde att jag bytte ut dessa däck mot Michelin Anakee Adventure.

Min tanke här var att Michelin Anakee Adventure fick mycket fin kritik för våtgrepp vilket jag prioriterar högst och att de har bra livslängd. Att de var ”märkbart instabila vid sportig körning i kurvor” viftade jag bort då jag anser att jag inte kör sportigt.

Men här får jag nog revidera mig något. För jag har börjat fundera kring hur man definierar sportig körning. Sportig körning för mig, enkelt uttryckt, har varit hög fart och ”knäskrap” i kurvorna, vilket inte är min körstil. När jag kör på de skånska kurviga småvägarna gillar jag att lägga ner motorcykeln i de kurvor där man har god sikt. Då det inte går att hålla någon högre fart på dessa småvägar utnyttjar jag hela vägens bredd i kurvorna så jag kan lägga cykeln ner rejält (i relativt låg fart). Detta kanske också räknas som sportig körning för det är framförallt i dessa situationer som jag märker av denna instabilitet som de nämner i testet. Här vill jag förtydliga att instabiliteten gäller endast på asfalt. Grusvägar är ett kapitel för sig. Här beror instabiliteten mer på underlaget än på däcken. Som jag skrev tidigare så påverkas motorcykeln mer av turbulensen bakom andra fordon mer med Michelin Anakee Adventure än Bridgestone Batttalax A41, de var superstabila i den situationen.

Steget från Bridgestones stabilitet till Anakee adventures ”nervösitet” har varit markant. Det har varit ett rejält hopp. Kanske är det så att ”adventure-däcken” inte passar min personlighet. Jag vet inte. Kanske är det landsvägsdäck jag skall ha på motorcykeln. De kanske räcker till på de grus-/skogsvägar jag kör på. I dagsläget vet jag inte. Jag hoppas att denna tråd skall ge mig vägledning till de däck som passar min körstil bäst.



BrooklynS skrev:Jag skulle i dina kläder: 1. Leta och åtgärda grundorsakerna till instabilitet och 2. Anmäla mig till en SMC gruskurs för att få ut mycket mer av den körningen.


Gruskurs ligger i ”röret”. Väntar på att de skall öppna anmälningen. :)



Bror Gårdelöf skrev:I övrigt tror jag, att du är på rätt spår. En mycket erfaren BMW-handlare konstaterade för många år sedan, att de flesta, som kör GS, skulle ha det bättre på en RT. Detta citerar jag inte för att kritisera ditt val av hoj, men en del i bakgrunden till hans påstående ligger i kundernas däcksval - sporttouringdäck.


Mitt val av en GS är gjort endast utifrån mina egna personliga preferenser. När jag gjorde detta val förra året visste jag inte om att GS:n är så populär som den är. Jag har varit från MC-världen i 32 år så när jag såg GS:en i butiken var det utifrån de önskningar/drömmar jag hade från 80-talet. Min GS är ett surrogat för en R 80 G/S Dakar. :D

I grund och botten är jag en RT-kille men dagens RT (här pratar jag endast om boxern) har inte samma körställning som mina 2st R 100 RT som jag hade på 80-talet. Dagens RT har mer en RS-lik körställning än R 100 RT har. Dessutom har jag lite svårt för designen på dagens RT som är mer sportig och liknar en insekt när man ser den framifrån. Vilket många motorcyklar se ut som idag. I mina ögon är det inte BMW.

Nästa motorcykel kanske blir en RT, om de ändrar tillbaka körställningen så som den var på de gamla RT:na = mer upprätt körställning.

Detta är snygga motorcyklar. :) Priserna ni ser i bilden är från 1981. :o
20220411_210540.jpg


20220411_210659.jpg
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-12/07:07

Märkligt. Jag upplever, att mer upprätt än på RT kan jag inte sitta. Då blir det glidarposition - bakåtlutande! Men den personliga upplevelsen är som smaken - inget att diskutera.
Ditt omdöme om dagens RT:s utseende förvånar mig också. "Jättelik", "som en buss", "logdörr" (om kåpans omfång) har jag läst ett antal gånger - ofta med tillägget, att cykeln är häpnadsväckande smidig att köra.
Men inte heller detta är något att träta om.

Sedd framifrån, med halvljuset tänt, påminner mig den näst senaste versionen av RT om en uggla! Halvljuset är näbben, och de två LED-ringarna är ögonen! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-12/11:44

Jag är 173 cm lång. På in GS har jag monterat "handlebar raiser" som dels höjer styret med 38 mm och dels flyttar styre mot mig med cirka 27 mm. Trots detta kortare avstånd till handtagen på styret så är mina armar nästintill helt utsträckta medan benen då har behagliga vinklar när jag sitter långt bak jag kan på sadeln. Flyttar jag fram blir det inte så komfortabelt då benen "viks ihop" så det känns som om man satt på crosscykel. Ingen komfortabel sittställning någon längre stund. På R1250RT får jag en liknande känsla med benen, det kan ju vara så att jag kanske har långa ben och korta armar.

Jag kan intyga att den var mycket lättkörd och trevlig bekantskap. Man satt väl skyddad bakom den stora kåpan. Kåpglasets utformning på R100:an gör att den ser stor ut men kåpan i övrigt är en smäcker skapelse. Här är R100RT och R1250RT i en jämförelse. Jag tycker att R100:an utstrålar en harmoni och en attityd som säger: "Jag har inte att bevisa". ;)

2360077626_80dc5a1537_b.jpg

bmw-r1250rt.jpg



Men åter till anledningen till att jag startade denna tråd
Då jag kör med passagerare 95% av tiden så tänkte jag att ett högre tryck kanske skulle stabilisera motorcykeln så jag har provat med däcktryck från rekommenderade 2,5 fram och 2,9 bak till 2,7 fram och 3,2 bak utan att märka någon större skillnad.

Bytet från Bridgestone till Michelin var ett stort hopp mellan 2 väldigt olika däck-karaktärer. Återfallsknutte som jag är med en motorcykel med resurser som jag aldrig tidigare har upplevt och med massor med olika inställningsmöjligheter att komma underfund med har kanske gjort att jag inte fått en riktig chans att bli kompis med däcken. Det har dessutom varit extremt blåsigt under hösten och vintern, detta har gjort det många gånger omöjligt att lära känna däcken under lugna former.

Nu med nytt däck bak och 1300 mil i ryggen på denna hoj skall det förhoppningsvis bli lättare att lära känna däcken. Jag skall prova att sänka däcktrycket med 1 till 2 hekto lägre än rekommenderat och se hur motorcykel uppför sig.

Men en fråga kvarstår och som det verka vara omöjligt att få något svar på och det är hur mycket bättre (terräng-) grepp Michelin Anakee Adventure har jämfört med landsvägsdäck, och därmed om det är någon fördel för mig att fortsätta med dessa däck eller om jag klarar mig lika bra eller till och med bättre med landsvägsdäck. Det enda sättet att få reda på detta är förmodligen att vid nästa däckbyte byta till landsvägsdäck och se om jag klarar mig med dem eller om jag upplever att de inte räcker till för mig.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav BrooklynS » 2022-04-12/11:54

Mitt förslag är att montera Pirelli Scorpion Rally STR och prova med dem. Mycket bra allrounddäck, stabila även med last och passagerare. Har kört både KNIX (med packning/passagerare) och gruskurser med dem förutom många och långa mil och det är mycket fina däck på alla underlag.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-04-12/12:02

Min 1200 GSA -18 ble levert ny med Anakee 3. Det var dekk jeg ikke likte. Mye ljud, og sprekker i asfalt ble overført til hojen og kjentes som slag under fotpinnene. Men jeg kjørte dem til de var utslitt, de holdt 1700 mil som jo er bra og hadde bra grepp.

Jeg oppsøker ikke grusveg, men vil kjøre på grus om det er naturlig på den ruten jeg vil kjøre. Jeg vil si at jeg kanskje kjører 20% grus og det er det Anakee Adventure er gjort for, så jeg byttet til det.

Har ingen dårlige erfaringer med dem. Det blev mindre ljud til tross for grovere mønster. Godt grepp på tørr og våt asfalt, og bedre enn de forrige utenfor asfalten. Noen instabilitet har jeg ikke merket. Men jeg tror kanskje at du skal holde deg til rekommenderad lufttrykk på 25/29. OM du vil prøve å endre, prøv med litt lavere om du kjører uten passasjer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-12/12:05

BrooklynS skrev:Mitt förslag är att montera Pirelli Scorpion Rally STR och prova med dem. Mycket bra allrounddäck, stabila även med last och passagerare. Har kört både KNIX (med packning/passagerare) och gruskurser med dem förutom många och långa mil och det är mycket fina däck på alla underlag.

Tack för tipset, jag skriver upp dessa däck på min lista över alternativa däck. :)
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-12/12:12

Odd Arne Kjørstad skrev:Min 1200 GSA -18 ble levert ny med Anakee 3. Det var dekk jeg ikke likte. Mye ljud, og sprekker i asfalt ble overført til hojen og kjentes som slag under fotpinnene. Men jeg kjørte dem til de var utslitt, de holdt 1700 mil som jo er bra og hadde bra grepp.

Jeg oppsøker ikke grusveg, men vil kjøre på grus om det er naturlig på den ruten jeg vil kjøre. Jeg vil si at jeg kanskje kjører 20% grus og det er det Anakee Adventure er gjort for, så jeg byttet til det.

Har ingen dårlige erfaringer med dem. Det blev mindre ljud til tross for grovere mønster. Godt grepp på tørr og våt asfalt, og bedre enn de forrige utenfor asfalten. Noen instabilitet har jeg ikke merket. Men jeg tror kanskje at du skal holde deg til rekommenderad lufttrykk på 25/29. OM du vil prøve å endre, prøv med litt lavere om du kjører uten passasjer.


Jag skall prova med lite lägre tryck på det nya däcket och se hur motorcykeln känns och om jag kan få ut fler mil. Det gamla däcket hade 1,6 mm kvar av mönsterdjupet efter drygt 1000 mil vilket jag upplever som lite väl lite efter denna körsträcka. Jag kanske har haft för högt tryck i däcket trots att jag har haft passagerare 95 % av dessa mil. Vi kanske väger för lite. :D
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav kirre777 » 2022-04-12/19:55

Jag skrev en recension för dunlop trailmax meridian i höstas; https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 78&t=31135
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-13/17:51

kirre777 skrev:Jag skrev en recension för dunlop trailmax meridian i höstas; https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 78&t=31135


Jag tackar för länken. Kul att få bredda sina "däck-kunskaper". Alltid extra trevligt att få läsa omdömen från "testare" som har kört mer än 100-200 mil med däcken, då däckens egenskaper kan ändras radikalt över tid.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-04-14/04:37

Däck är alltid en intressant fråga. Nu kör jag en S1000R och 90% på bana så mina specifika erfarenheter är inte intressanta i detta fall men jag förbrukar 2-3 bakdäck per år och 1-2 framdäck och byter ofta märke och typ.
Så man skulle kunna tro att efter ett antal år så vet jag allt om vilka däck som är bäst, i alla fall för mig personligen.

Man skulle kunna tro det och jag har mina favoriter, men det enda jag med säkerhet kan säga är att:
Nya däck är bättre än gamla.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav kirre777 » 2022-04-14/12:44

Mats Jönsson skrev:
kirre777 skrev:Jag skrev en recension för dunlop trailmax meridian i höstas; https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 78&t=31135


Jag tackar för länken. Kul att få bredda sina "däck-kunskaper". Alltid extra trevligt att få läsa omdömen från "testare" som har kört mer än 100-200 mil med däcken, då däckens egenskaper kan ändras radikalt över tid.


Ska väl tillägga att jag aldrig kör med passagerare. Endast solokvist :).
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-21/18:15

Mats: Senaste Bike innehåller test av senaste generationen sporttouringdäck från de sex premiumtillverkare, som jag nämner ovan. Två får betyget bra. Fyra får betyget mycket bra.
Det kan inte bli mycket jämnare - ifall du tänker lägga på den typen av däck.

Andra däcktyper avstår jag från att kommentera - utifrån total brist på erfarenhet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-04-21/20:32

Bror Gårdelöf skrev:Mats: Senaste Bike innehåller test av senaste generationen sporttouringdäck från de sex premiumtillverkare, som jag nämner ovan. Två får betyget bra. Fyra får betyget mycket bra.
Det kan inte bli mycket jämnare - ifall du tänker lägga på den typen av däck.

Andra däcktyper avstår jag från att kommentera - utifrån total brist på erfarenhet.


Ja, jag har också sett och läst artikeln. Enligt den så kan man inte välja fel däck oavsett vilket man väljer.

Jag har som sagt ett nytt bakdäck (Anakee adventure), framdäcket håller minst "ett varv till", och skall utvärdera dem löpande tills de är utslitna. Jag har tänkt uppdatera denna tråd på söndag alternativ på måndag med mina erfarenheter av däcken då jag i måndags var på en KNIX-kurs på Klippans gocartbana och skall till Ring Knutstorp för avrostning på lördag och på söndagen skall jag till MC-klubben "Bra Nock" i Ystad. De arrangerar något som de kallar för "Bra balans".

Redan nu kan jag säga att jag är positivt överraskad över dessa däck. Vad det kan bero på återkommer jag till vid min uppdatering. ;)
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-04-23/03:26

Mats Jönsson skrev:Redan nu kan jag säga att jag är positivt överraskad över dessa däck. Vad det kan bero på återkommer jag till vid min uppdatering. ;)

Nya däck är bättre än gamla. Gäller i princip alltid så skall man avgöra vilket som är bäst får man byta innan däcken blir gamla.
Ett möjligt undantag är om man skall ta sig fram i lera. Min personliga erfarenhet tyder på att gamla offroaddäck mycket väl kan vara bättre än nästan nya sportdäck. Fast jag har bara personlig erfarenhet av de senare. På lera.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav BmwMats » 2022-04-23/15:44

Fredric Fredricson skrev:...Fast jag har bara personlig erfarenhet av de senare. På lera.


Huuu, det låter som en tråkig upplevelse och kanske dyr... :shock: :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-04-23/22:16

BmwMats skrev:
Fredric Fredricson skrev:...Fast jag har bara personlig erfarenhet av de senare. På lera.


Huuu, det låter som en tråkig upplevelse och kanske dyr... :shock: :(

Dyr var det inte men det var en upplevelse av den typen som är roligare att ha haft än att ha.

Så här gick det till för ev. intresserade:
På väg till BMW-klubbens årsmöte uppe i Åre så kör jag enligt GPS kortaste väg med min dåvarande R1100S-99. Med splitter nya Bridgestone S21. Köra enligt GPSens kortaste väg är en kul sport, speciellt i Dalarna och Jämtland men säkert annorstädes också.
Nåväl, GPSen säger åt mig att svänga vänster, men jag ser ingen väg. Närmare inspektion avslöjar att det går två spår in bland träden och dum som man är.....
Det duggade lite och hjulspåren var djupa och leriga och dessutom duggade det lite så jag fick slira på kopplingen och sparka mig fram när det blev lite uppför. Efter kanske två-tre kilometer (det var inte lera riktigt hela vägen) så kommer jag ut på en stor och fin väg igen. Samma väg. Kortaste vägen.

En exakt kartbild:
Karta.jpg
Karta.jpg (10.18 KiB) Visad 12424 gånger

Min R1100S var den skitigaste hojen på träffen uppe i Åre. Alla GSarna fick stå och skämmas.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-05-01/16:38

Jag har nu kört dels på Klippans go-kartbana dels på Ring Knutstorp med nytt bakdäck. Jag blev väldigt förvånad över stabiliteten i däcken. Det var inte så jag upplevde det i höstas när jag bytte ut mina Bridgestone mot Michelin Anakee Adventure. Då kändes de väldigt ”nervösa”. Jag tror att anledningen till att jag upplevde det så var nog för att Bridgestone-däcken är väldigt kursstabila, de är som att köra på räls, medan Michelin-däcken är mer ”kvicka i vändningarna” vilket jag då upplevde som nervösa. Framdäcket visar spår på att ha haft för högt lufttryck (både bak och fram) vilket säkert har bidragit till ”nervositeten”. Under hösten och vintern körde jag med 2,7-2,8 fram och 3,1-3,2 bak. Detta gjorde jag efter att ha läst några trådar här på forumet som rekommenderade ett lite högre tryck än det som BMW anger.

