Få upp en 1250GSA på rätt köl

Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav Thomas Höglund » 2022-05-08/17:33

Japp! Då har jag testat! Att välta upp min 1250 på rätt köl igen…

Efter en tvätt idag på gräsmattan kom jag på den eminenta idén att testa att lyfta upp den från en simulerad tippning. Jag visste att det skulle vara tungt, men det var ju jäääkligt tungt! Såg en youtube-video där en engelsman lyfter i styret, och det såg ut att gå lätt som en plätt. Testade det samma och kan väl konstatera att det gick, men som sagt.

Det finns ju lika många lyft-tekniker som hojåkare, men vilka tycker ni funkar bäst? Lyft-tekniker alltså ;)
Thomas Höglund
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2022-01-18/10:06

Re: Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-08/17:55

Jag har inte personligen ägnat frågan särskilt mycket tankemöda, men på mässan, några år före pandemin, hade Touratech (tror jag) en späd(?) kvinna, som visade, hur man får upp en GSA på rätt köl.
Minnet är bedrägligt, men jag tror, att hon gjorde så här:

(Ettans?) växel ilagd.
Styret vridet åt vänster (när cykeln låg på vänster sida).
Ryggen mot hojen, så nära det gick.
Böjda knän, rak rygg.
Lyft. (Exakt var hon greppade hojen, vet jag inte.)

Ligger cykeln på höger sida, är det klokt att fälla ut sidostödet som första åtgärd. Om underlaget är hårt och någorlunda vågrätt, kommer stödet att fullgöra sin uppgift, när cykeln kommer över lodlinjen.

Vidare tror jag mig ha läst, att H-D tidigare haft någon liknande demonstration, där en inte särskilt storvuxen kvinna reste upp en Electra Glide - eller någon annan av märkets tungviktare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav Peter Nordlund » 2022-05-08/19:09

När jag hade min GS fick jag lära mig detta sätt på en avrostningskurs.

bästa exemplet jag kunde hitta
https://youtu.be/1uUYHie4ds8

Jag är inte stark men detta funkade hur bra som helst, provade 4 ggr utan problem.
Det finns absolut andra sätt men detta funkade för mig.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav enhjuling » 2022-05-08/19:23

här är ett exempel till https://youtu.be/9nzpb9Z-mRU
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav BrooklynS » 2022-05-09/11:41

Det krävs inte så mycket råstyrka att plocka upp en GS, det är som flera sagt en fråga om teknik.

Jag har lagt hojen fler gånger än jag minns (ibland med vilje i instruktionssyfte) och brukar räta upp den med ryggen mot och grepp i passagerarhandtaget och styret. Sedan gå baklänges, i princip.

"Lyfta" handlar det inte om, då gör man lätt illa sig. En annan teknik jag sett är att ställa sig på knä, ta tag i motsvarande och krypa framåt mot hojen, som då rätas upp utan alltför mycket ansträngning.

Ligger den på lutande underlag vrider man den över cylindern tills hjulen pekar nedåt, blir förstås ännu enklare då.

Bret har många bra videos, så även hans förra kanal Mototrek.


https://www.youtube.com/watch?v=C4NFXz8Y73c
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav Per Lidforss » 2022-05-09/14:58

Usch ja. För ett par veckor sedan reste jag min R 1100 S från vänster "ramling" Övningskörde med dotter som från stillastående la sig åt höger, i stressen som uppstod gick stödet ej fullt ut lade mig åt vänster, kryckor o ngn vecka till med dessa, förvånansvärt dock höger ben.. tryckte förmodligen emot på fotpinnen och 60+= riktigt, riktigt mycket muskelbristning i farbrorsvaden vaden. Var rätt tungt att resa den på 1,5 ben men boxern är ju gjord för att läggas i sin grundkonstruktion, vinkeln blir ju så att säga mindre, allt gick bra med hojen förutom benet. Kan nog som du gjorde vara mkt klokt att öva uppresning under kontrollerade förhållanden, vad göra om man står där själv ute i ingenstans kan man ju faktiskt undra om man inte har teknik o kanske gjort sig illa... Mvh Per
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Få upp en 1250GSA på rätt köl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-09/17:08

Lite vid sidan av rubriken, men rimligen inom ämnet: Min erfarenhet från Sigurd (K 1200 RS) är, att över en viss lutningsvinkel har man inte en chans - i alla fall inte med min benlängd. Det enda man kan göra då är att snabbt slänga ut innerbenet för att inte bli fastklämd. På det sätter har jag genom åren gjort några ofrivilliga - och förmodligen inte särskilt eleganta - fallskärmsjägarrullningar inför stundtals häpen publik. Men det enda, som farit illa, har varit självkänslan - och den repar sig så småningom.

Willie har jag än så länge lyckats hålla på rätt köl - men det är måhända en tidsfråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till GS-klubben

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst