Har under ett antal år kört med hojen på vintern, dock med vanliga MC-däck av varierande modell, Michelin, Continental, Dunlop och Pirelli m.fl.
Det har gått att ta sig fram, även i decimetertjock snö och slask, men detta avrådes bestämt om man inte MÅSTE ta sig fram med dessa däck, men det tar tid och är oerhört riskabelt om det blir ishalka på vägarna. Speciellt med tanke på att hojen är ett balansfordon och man inte kan utföra snabba kursförändringar eller liknande.
Dom senaste två vintrarna så har jag använt mig utav Continental TKC 80, ett grövre däck väl fungerande på vintern i snö och slask, men på is så hjälper inte dessa grovmönstrade däck något alls mot halkan.
Jag lät en däckfirma dubba dessa TKC80 med vanliga bildubb, 175 stycken i varje däck. Dessa har fungerat ypperligt att köra även på isbelagda vägbanor, dock med viss försiktighet
Dock är livslängden inte speciellt lång gällande dubbarna, uppskattningsvis håller dom en vintersäsong för min del då det blir rätt många mil även vintertid.
Efter två säsonger är dubbarna obefintliga gällande utsticket över gumminabbarna, framförallt på mitten av däckets anliggningsyta som kommer i kontakt med vägbanan.
Funderade på att kompletteringsdubba dessa däck med vanliga bildubb då det finns plats för fler nya dubb i däcken, men jag tänkte om och skall istället ersätta dom slitna dubbarna av bilmodell till den varianten som går att skruva i och ur själv med ett speciellt litet verktyg som följer med skruvdubbarna när man köper dom.
Lägger upp lite bilder på produkten och hur dom ser ut, både lösa dubb och bilder på mina däck, före och efter omdubbning.
Dock har jag bara hunnit med att prova att demontera en vanlig dubb än så länge och montera en skruvdubb, men det gick mycket smidigt att pilla ur den gamla dubben och skruva i den nya på den gamla platsen.
Jag minns inte hur mycket utstick som bildubben hade från början, tror det rörde sig om 1,7-1,8 mm original och hade en diameter på 6,0 mm. Dom nya skruvdubben har en diameter på 8,0 mm och utstick är 1,9 mm.
Det gör att dom går att skruva i gummit och verkar sitta bra på plats, då det gamla hålet är mindre än skruvdubbarna.
Återkommer när jag väl fått bytt alla slitna dubbar och monterat dom nya
Mvh BmwMats