Tips på fotoutrustning inför motorcykelresan

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Tips på fotoutrustning inför motorcykelresan

Inläggav BmwMats » 2020-04-01/14:28

Har hållit på ett antal år med flygfotografering från drake och nu på senare tid även med Dji Mavic Mini.
Tycker om att fotografera lite mer ovanliga vinklar och vyer än dom sedvanliga "semesterbilderna" som i regel tas på någon badstrand, även om dessa också kan vara mycket sevärda.

Ofta följer mina två drakar med på motorcykelturerna, en lite mindre drake samt en lite större.
Finessen med dessa två är att dom är lättstuvade i packväskorna, tar nästan inget utrymme och är mycket lätta.
Det enda som väger lite är själva bobinerna med tunn lina, och jag har med mig två stycken för säkerhets skull.
Dom är på 200 meter vardera och med en elevationsvinkel på runda tal 45 grader när det blåser, så når man ungefärliga 100 meter i altitud på en rulle.
Kopplar man ihop två stycken rullar så når man höjd på ca 200 meter och får riktigt trevliga bilder eller filmer.

Sedan en tid tillbaka så fick jag tips här på forumet om Mavic Mini som styrs med radiostyrning vilket jag har provat på lite med varierande resultat.

I mina väskor på motorcykel ingår ofta både drakar, lina samt Mini'n med alla tillbehör. Det finns fortfarande mycket plats kvar i väskorna och vikten är förvånansvärt liten totalt sett för allt som följer med.

Mini'n kräver laddning av accumulatorerna, både till drönaren samt av fjärrkontrollen, men har för några år sedan redan förberett ett 12V-uttag i toppboxen bak på hojen för laddning av olika prylar.
(12V-uttaget syns till vänster om den grå väskan).

Kamerautrustningen består av olika kameror beroende på vindförhållanden och vad jag flyger med, men oftast monterar jag en GoPro actionkamera (visserligen gammal men fungerande), eller någon av mina systemkameror med tillhörande optik.

Glömde att ta bild på upphängningen av kameran för drakarna, men det är en hemmagjord gimbal utav trä som inte väger många gram, dock blir bilderna nästan alltid vågräta med horisonten tack vare denna konstruktion.

Bifogar några bilder på hur jag packar och vad som ingår i min utrustning när jag är ute och åker på hojen.
Detta följer med oavsett om jag åker längre turer eller bara till och från jobbet, en fantastisk soluppgång eller varför inte en solnedgång, nya vyer och landskap, allt är värt att fotografera ! :D

Hoppas att detta kanske kan intressera någon mer här på forumet.

Väl mött på vägarna eller i luften ;)
Bilagor
IMG_1275.JPG
IMG_1273.JPG
IMG_1272.JPG
IMG_1271.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst