Min MC-karriär började 1971 med en blå Zündapp KS100 -68. Fyrväxlad, med nummerskylt både fram och bak, med de där gamla länsbokstäverna. B159 hette den! Tyvärr stals den, och hittades slaktad i ett dike......
För försäkringspengarna inköptes en Suzuki T125-II "Stinger"-70, gulmetallic(!). Kulthoj idag.......
Till 18-årsdagen inhandlades så en Kawasaki 500 H1 "MachIII" -71, en svart sak med trecylindrig tvåtaktare och trumbromsar - helt livsfarlig, men kul och med ett motorljud som gav ståpäls!
Kawan såldes hösten 1975 inför värnpliksttjänstgöringen, och sen blev det av olika anledningar inte av att köpa hoj igen förrän 2006.......
Då inhandlades mitt livs första BMW-hoj, fast inte en boxer som jag drömt om i 30 år utan en K100RT -85, en riktigt fin lågmilare.
Fick blodad tand (såklart), och bytte ganska raskt upp mig till en K1200RS -00. Dåvarande sambon (numera hustrun) övertalades att köra själv, och sommaren 2007 inköptes en R850R -95 för henne att övningsköra med.
Jag gillade R850R:en och körde den en hel del själv, men vi kom fram till att den var för tung för henne så våren 2008 byttes den mot en sprillans ny F650GS Twin -08, som hon tog körkortet på 2010 och som vi fortfarande har kvar.
Själv hade jag under tiden "råkat" provköra en K1200GT med tvärställda motorn, och på sensommaren 2008 hittade jag en -06 som bara hade gått ett par hundra mil.
K1200RS:en var inte lätt att sälja, och när jag till slut hittade en köpare fick jag lov att ta en F650GS -01 i inbyte. Den hojen blev inkörsporten till grusåkandet, man måste ju använda grejorna......
Drömmen om en "gammelbumse" låg hela tiden och grodde, så när en 1959 års R26 bjöds ut sommaren 2009, slog jag till. Den är min ögonsten, går som en klocka och jag kör den i alla fall ett par gånger per säsong.
På vårkanten 2010 ramlade jag över ett "hobbyprojekt", en K100 -84 som var lätt modifierad och dessutom sprayburks-lackad - och så billig, att jag inte kunde låta bli att köpa den. Den ställdes av för att antingen renoveras eller byggas om till nåt kul, och den står fortfarande orörd..... med en hög "bra-att-ha-delar" bredvid.
2010 stod det också klart att BMW skulle komma med en sexcylindrig MC. En sån bara måste man ha, tänkte jag, och så snart BMW öppnat orderblocken i början av juli beställde jag en röd K1600GT - innan jag ens sett den på bild....... Leverans i april 2011, såvitt jag fått fram den första kund-levererade K1600GT:n i Sverige (ett par GTL hade levererats dagarna innan). K1200GT:n såldes till en återfalls-knutte i Västerås.
Under tiden hade jag fått blodad tand på det här med grusåka, och jag kände att F650GS:en inte längre räckte till riktigt. Hade sneglat på F800GS, och när den presenterades i "Trophy Edition" föll jag som en fura. En sådan beställdes för leverans våren 2012, och F650GS:en såldes.
800:an var så kul, att den stackars K1600GT:n mest blev stående i garaget under 2012 - den gick i princip en semesterresa till Skottland, allt annat körde jag med 800GS:en. Gillade 1600:an väldigt bra, men hade som sagt inte riktigt tid att använda den....... Tankarna på att sälja "storhojen" började gro på hösten 2012, och jag slängde ut en annons här på Forumet mest för att känna mig för. Fick kontakt med ett par spekulanter, men inget konkret hände.
På "MC-dagen" första helgen i maj i år "råkade" jag så provköra nya R1200GS - och blev såklart fast på direkten...... I samma veva hörde en av spekulanterna på min 1600 av sig - det ena gav det andra, 1600:an hamnade hos Martin i Skövde (se inlägget ovan) och på självaste 17:e maj hämtade jag ut min R1200GS LC.
På den vägen är det - vi får väl se när nästa hoj "råkar" hamna i garaget, och vad det blir!