När jag bytte ut bakdäcket hade det rullat drygt 1 000 mil och hade ett mönsterdjup på 1,6 mm. Det tyckte jag var lite väl lite efter 1 000 mil, men beror nog på att jag har haft ett för högt tryck i däcken. Jag väger kanske för lite. :D Så nu har jag bestämt mig för att ha det rekommenderade lufttrycket i däcken (fram: 2,5 och bak: 2,9) och se hur långt jag kommer på backdäcket.

Att däcken känns stabila efter bytet bak är nog en kombination av att jag nu har kört motorcykeln i drygt 1 400 mil sedan jag tog ut den den 28/8 förra året och att gå från ett mer eller mindre utslitet däck som dessutom var lite snedslitet. Det var lite mer slitet på vänster sida än höger vilket jag märkte genom att motorcykeln kändes olika beroende på om jag svängde höger eller vänster. Man kunde även se det på däcket. Detta var mest markant när jag gjorde tvära svängar i låg fart. Jag har haft vind mest från vänster(!?) under vinterhalvåret och det har varit en väldigt kraftig vind mesta av tiden vilket gjort att jag har lutat väldigt mycket åt vänster även när jag kört rakt fram. Men oavsett så blev det en helt annorlunda motorcykel med det nya bakdäcket.

Måste tillägga att jag är mäkta imponerad av Anakee Adventure-däcken som ”bandäck”. Att man kan lägga ner cykeln så långt och pressa däcken (framför allt framdäcket) så mycket utan att de ger efter är otroligt med tanke på hur mönstringen ser ut. På Ring Knutstorp fick jag ett nytt ”missljud” från hojen när jag pressade den i kurvorna. Det lät så här: Tjooo hooo!!!

Orsaken till detta ”missljud” ser ni i denna bild. :D

20211113_140329.jpg
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-01/20:21

Mats Jönsson skrev: När jag bytte ut bakdäcket hade det rullat drygt 1 000 mil och hade ett mönsterdjup på 1,6 mm. Det tyckte jag var lite väl lite efter 1 000 mil ...
Det var lite mer slitet på vänster sida än höger ... jag har lutat väldigt mycket åt vänster även när jag kört rakt fram.
Orsaken till detta ”missljud” ...

Efter 1 000 mil är mitt framdäck slut. Bakdäcket brukar kunna leverera ytterligare ett par hundra mil - men då är det förstås sporttouringdäck, som måhända har en grundare mönster från början(?).

Att vänster sida av däcket slits mer än höger är en vanlig iakttagelse på gathojar i länder med högertrafik. (För mig har det "alltid" varit så.) Tvärt om i vänstertrafik. Den enda rimliga förklaring, som jag kan hitta, är asfaltvägens bombering - alltså att vägbanan inte är helt horisontell utan högst i mitten och lite lägre på sidorna, så att regnvatten kan rinna av.
Men om du kört mycket i hård sidvind, kan det förstås spä på det hela.

Så det var inte ett "missisljud"? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-05-04/20:19

Bror Gårdelöf skrev:
Så det var inte ett "missisljud"? ;)


Om det blir ett "missisljud" (= spinnande ljud) vid kurvtagning skall jag bli orolig då? :? :D
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Funderingar kring däckval

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-04/20:26

Tvärt om! ;) I alla fall om orsaken är densamma som bilden ovan.

Sedan är en annan sak, att slitna däck ofta sjunger mer än nya vid nedlägg i böjarna, men det vet du väl sedan länge?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst