"Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

"Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-09/07:19

Den allra första James Bond-rullen, inspelad 1962, kan alltså ses i kväll. Utifrån vad som följde, känns den rätt daterad, men det är bra att tänka på, att den då representerade något helt nytt.
Och ingen hade nog kunnat föreställa sig, vilken lavin den satte igång.

Via lite krokiga vägar på nätet hamnade jag i ett avsnitt av Parkinson, inspelat för 16 år sedan, där Sean Connery och Boris Johnson(!) är gäster. Bland mycket annat får Connery naturligtvis frågan, om James Bond förändrade hans liv, och svaret är ja. Bond förändrade enligt honom alla inblandades liv. Ingen - absolut ingen - hade kunnat föreställa sig, vilken enorm succé filmerna skulle bli.

EDIT dagen efter: Jag såg om den - för första gången på kanske tre decennier. Då lade jag märke till, att den allra första repliken, som Bond fäller i den allra första första filmen (under kortspel), blev ett signum: "Bond. James Bond."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-16/14:52

Og ettersom det ikke ble noen tur i Alpene i år, så skal jeg se på Goldfinger på TV12 i kveld kl. 2100. (16. Juli),

Der James Bond jager Goldfinger over Furkapass. De ender opp i Andermatt, Goldfinger har et fabrikkanlegg der for gullsmugling.

Scenene over Furka er nesten verdt hele filmen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-16/15:35

Ah! Det hade jag missat - men Goldfinger står hur som helst överst på kvällens prioriteringslista.
Utifrån förra veckan, då man sände de två första filmerna torsdag - fredag, är det ingen långsökt gissning, att Åskbollen sänds i morgon.

För mig är Gert Fröbe oupplösligt förbunden med två roller - Auric Goldfinger och den tyske officeren i Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner. Undrar för övrigt, varför den filmen inte sänts i TV. Det underbara gycklet med allehanda stereotypa nationalkaraktärer - tysk, fransk, brittisk, italiensk, amerikansk m fl - räcker långt, bara det.
Duellscenen - utkämpad med ballong och muskedunder ovanför avloppsdammen! - mellan den tyske och franske lagledaren håller jag högt (sic!).
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-07-16/18:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-16/15:51

Bror Gårdelöf skrev:

För mig är Gert Fröbe oupplösligt förbunden med två roller - Auric Goldfinger och den tyske officeren i Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner.


"There (zer) is nothing (nozzink) a german officer can not do!"

Forøvrig, i Goldfinger, sier Bond:

"My dear girl, there are some things that just aren't done, such as drinking Dom Perignon '53 above the temperature of 38 degrees Fahrenheit. That's just as bad as listening to the Beatles without earmuffs!"

Jeg tror Mr. Bond har måttet äta i seg den uttalande senare. (Hvem lagde musikken til" Live and let Die"?)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-16/16:04

Instämmer! Vilka förtjänster Bondfilmernas producenter hade i övrigt - särskilt musikaliskt kunniga var de uppenbarligen inte! När de hört Live and let die fattade de inte, att det var den färdiga versionen, insänd av seklets störste singer-songwriter med tillhörande band. De trodde, att det var en demotape, som sedan skulle bearbetas ytterligare - vilket förmodligen hade fått Paul McCartney att som god britt höja en smula på ena ögonbrynet.
Men på något sätt fick filmmakarna rätsida på detta.

Å andra sidan fäller ju Bond åtskilliga repliker, som redan när filmerna gjordes var distanserade skämt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-16/16:50

Bror Gårdelöf skrev:Ah! Det hade jag missat - men Goldfinger står hur som helst överst på kvällens prioriteringslista.


And there will be Pussy Galore!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-16/16:56

Kul för övrigt, att Honor Blackman, som spelade Pussy Galore, relativt nyligen förekommit i någon av de engelska deckarserierna på TV. Jag tror, att det var ett avsnitt av Morden i Midsomer, där hon spelade en äldre "playgirl", som levde flott på andras bekostnad - vilket inte gick så bra i längden. Hennes bil var - naturligtvis - en ytterligt välvårdad röd Jaguar cabriolet från tiden, då det begav sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: "Dr No", TV 12 i kväll 21.00

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-07-30/21:45

"I was just out walking my Rat, and I seem to have lost my Way?"

TV12, 30.07.20
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Film & Bild

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst