Volvo EPB - Electric Parking Brake - Problem

Utrymme att lägga in filmer och bilder som klubbens medlemmar kan vara intresserade av.

Volvo EPB - Electric Parking Brake - Problem

Inläggav BmwMats » 2025-02-15/07:39

Den elektriska parkeringsbromsen på en bekants Volvo V70 -2008 har hängt sig och servomotorn går inte runt och släpper beläggen i bromoket.

Vad gör man då ?

Demonteringen av oket var inte lätt då beläggen var hårt ansatta och hopklämda mot bromsskivan...

https://youtu.be/ig0u5u1qzdM

Välkomna att se filmen !
Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats

Re: Volvo EPB - Electric Parking Brake - Problem

Inläggav Micce1980 » 2025-02-15/22:30

Bara o beställa nytt/begagnad EPB samt ny packning och skruvar. Ser väl spontant ut att ha varit sprucken ett tag och det blir allt vanligare.

Antingen får man väl ta isär då och då eller aldrig. Vår har rullat ganska långt nu och epb har aldrig varit loss på denna utan backad via datorn. Förra volvon delade jag på ok och epb, visade sig vara rost bakom och spruckna öglor så fick beställa begagnade då förra ägaren eller en mekaniker inte fått på allt som det ska sitta
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980

Re: Volvo EPB - Electric Parking Brake - Problem

Inläggav BmwMats » 2025-02-15/22:36

Har man tur så har det gjorts riktigt från fabrik, men har den stora O-ringen hamnat lite snett från början så går det snart in fukt och vatten.
Att det kan läcka in om tätningen har varit riktigt monterad från början låter tveksamt.

Har kontaktat ägaren till bilen och meddelat resultatet, får se om vederbörande är intresserad av ett komplett paket med ok och epb-motor.
Jag gör jobbet åt denna person bara.

Tack för din kommentar Micce, ha det bäst. Trevlig helg ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats

Återgå till Film & Bild