Våren på väg.

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Våren på väg.

Inläggav Mimmi » 2019-04-24/13:00

Hej!
Lägger in en alldeles färsk film från Großglockner Hochalpenstraße Vägen skall öppnas på onsdag 1/5.

Kul att ha i minnet hur det ser ut nu när många av oss kör där om några månader.
Snöslungorna borde väl räcka för Kovlingen, då skulle det inte ta många minuter att röja undan snön på gården. :D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Våren på väg.

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-04-26/06:51

Hur mycket diesel bränner man upp till ingen nytta?
Snön smälter väl framåt sommaren ändå :!:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Våren på väg.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-26/07:11

Jo - men det blir till att vänta längre på att få vägen körbar. Just Grossglockner Hochalpenstrasse har jag aldrig kört med flera meter höga snöväggar kring, men kompisarna har gjort det. En särpräglad upplevelse att köra på fin, varm asfalt i solskenet i ett "vitt dike".
Själv har jag gjort samma sak i Norge, där vägen över ett fjällpass en majdag var helt avröjd, men snöväggarna var 3 - 4 meter höga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Våren på väg.

Inläggav BmwMats » 2019-04-26/08:14

Åkte denna väg i mitten av Juni för ett antal år sedan med min lilla trecylindriga.
Enorma snöväggar på sidorna och fin asfaltsväg som var torr. Otrolig syn och mäktig känsla att glida fram i solskenet upp mot Edelweisspitze.
Temperaturen där uppe var endast 1 plusgrad varmt på skuggsidan... :o

Kommer nog aldrig att glömma den turen över Hochalpenstrase.

Ursäkta mina felstavningar av namnen, hittar inte dom tyska bokstäverna på tangentbordet ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Våren på väg.

Inläggav Håkan » 2019-04-26/09:01

Hasse Gustafsson skrev:Hur mycket diesel bränner man upp till ingen nytta?
Snön smälter väl framåt sommaren ändå :!:

Totalt sett så sparas nog en del diesel också, på att slippa köra runt alppasset på alternativa vägar. :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Våren på väg.

Inläggav Thomas Stadin » 2019-04-26/22:59

Hasse Gustafsson skrev:Hur mycket diesel bränner man upp till ingen nytta?
Snön smälter väl framåt sommaren ändå :!:


Japp och så snart vägen är öppen börjar vi motorcyklister bränna upp bensin där till ingen nytta.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Våren på väg.

Inläggav Mimmi » 2019-04-26/23:28

Hej!

Vägen byggdes ju inte enbart som en turistväg. Efter första världskriget var det ju jättesvårt att ta sig mellan de två kvarvarande delarna av Tirol, Tirol och Osttirol.
Det gick/går ju tåg, Tauernschleuße, (Villach-Spittal-Salzburg) upp genom Mölltal, i tunnel under berget och ut i Gasteinertal. Skulle man från Lienz till Innsbruck, huvudstaden i Tirol, blev det många byten och rejält långa omvägar. Numera kan man ta bilar och mc på tåget den vägen, men om det var möjligt på trettiotalet vet jag inte. Annars gick huvudvägen exempelvis från Lienz till övriga Tirol via Spittal och vidare över Katschberg, och den vägen är lång och var mycket dålig på den tiden. Annars var det Turracher Höhe och den vägen är ännu längre men var lite bättre.
Felbertaurnstraße fanns helt enkelt inte, den vägen öppnades i slutet av sextiotalet, och det är ju i dag huvudvägen mellan Osttirol (Bezirk Lienz) och Tirol.
Bergen ställer till stora problem för samfärdseln, ett ställe vi besöker ibland ligger fågelvägen knappt 5km hemifrån, farbar väg drygt fem mil!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Våren på väg.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/05:34

Utifrån Mimmis rader finns onekligen orsaker till att länder som Norge, Schweiz och Österrike har investerat i ambulanshelikoptrar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Våren på väg.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-27/09:28

...sedan finns det andra skäl till att ett land som Sverige har folk som ifrågasätter nyttan.
Det handlingsförlamade landet som inte klara av något själv, men gillar att ifrågasätta andra.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Våren på väg.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/11:04

Du kan ha rätt i det, men dessutom är Sverige så platt, att vårt behov av helikoptrar faktiskt är mindre. Tro mig! Jag var ambulansöverläkare i Östergötland i 15 år och försökte få till en helikopter, men det stupade i alla fall då på kostnaderna - i förening med att våra markambulanser som regel var rätt snabbt på plats.

Men vårdorganisationen ändras och slimmas, och det, som gällde i slutet på förra seklet, gäller inte med självklarhet idag. Sverige har ju numera ambulanshelikoptrar - om än relativt få per capita i jämförelse med Norge. Men det räcker med en blick på en topografisk karta för att inse, att Norge har ett avsevärt större behov av att ta sig fram snabbare än med markfordon, när behovet av sjukvård är akut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Våren på väg.

Inläggav Perra_II63 » 2019-04-27/12:16

Bror Gårdelöf skrev:Du kan ha rätt i det, men dessutom är Sverige så platt, att vårt behov av helikoptrar faktiskt är mindre. Tro mig! Jag var ambulansöverläkare i Östergötland i 15 år och försökte få till en helikopter, men det stupade i alla fall då på kostnaderna - i förening med att våra markambulanser som regel var rätt snabbt på plats.


Nu blir detta lite off topic men jag kan inte låta bli.

Förra lördagen så var min 78 årige far och hjälpte mig i Fredrika mitt i södra Västerbottens inland. Det bar sig inte bättre än att han halkade på en kvarvarande isfläck och landade så illa att höger lårben fick en vrid/splitter fraktur med massiv blödning i låret som följd.

Lade honom direkt på ett liggunderlag och reponerade benet så gott jag kunde direkt för att minska blödningen och smärtan i benet. Därefter ringde jag 112 de skulle skicka en ambulans direkt.

50 minuter senare kom en akutbil inte en ambulans, de gav morfin men fick/kunde inte lägga en vaccummadrass runt benet för att stabilisera benet. Efter vi lastat honom i akutbilen så vidtog en 9 mil skumpig färd på vägar som är mitt i vårförfallet utan möjlighet till spjälkning av benet. Det är..... karaktärsdanande om jag säger så.

Väl inne på sjukhuset i Lycksele så säger läkaren på plats att detta kan vi inte operera här utan han måste vidare till Umeå för operation, men det blir först i morgon. Detta innebär ytterligare 13 mil till nytt sjukhus.

Nu opererade de honom i Lycksele dagen efter, men det som jag skulle vilja veta är varför ska man betala högre skatt här i glesbygd och få sämre service? Vilket ramaskri det skulle bli om man i en storstad skulle behöva vänta 50 minuter på en ambulans som sedan visade sig vara en akutbil utan möjlighet att köra utryckning med blåljus.

Det här innebär att en trafikolycka i inlandet kommer att få stora konsekvenser då den gyllene timmen äts upp av långa avstånd etc.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Våren på väg.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/13:03

Du beskriver svensk glesbygsproblematik alldeles utmärkt, och jag förstår Er frustration till fullo. Vad som är konstigt är, att jag tror, att Västerbottens Läns Landsting har en helikopter, baserad i Lycksele - men jag kan ha helt fel. Varför den - om den finns - inte användes någon gång under de många timmar, som Du beskriver, är i så fall höljt i dunkel.
Dock skulle Du kunna kontakta ansvarig läkare för ambulanssjukvården i VLL och fråga. Han/hon bör gå att få tag i via landstingskansliet. Om inte annat kan det visa sig, att någon i organisationen fattat fel beslut, och det är alltid bra med återkoppling.

Med detta hoppas jag på moderatorernas mildhet och föreslår återgång till trådrubriken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Våren på väg.

Inläggav Kovlingen » 2019-04-27/13:12

Tråden heter "Våren är på väg" men jag tycker att det är sommaren som är runt hörnet . :?
Strålande sol i minst 2 veckor nu och dagstempen har legat runt 20 + :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Våren på väg.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/13:34

Jäpp. Ungefär samma här - och det har blivit några fina vändor på sistone. Just nu är himlen mörkgrå, och det har regnat lite, men det lär bli vackrare väder igen redan i morgon. (Jag antar, att jord- och skogsbrukare kan hålla sig för skratt, för här är det kruttorrt i markerna, vilket knappast gynnar grödor, och skogsbranden i Tjällmotrakten har ju hamnat i riksmedierna.)

Trots det vackra och torra vädret har luften varit påtagligt disig, vilket får sin förklaring i dagens Östgöta Correspondenten. Enligt SMHI ligger "ett smogliknande dis" över hela södra Sverige, upp till Gävletrakten. Det kommer från en sandstorm nere i Sahara för någon vecka sedan, som drog upp extremt små sandkorn i den högre atmosfären, där de sedan blåst ända hit med snabba, starka vindar. Sandkornen är extremt små - 2,5 µm i diameter, vilket kan jämföras med en levande cell, vars diameter är fyra gånger större.
Sandkornen kan faktiskt tas upp av blodomloppet via lungorna! Avgas- och dubbrivna partiklar är betydligt större.
Luftkvalitén beskrivs som "ganska dålig" och kan vålla problem för människor, som lider av astma.
Tills det börjar blåsa från ett annat håll, kommer diset att bestå, och vädret ser enligt SMHI inte ut att ändra sig inom de närmaste dagarna.
Så vi har en egendomlig vår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Våren på väg.

Inläggav Karl Bergman » 2019-04-27/16:30

Som i trådens anda och med ett stort leende, tre av de här godingarna av mitt hojharem ska besiktas nu kommande onsdag och en av dem för sista gången (-78) om allt går väl.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Våren på väg.

Inläggav Karl Bergman » 2019-04-27/16:32

IMG_5127.jpg
Bilden kommer nu den blev för tung i första inlägget. Sorry.
Senast redigerad av Karl Bergman 2019-04-27/16:48, redigerad totalt 1 gång.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Våren på väg.

Inläggav BmwMats » 2019-04-27/16:47

Trevlig att höra Karl, önskar all lycka till med besiktningen av din cykel. (vad är det för modell ?)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Våren på väg.

Inläggav Karl Bergman » 2019-04-27/16:53

Hojarna på bilden är från vänster Aprilia Pegaso -98 skall besiktas, BMW R100 RS -78 skall besiktas för sista gången, BMW R1200 GSA -06 körklar, BMW R 1100 RS -95 ska besiktas. Bör funka för jag har bra koll på skick och dessutom är dom lite använda sedan förra besiktningen. Dock, osvuret är bäst.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Våren på väg.

Inläggav BmwMats » 2019-04-27/17:10

Snygg uppställning, trevliga hojar... Lycka till, det skall säkert gå bra skall du se ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Våren på väg.

Inläggav Mimmi » 2019-05-05/23:28

Hej!

Just nu går det inte att köra Großglockner Hochalpenstraße, vintern har kommit tillbaka. Det har snöat igen ordentligt, i eftermiddags var det -8° och nästan snöstorm vid Hochtor.
Kanske kan de öppna vägen på onsdag...

Vintern har kommit tillbaka ordentligt i den delen av Österrike, snöfallsgränsen ligger på ca 500m.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Våren på väg.

Inläggav BmwMats » 2019-05-06/08:14

Usch och fy... Min favoritdel av Österrike.
Jobbade långa perioder där nere för ett antal år sedan. Vacker natur och omgivningar... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Våren på väg.

Inläggav Dennis Johansson » 2019-05-10/03:54

Fin film Mimmi, även om jag ej begrep vad som sades.
Dock blev jag nyfiken på snöfräsarna i Biltema blått.
Fann dem ej i katalogen, är det någon som har art.nr på dem ? ;) :shock: :lol:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst